Nu har jag flugit av också...

Sv: Nu har jag flugit av också...

han bockar inte när han är samlad...

tänkte genast på KS (kissing spine)
dom har ju inte ont när dom går just samlade.

värt o kolla upp?

Det beror ju på i vilket stadie, om det är en aktiv kissing spine så kan minsta felläge tex böjning - kännas som en spark på skenbenet

Det gör mao :devil: ont och bockningen blir en ren reflex mot smärtan.

Det är nog inte ryttaren hästen vill få bort - utan det onda
 
Sv: Nu har jag flugit av också...

Kissing spines innebär att tornutskotten ( typ vingar där musklerna fäster) ligger för nära varandra på ngt ställe i ryggraden.

Blir då benhinnan på dessa av ngn anledning irriterad så börjar det bildas pålagringar mellan dessa tornutskott och då kan de börja växa ihop.

Inte helt olikt spatt mao.

Det här gör vädligt ont och hästen komemr ofta in i en ond cirkel när den börjar skydda området, den blir stelare och stelare och det trycker mer och irriterar mer.

Min som hade pålagringar i halskotpelaren (trauma) gick aldrig med huvudet lågt.
Och den som hade KS i länden ( ren missbildning för den hade överlappande tornutskott med en hel centimeter) höjde heller aldrig huvudet som din.

Den första flög i luften rakt bakåt, och den andra hade rodeo när det gjorde ont.

ET'n liknar smärtan vid en spark på skenbenet. Jag har hört andra som liknar det vid typ granatsplitter, det kan vara helt smärtfritt, men i vissa lägen är smärtan outhärdlig Det bara exploderar. Och så gör hästen det också.

Min andra fick då rodeoryck. Jag bestämde mig för att lyssna på en annars snäll häst och röntgade ryggen - och där var det.

Det var samma med den första. De hade båda "normal" rörlighet när ET kollade, det krävdes röntgen för att hitta

Båda dessa problem är relativt vanliga.
 
Sv: Nu har jag flugit av också...

I övrigt: Håller helt med Axel. Låt den rasta av sig! Det är bra för både kropp och knopp. Jag har en snäll, lugn, ytterst samarbetsvillig 6-åring på LA/MsvB nivå som jag ÄNDÅ helst varje vecka löshoppar just för att han ska få springa av sig lite. Alternativt, om jag har ont om tid släpper jag den i ridhuset utan hinder. Den går ändå ute hela dagarna fast i liten icke springvänlig hage. Din verkar stå inne mycket...? Alla hästar klarar inte det...

Håller med! Jag rider en nybliven 7-åring som behöver ut och galoppera och jobba i naturen med klättring mm för att man ska slippa sitta och bråka med överenergin på ridbanan. Går ändå oftast i hage och leker rätt vilt, (utom då det är stenhårti backen)


Mumrikan: Jag vill också lägga till ang hästens problem åt höger (?), (tror kanske nån annan sagt det också) är du själv säker på vad du gör?
Jag vet genom egen erfarenhet hur mycket det betyder om man själv har en axel som man spänner och skjuter fram tex , och det behöver inte vara mycket alls, för att det ska märkas i en känslig häst. Det påverkar hela sitsen inte bara hästens bog utan ställningen åt motsatta hållet, bakbenen och därmed ryggen , mm mm. För det ena påverkar det andra och hindrar man på ett ställe kan inte hästen arbeta rätt på andra håll i kroppen heller.:crazy:

Så gå igenom dej själv och vad du gör, hans bakbensproblem kan sitta hos dej:o
 
Sv: Nu har jag flugit av också...

Jobbigt läge du, att inte kunna åka till klinik och samtidigt veta att hästen blir stående om du slutar.

Jag hade börjat med att longera lite innan ridningen, för att få ut lite energi, och sen under passet varit noga med att låta något hända hela tiden. En volt, några steg flytt, halvhalt, tempoväxling, en till volt osv. Viktigt att försöka komma ihåg att andas lugna djupa andetag, att ha långa ben och "ta plats" på hästens rygg. Inte sitta och be om ursäkt, vara osäker och "smyga" med skänklar och tyglar.

Innan en bock-attack kan man testa att "ruska om" med sittbenen, typ gunga fram och tillbaka/trycka ner dem i snabb takt höger-vänster-höger-vänster. Det kan få hästen lite ur balans, och uppmärksam på dig.

När han ändå bockar, försök få upp händerna, ha mjuka höfter och rid framåt ur bockningen om du känner att du klarar det. Annars skulle iaf jag tagit rätt rejält tag i ena tygeln, ett snabbt milt ryck uppåt, och sagt till hästen med rösten samtidigt. Då får man ner farten, kan lägga en volt, och hästen får tillsägelse.

Så, i punktform:

* Andas, lååånga och djuuupa andetag
* Ta plats på ryggen, använd hjälperna
* Rid ur bockningen, alt. ta ner tempot häftigt.

Kom på en sak till, hur mycket rider du?
Kanske är bättre att rida varannan dag och kanske leda i skritt varannan, hästen kanske blir för het för dig om den kommer upp för högt i kondition.
 
Sv: Nu har jag flugit av också...

Hästen "läser" säkert av dig att du blivit lite osäker på honom, och automatiskt skickar du över det till hästen att du bara VÄNTAR på nästa utbrott! Då måste man rannsaka sig själv och ändra taktik och attityd en aning ( har gjort det flera gånger själv, FUNKAR!). Bestäm dig INNAN du går in i stallet och träffar din häst för vad du har för mål med dagens träningspass, och att du inte ska BE honom utföra det du önskar, utan ta det för givet! DU ska vara ledare, inte han!! Försök att se framför dig hur han utför övningarna utan protester, att ni dansar fram. Bibehåll den bilden på näthinnan när du träffar honom och gör iordning honom, så "skickar" du dom positiva bilderna och den harmoniska energin till honom utan att du vet om det själv. Dyker ni sedan på problem under passet, lös problemet på ett positivt sätt i bilder igen, precis som du gjorde innan, jaga inte upp dig!
Jag tror nog alldeles säkert att det här kan vara en del i det. Igår red syrran honom och då försökte han bocka ett par gånger, men hon styrde in honom i väggen eller drog runt honom på en liten volt, sen slutade han och gick perfekt resten av passet. (OT: Wow vad fin han är nu, jag bara måste ta med kamera till stallet en dag då jag har tid att fota eller filma:love:)

Jag ska också anteckna dina råd och utforska så meddelar jag dig sen. Du är annars hjärtligt välkommen att komma och hälsa på här i Bolivia!:idea:

Kissing spines innebär att tornutskotten ( typ vingar där musklerna fäster) ligger för nära varandra på ngt ställe i ryggraden.[...] Det här gör vädligt ont och hästen komemr ofta in i en ond cirkel när den börjar skydda området, den blir stelare och stelare och det trycker mer och irriterar mer.
Utesluter inte att det är något problem som KS eller liknande. Men dels kommer jag aldrig få veta vad det är eftersom vi inte har det undersökningsmöjligheterna här (om inte någon ger mig lika tydliga övningar för att kolla som sandris1 gjort). Dels tycker jag inte att han blir stelare och stelare utan absolut tvärtom. När jag började rida honom var han stel som en planka på alla håll och kanter, det var bara frambenen som kunde böjas.:rofl: Men nu böjer han sig åt alla möjliga håll.

Jag vill också lägga till ang hästens problem åt höger (?), (tror kanske nån annan sagt det också) är du själv säker på vad du gör?
Jag vet genom egen erfarenhet hur mycket det betyder om man själv har en axel som man spänner och skjuter fram tex , och det behöver inte vara mycket alls, för att det ska märkas i en känslig häst. Det påverkar hela sitsen inte bara hästens bog utan ställningen åt motsatta hållet, bakbenen och därmed ryggen , mm mm. För det ena påverkar det andra och hindrar man på ett ställe kan inte hästen arbeta rätt på andra håll i kroppen heller.:crazy:

Så gå igenom dej själv och vad du gör, hans bakbensproblem kan sitta hos dej:o
Jag vet att jag sitter konstigt när jag ska göra något jobbigt, tex sluta på spåret (av någon anledning tycker jag sluta på diagonalen är lättare) för jag liksom viker mig i midjan och jag tror då att jag har vikten åt ena hållet fast den ligger åt det andra. Det är en ovana jag försöker jobba bort, men det är inte lätt eftersom just när jag gör svåra övningar (kan vara olika på olika hästar) så är jag så koncentrerad på att få hästen att göra en vissa sak att jag glömmer bort mig själv. Eftersom jag sitter fel kan ju inte hästen göra rätt, en ond cirkel.:(
Men även syrran tycker att P är stel i samma sida, men kan kanske bero på att jag ridit honom så?

Innan en bock-attack kan man testa att "ruska om" med sittbenen, typ gunga fram och tillbaka/trycka ner dem i snabb takt höger-vänster-höger-vänster. Det kan få hästen lite ur balans, och uppmärksam på dig.
Oj det lät svårt att hinna med för jag lyckas inte läsa av honom så långt innan, men jag ska testa.

När han ändå bockar, försök få upp händerna, ha mjuka höfter och rid framåt ur bockningen om du känner att du klarar det. Annars skulle iaf jag tagit rätt rejält tag i ena tygeln, ett snabbt milt ryck uppåt, och sagt till hästen med rösten samtidigt. Då får man ner farten, kan lägga en volt, och hästen får tillsägelse.
det är väl ungefär så jag gör. Jag försöker rida fram ur bockningen men utan att släppa efter för mycket eftersom han då dels bockar mer och dels tappar jag all samling och då vinner han ju (präglad av en uppväxt med envisa ponnyer som man aldrig fick låta vinna när de tex tvärvände och stack hem)

Kom på en sak till, hur mycket rider du?
Kanske är bättre att rida varannan dag och kanske leda i skritt varannan, hästen kanske blir för het för dig om den kommer upp för högt i kondition.
Jo det där är ju lite dubbelt, för å ena sidan vill jag lunka runt lite bekvämt på en stabil lugn häst (så som Porthos var för ett år sen), men å andra sidan tycker jag att det är roligt att han nu har styrka och kondition för att klara galoppombyten och samlad trav. Kanske kan jag inte få det bästa av två världar...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 124
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp