Nu går det inte längre att leva i min drömvärld

Bukefalos 30 år!

Nu är det officiellt,jag flyttar nästa år. Jag kan inte bo kvar här. Jag har grubblat och gjort budgets om och om igen och bara antytt till mina föräldrar. Jag har väl inte ens varit helt säker själv för att det är det absolut sista jag vill men när pappa frågade igår om jag bestämt mig för att flytta hörde jag mig själv säga att ja jag har bestämt mig.

Så dags att börja rensa och sälja och slänga och prioritera. Ska kontakta några mäklare efter helgerna för värdering och se vad dom kan göra. Det kommer inte bli visning förrän i vår när det börjar bli grönt och fint och det kommer nog bli svårsålt för man får inte ta lån för att köpa hus här. Men jag hoppas det går snabbt så jag slipper lida.

För jag skulle behöva dubbelt bostadstillägg för att bo kvar och det skulle kanske kunna gå med tur men då kommer jag gå +- noll på exakt summan, jag skulle alltid oroa mig för att bilen går sönder, att aldrig kunna resa ens för att hälsa på min bästa vän, oroa ihjäl mig för att min veterinärbuffert inte skulle räcka till, inte kunna ta hand om några ökade utgifter, vända på varje krona som nu. Jag kommer inte klara det varken ekonomiskt eller psykiskt.

Just nu är värmepumpen avstängd och bara ett element i sovrummet och ett i köket eftersom värmen från värmepumpen inte når dit så jag eldar bara för att hålla värmen i resten av huset. Inte råd att ha värmepumpen på.

Jag har så extremt dåligt samvete gentemot mina föräldrar som har slitit som djur för att göra huset och trädgården beboelig. Verkligen, verkligen slitit, köpt massor av saker till trädgården Och lagt ner hundratals timmar.

Dom säger att dom inte har råd att hjälpa mig mer men jag har inte ens tänkt tanken på att dom ska betala mig för huset.

Så ja, nu väntar det att flytta till stan igen, till en lägenhet. Vill inte bo mitt i allt men jag hittar inte en enda lägenhet som finns där jag vill bo och det stressar mig att inte veta om jag kommer kunna hitta någonstans att bo för typ resten av livet.

Det här känns som ett av dom svåraste besluten jag tagit i mitt liv. Jag har varit med om värre saker men det här krossar min dröm, det har varit fantastiskt att bo här. En dröm. Kommer aldrig få det här igen. Men tänker välja att se det fina, att jag fick chansen att bo här den tiden jag fick, att det inte är alla som får den chansen. Men ändå, det gör jätte ont och jag ser verkligen inte fram emot allt jobb som är framför mig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut i lägenhet igen. Det positiva är att kunna duscha mer än 4 minuter, att ha råd med värme, att inte behöva räkna på exakt precis rätt krona för att gå runt, inte kunna hälsa på vänner, aldrig mer resa, inte ha råd med en hund igen.

Det finns helt enkelt ingen annan väg att gå

Men stadslivet lockar inte alls. Och att behöva förklara och försvara inför andra varför jag flyttar är bara så jobbigt.

Jag var tvungen att titta på vad som står i föreningens papper och det är en andelstomt jag har
Äger föreningen marken eller gör kommunen/staten det?
Ah, då är det mäklarens fel! Han skrev arrende men i mina papper från föreningen står det tomträttsavgäld när jag betalar varje år. Mäklaren var vidrig. På något sätt kom det fram att jag har autism och en dag frågade han mig om min ”sjukdom ” till exempel hur länge jag varit sjuk eller om jag blev tappad i golvet med huvudet före när jag var barn.

Den mäklaren jag kommer anlita måste få veta det. Så hen öppnar upp för fler.

Googlade lite och det står att man kan dra av tomträttsavgäld på deklarationen och det visste inte jag.
eftersom det är lös egendom så kanske mäklaren inte riktigt vet vilka banker som kan ge lån? Framförallt lokala banker kan ge lån, ofta med högre kontantinsats. Det brukar nästan gå jämt upp eftersom du inte betalar lagfart eller pantbrev. Swedbank och SBAB brukar också vara positiva. Men det är olika såklart.

Äger föreningen marken eller gör kommunen/staten det?

eftersom det är lös egendom så kanske mäklaren inte riktigt vet vilka banker som kan ge lån? Framförallt lokala banker kan ge lån, ofta med högre kontantinsats. Det brukar nästan gå jämt upp eftersom du inte betalar lagfart eller pantbrev. Swedbank och SBAB brukar också vara positiva. Men det är olika såklart.
Swedbank? Jag tycker att de är högst inflexibla i det mesta...

Jag fick ta ett överbryggslån från Nordea när jag köpte huset eftersom jag skulle få pengarna från av köparen till min lägenhet efter att jag var tvungen att betala för huset. Men det var en ”mindre” summa i sådana här affärer men hiskeligt mycket för övrigt. Vet inte hur dom sätter gränsen till vad man får låna. Enligt mäklaren gick det ju inte att ta lån alls men upp till en viss summa gav ju banken mig ett lån. Mest kanske för att det handlade om bara en eller två månader och galet hög ränta.

Jag var tvungen att titta på vad som står i föreningens papper och det är en andelstomt jag har
Det är litet mer som en bostadsrättsförening.
Medlemmarna äger marken tillsammans.

Och då hittade jag detta hos en mäklare.

"Andelstomter kan inte belånas med bolån. Det är bara ett fåtal banker som hanterar denna typ av upplåtelseform, såsom SEB, Swedbank, Nordea och Valdemarsvik Sparbank."

https://www.lansfast.se/till-salu/f...artorpsvagen-52/cmfritidshus593jbsktmkdfogjs/

Det är ju litet mer positivt än en vanlig arrendetomt med utomstående ägare.

Det är litet mer som en bostadsrättsförening.
Medlemmarna äger marken tillsammans.

Och då hittade jag detta hos en mäklare.

"Andelstomter kan inte belånas med bolån. Det är bara ett fåtal banker som hanterar denna typ av upplåtelseform, såsom SEB, Swedbank, Nordea och Valdemarsvik Sparbank."

https://www.lansfast.se/till-salu/f...artorpsvagen-52/cmfritidshus593jbsktmkdfogjs/

Det är ju litet mer positivt än en vanlig arrendetomt med utomstående ägare.
Tack för all hjälp, ja det är vår förening som vi alla äger tillsammans och betalar vår egen mark. Jag har lite högre pga att min tomt är så stor.

Jag hade efter många råd och tips hit och dit i november anmält att jag har en tomträtt till FK när jag sökte bostadstillägg. Jag ska ringa imorgon och förklara men kan kan jag åka dit på något sätt för att jag inte fattat? Dom har ju alla papper där allt står så dom kommer ju märka det. Men om jag ringer direkt imorgon, har jag gjort skattefusk och kan få böter eller mer? Dom har inte hunnit titta på min ansökan än vet jag.

Jag hade efter många råd och tips hit och dit i november anmält att jag har en tomträtt till FK när jag sökte bostadstillägg. Jag ska ringa imorgon och förklara men kan kan jag åka dit på något sätt för att jag inte fattat? Dom har ju alla papper där allt står så dom kommer ju märka det. Men om jag ringer direkt imorgon, har jag gjort skattefusk och kan få böter eller mer? Dom har inte hunnit titta på min ansökan än vet jag.
Nej, du kan inte "åka dit" på nåt sätt! ❤️

Har bokat tid för tre mäklare. Alla trevliga och bra på att sälja in sig själva så kanske är det någon som lyckas. Den sista var jätte trevlig och vi tänkte ungefär likadant om allt och vi skrattade massor. Tills jag tittade på klockan och såg att vi pratat vi över 40 minuter.

Alla säger att dom är expert på det här svåra området men det var bara den sista här som hade en helt rimlig lösning på hur man kan lösa det i väntan på lån från typ den enda som godkänner lån här. Känns tryggt med dom någon som kanske drar till sig sådana som inte trott det skulle gå. Bara kruxet att få folk att komma på visning.

Ehhh, ringde FK för att ändra så att det står andelstomt istället för tomträtt. Problemet var att hon 1 inte visste vilka uppgifter jag skickat in och vilka beslut dom tagit utan att prata med mig. Problem 2 var att hon inte visste vad en tomträtt och andelstomt är så hon skulle skicka ut en blankett som jag får skicka innan och förklara vad som är vad och vad dom innebär så nu måste jag försöka förklara begreppen och vilka ändringar jag vill ha. Det skulle gått på telefon sa hon om hon hade vetat vad saker är. Hur kan man inte veta när man jobbar på avdelningen för bostadstillägg :banghead:

Ehhh, ringde FK för att ändra så att det står andelstomt istället för tomträtt. Problemet var att hon 1 inte visste vilka uppgifter jag skickat in och vilka beslut dom tagit utan att prata med mig. Problem 2 var att hon inte visste vad en tomträtt och andelstomt är så hon skulle skicka ut en blankett som jag får skicka innan och förklara vad som är vad och vad dom innebär så nu måste jag försöka förklara begreppen och vilka ändringar jag vill ha. Det skulle gått på telefon sa hon om hon hade vetat vad saker är. Hur kan man inte veta när man jobbar på avdelningen för bostadstillägg :banghead:

Då hade jag bett att få prata med nån av hennes kollegor som kan det.

Men spelar det någon roll egentligen, vilken typ av bostad det är? På Försäkringskassans sida står det så här:

Typen av bostad spelar ingen roll för bostadstillägget​

Bostadstillägget är till för att betala en del av din bostadskostnad när du har aktivitetsersättning eller sjukersättning. Det gäller oavsett om du hyr, äger eller delar din bostad.

Alltså går det att få bostadstillägg även om du bor i hus, bor i bostadsrätt, har en inneboende eller själv är inneboende hos någon.

Det går också att få bostadstillägg om du till exempel bor hos dina föräldrar. Även du som bor i husvagn eller på husbåt kan få bostadstillägg.

https://www.forsakringskassan.se/pr...r oavsett om du,själv är inneboende hos någon.

Ber om ursäkt om jag har missförstått något i din situation :) .

Men spelar det någon roll egentligen, vilken typ av bostad det är? På Försäkringskassans sida står det så här:

Typen av bostad spelar ingen roll för bostadstillägget​

Bostadstillägget är till för att betala en del av din bostadskostnad när du har aktivitetsersättning eller sjukersättning. Det gäller oavsett om du hyr, äger eller delar din bostad.

Alltså går det att få bostadstillägg även om du bor i hus, bor i bostadsrätt, har en inneboende eller själv är inneboende hos någon.

Det går också att få bostadstillägg om du till exempel bor hos dina föräldrar. Även du som bor i husvagn eller på husbåt kan få bostadstillägg.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/bostadstillagg-for-dig-med-aktivitetsersattning-eller-sjukersattning#:~:text=Typen av bostad spelar ingen roll för bostadstillägget&text=Det gäller oavsett om du,själv är inneboende hos någon.

Ber om ursäkt om jag har missförstått något i din situation :) .
Det som är skillnaden är att dom betalar 70% av tomträtten och en del av en förening som också gör sådant som vägarbete och dylikt.

Sen har dom olika schabloner för olika sätt att bo. Så alla kan få men hur mycket beror till stor del på hur du bor. Vet dom med samma situation som mig men som bor i hyresrätt och får 3 gånger mer än mig.

Jag kanske aldrig lyckas sälja mitt hus. Vet inte vad jag skata mig till. Alla mäklare säger att det är svårt det är ju bara en bank som lånar ut och det är ett års kö där.

Pratat med flera mäklare och äntligen en kvinna och hon verkar vettig, har flera som är intresserade av området men inte har råd med dom som dom tittat på innan som kanske mitt är mer prisvärt.

Men jag har inte råd att bo här ett år till och tänk om jag aldrig får det sålt? Jag oroade mig inte för det eftersom min plan varit att bo kvar hela livet.

IMG_5664.webp

Bars en sån här sak. Det här är 1/4 av den här rosen

Fick årsbeskedet på FK, dom har har sänkt mitt bostadstillägg rejält.

Vågar inte prata med mina föräldrar mer för dom fattar inte riktigt situationen och tycker jag stressar när jag bara vill ha juni och allt klart. Jag kommer nog få mycket lättare att sälja i sommar när folk förstår och ser skönheten här. Jag bara önskar att jag på något sätt skulle snubbla över några hundra tusen kronor.

Det kommer en mäklare idag och en imorgon och två nästa vecka. Det är svårt, alla säger saker som att dom sålt mest hus, att dom nyligen sålt hus här, att dom vet mest om området, att dom redan har eventuella köpare, att dom vet hur man löse situationen med lånen.

Jag vill prata och få hjälp av mina föräldrar med vem jag ska välja. Prata fördelar och nackdelar men dom vill ju inte att jag ska sälja och om jag gör det tycker dom jag stressar och ska prata med mäklare i sommar men jag vill ha kontakt nu, skriva en annons, göra allt pappersarbete som behövs innan försäljningen så det bara är att ta foton och ut med annonsen.

Är jag den stressiga överdrivna personen? Jag letar ju trygghet i kaoset

Vågar inte prata med mina föräldrar mer för dom fattar inte riktigt situationen och tycker jag stressar när jag bara vill ha juni och allt klart. Jag kommer nog få mycket lättare att sälja i sommar när folk förstår och ser skönheten här. Jag bara önskar att jag på något sätt skulle snubbla över några hundra tusen kronor.

Det kommer en mäklare idag och en imorgon och två nästa vecka. Det är svårt, alla säger saker som att dom sålt mest hus, att dom nyligen sålt hus här, att dom vet mest om området, att dom redan har eventuella köpare, att dom vet hur man löse situationen med lånen.

Jag vill prata och få hjälp av mina föräldrar med vem jag ska välja. Prata fördelar och nackdelar men dom vill ju inte att jag ska sälja och om jag gör det tycker dom jag stressar och ska prata med mäklare i sommar men jag vill ha kontakt nu, skriva en annons, göra allt pappersarbete som behövs innan försäljningen så det bara är att ta foton och ut med annonsen.

En tanke. Har du många fina bilder på trädgården från i somras? I så fall ser jag inga problem med att lägga ut annons innan sommaren och använda några av dina bilder för att visa hur det ser ut när allt står i blom :) . Det kan ju faktiskt ta månader innan ditt hus säljs. Nej, jag tycker inte att du stressar. Du har insett allvaret i din situation och vill försöka få rätt på livet. Det är positivt :) !

Jag kanske aldrig lyckas sälja mitt hus. Vet inte vad jag skata mig till. Alla mäklare säger att det är svårt det är ju bara en bank som lånar ut och det är ett års kö där.

Pratat med flera mäklare och äntligen en kvinna och hon verkar vettig, har flera som är intresserade av området men inte har råd med dom som dom tittat på innan som kanske mitt är mer prisvärt.

Men jag har inte råd att bo här ett år till och tänk om jag aldrig får det sålt? Jag oroade mig inte för det eftersom min plan varit att bo kvar hela livet.

Visa bifogad fil 179137
Bars en sån här sak. Det här är 1/4 av den här rosen

Är det driftskostnaderna som är för höga för din inkomst?

Jag valde den billigaste mäklaren, helt enkelt för att jag inte orkade med att deala med att lägga ut massa pengar i förväg när exet också var inblandat.

Och dom jobbade hårt för sin provision, och huset blev sålt till sist.

Om du har en buffert så det är enkelt för dig att pytsa ut i förväg för fotografi med mera, så välj någon av dom stora stadiga som har samarbete med bank. Ingen av dom nya som vill ha betalt för homestyling och sånt, det är ju ändå trädgården som är din "USP" (unique selling point).

När vi eventuellt säljer lägenheten senare kommer jag ta en av dom stora.

En tanke. Har du många fina bilder på trädgården från i somras? I så fall ser jag inga problem med att lägga ut annons innan sommaren och använda några av dina bilder för att visa hur det ser ut när allt står i blom :) . Det kan ju faktiskt ta månader innan ditt hus säljs. Nej, jag tycker inte att du stressar. Du har insett allvaret i din situation och vill försöka få rätt på livet. Det är positivt :) !
Har massor av bilder. Jag var dessutom på visning för huset i mars det året jag köpte och fick tillträde 31 juli.

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Vart är hemma?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn