Bukefalos 28 år!

Nu har jag fixat fram foton på min andra katt.

Menar du "Sumpen"? Hon är svart och vit.
Den andra katten däremot, Max, se ut att kunna vara svartsmoke och vit. Om du tittar i botten på hans päls, är den vit då? I sådana fall är han smoke, annars är han också svart och vit.
 
Men "sumpen" är i solsken väldigt väldigt mörkbrun och runt armarna är hon chokladbrun. Kallas hon svart då? :confused:
 
Angående Max är han inte helvit i botten av pälsen. Men han är väldigt ljus. :smirk: :confused:
 
Få svarta katter är helt kolsvarta, de blir liksom de flesta svarta djur solblekta, dessutom kan en del katte ha "svagare" pigment, vilket gör att det röda pigmentet lyser igenom mer. Men hon är inte choklad, vilket skulle vara det närmsta annars.
Så här ser en choklad ut, och det är inte i solljus!
Din kisse är definitivt svart!
 
Jag skulle tro att han är smoke i sådana fall. En smoke ska vara silvervit i botten, men alla är ju inte "perfekta". En del kan vara väldigt svåra att färgbestämma.
 
Men så ser hon ut på armhår, mage och yttersta svansstråna :) Men över rygg och övrigt är hon väldigt väldigt mörkbrun nästintill svart. Är hon fortfarande svart då? :confused:

"Kaza, som faktiskt inte bryr sig om ifall katten är svart el. brun" :D :D
 
Så det är inte som med hästar. Att har de några brunahårstrån på en i övrigt svart häst, så är de bruna och inte svarta
 
Jo, hon är svart. Syns speciellt tydligt på hennes nosspegel, som är hel kolsvart. En choklad katt har chokladfärgad nosspegel (och trampdynor). De har inga svarta hårstrån.
Dessutom är choklad en extremt ovanlig färg på huskatt, ja ghar aldrig sett det (det är ovanligt även hos de flesta raskatter).
Och jag upprepar: Solen bleker svart päls, vilket får den att se brunaktig ut. Speciellt om hon är utekatt, så är det oundvikligt!
Samma sak gäller hästar! (Och nej, en häs som är svart men på sommaren får en rödaktig ton är inte bruna, de är svarta som solbleks!)

Den här hästen är svart:
http://www.zoonen.com/res/user/12347/galleri/36808/IMM002_orig.jpg
 
Ok, jag tror dig! :D Men hon är inte solblekt då hon egentligen är innekatt fast är ute på sommrarna i löplina, men då endast i skuggan.
Trampdynorna ska jag kolla på imorgon och så ska jag ta ett nytaget foto så får du se, hur hon ser ut nu.
 
Även innekatter bleks.
Svart är mardrömsfärgen att ställa ut på katter, eftersom det är så otroligt svårt att hålla den helt svart. Då skulle man vara tvungen att hålla den i ett mörkt rum året runt eller så... :crazy:
 
Aha... :idea: :idea: då kan jag ju få en chokladfärgad katt om jag låter kissen sola ordentligt! :D :D :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 859
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: escodobe
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 015
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 827
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp