Bukefalos 28 år!

Nu har min lilla plutt kommit...

Sv: Nu har min lilla plutt kommit...

Mycket vacker dam, men ryss och korat är absolut inte samma sak. Återigen, de har inget gemensamt utom färgen.
Ryssen ska ha kilformat, "ormlikt" huvud med vinklade, kallt gröna ögon, plyschig päls, lång kropp. Koraten har hjärtformat ansikte med stora, runda, "gräsgröna" ögon. Silkig, tätliggande päls som skivar sig.

Koraten beskrevs första gången för 500 år sedan, och då var det redan en känd "ras" i thailand. Ryssens ursprung är okänt, men det finns källor som hävdar att de har någon form av förfader med koratblod. I modern tid (dvs på 1900-talet) är det siames som har använts i ryssavel.

Bra ryssprofiler

Här ser man skillnaden på ögonen jämfört med koraterna ovan

Det finns dock ganska många "dåliga" ryssar som kan vara svåra att skilja från korater vid första anblicken. Eran är ju tex inte speciellt utställningstypad, och ser man då bara gröna ögon och blåsilverskimrande päls är det lätt att tycka att de är lika.
 
Sv: Nu har min lilla plutt kommit...

Hon har dessutom inte gröna ögon längre, dom är mer gulaktiga, hon och lillen är ganska lika, var därför pappa valde den lilla så dom skulle matcha :p
Nu har jag iaf fått klarthet i korater och ryssar, koraten hade ju underbara ögon :love:
 
Sv: Nu har min lilla plutt kommit...

Mina bilder är ju på äldre katter, så ögonen har bleknat lite. Maja har inte fått sin ögonfärg än, den är på väg.

Här är en riktigt mysig bild på Meo, där man ser hur ögonen såg ut när hon var lite yngre:

camilla.jpg


Är min förklaring och jämförelse förståelig för människor som inte springer på utställning? Jag ska fixa en jämförelse på min hemsida, med lite bättre bilder (ryssbilderna är snabbt lånade och inte de mest perfekta) och eftersom frågan om ryssar och korater ofta kommer vill jag gärna kunna besvara den så att folk förstår. De stora skillnaderna tycker jag är pälskvalitet (och temperamentet). Koraten känns som en mjuk sidensjal att klappa :love: och är lekfull, påstridig, aktiv, uppmärksamhetskrävande och driver en till vansinne ;) Ryssen är ofta lite mer reserverad, och inte alls lika högljudd.
 
Sv: Nu har min lilla plutt kommit...

Då är min flicka nog "praktryss" i det anseendet ;)
Hon är fruktansvärt pimpinett och sitter helst och blygt tittar på. Fast nu börjar hon komma igång och röra lite på sig och leka sen kattungen kom hem : )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 852
Senast: Gabbi
·
  • Låst
Övr. Barn Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love...
Svar
15
· Visningar
1 414
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp