nu jäklar! kanske..

Comfort

Trådstartare
Kommer ni ihåg min tråd jag gjorde om min Gibbiceps som jag misstänkte var på tjocken?

Nu har mina misstankar stärkts. Nu när jag kom hem satt (hon?) på rutan och har ökat rätt mycket i omfång. Sista veckan har hin variit undandragande och inte så jag har kunnat se hur tjock hin är.

Nu simmar hin runt hela tiden, och är orolig. Öppningen där bak är större än vanligt och mycket vitare. Här kommer några bilder. Där första är från då jag skrev förra tråden och de nya från 5 minuter sen.
jag vet att det är svårt att se på bilder, men vad tror ni?
Ni kan även se att öppningen är större.

25776861.jpg

25776862.jpg


de nya
25776863.jpg

25776864.jpg
 
Sv: nu jäklar! kanske..

Ja, hon ser ju verkligen mer "jäst" ut nu än på korten innan. Och man ser ju öppningen betydligt mer nu även om det är dåligare kvalité på dem nya korten. Tycker jag i alla fall!
 
Sv: nu jäklar! kanske..

vad skönt att nån håller med, trodde nästan att jag började bli lite paranoid:D

jag vill göra lite nya gömmor som hon kan vara i, och vara lite ifred, men vad kan öra mer än stengömmor?
har inte råd att köpa nån ny rot just nu
 
Sv: nu jäklar! kanske..

Nu minns jag inte din förra tråd i detalj, men var det inte lek och ungar på tapeten då? Det du visar på bild nu är en antingen svullen eller romfylld fisk, ja. Men har hon en lekmogen hane och lämpligt ställe att leka? Att bara vara romfylld är inte det samma som att få barn.
 
Sv: nu jäklar! kanske..

det finns en annan likadan mal, mindre ock yngre, dock iallafall ett år gammal. det är olika kön på dem, det ser jag på "öppningen". de är bra kompisar, har aldrig sett dem bråka, den lille brukar tom råka suga på den stora utan att den bryr sig.
Vad jag har uppfattat så ska det vara typ omöjligt att få dem att leka, därför kan jag inte tro på det riktigt.. så de kan bära rom e fast de inte är befruktade?
kanske är så då :(
 
Sv: nu jäklar! kanske..

Rommen är väl alltid obefruktad när den är inne i kroppen? Förutom när det gäller levandefödare så befruktas fiskägg utanför kroppen, vad jag vet. Det är väl det som är leken? Alltså att honan lägger äggen och hanen kommer efter och sprutar mjölke över dem? Och sen ska de utvecklas till små yngel, och så ska de små ynglen vårdas och växa upp, och sen blir det små fiskbebisar.
 
Sv: nu jäklar! kanske..

.. så de kan bära rom e fast de inte är befruktade?
kanske är så då :(

Precis som Mabuse skriver är din fisk alltså inte befruktad, utan det sker när hon sprutar ut äggen och en hane samtidigt sprutar mjölke över dom.

Hos vissa arter (hajar, rockor, och vad vi gillar att kalla "levandefödare") så sker befruktningen i honans kropp.
 
Sv: nu jäklar! kanske..

och Gabbi:
oh fasen! då lärde man sig det!

dock har jag fått ett bakslag, nu när jag kom hem låg min Bm-hona upochner, nästan död. Ögonen var fem ggr så stors mot normalt, hon var mycket uppsvälld och alla fjäll stod rätt ut. Hon har fått slippa sitt lidande nu.

Jag har märkt senaste dagarna att hon blev lugnare och tjockare så jag trodde att en yngling närmade sig, så nu är jag rädd att det är det malen har. :crazy:
Malen är ju alltid stillsam och trist, så på den vet jag inte om den har blivit mer stilla, mer än att hon får lite ryck.
Baktopur är insatt


för övrigt så äter jag inte kaviar:p
 
Sv: nu jäklar! kanske..

En sån där sjukdom har jag fått in i akvariet. Fiskarna svullnar upp, fjällen ställer sig rakt ut. Bara att avliva den fisk som får symptom. När fisken dör så flyttar parasiten/viruset/bacillen eller vad det nu är till en ny värd.

Så har jag fått förklarat för mig.
 
Sv: nu jäklar! kanske..

Riktigt så är det inte. Det man brukar kalla för bukvattensot är en ökad tillväxt av flagellater i tarmen på fisken, beroende på en störning av något slag. Kan vara flytt, felaktig mat, stress eller allt på en gång.

Har fisken redan hunnit svullna har mkt tarmvätska läckt ut i bukhålan, och den går inte att rädda. Man vill helst inte att den ligger och dör i akvariet om andra fiskar skulle gå och äta på den, men jag personligen tror att deras immunförsvar skyddar mot mycket. Blir de sjuka är det inte de andra sjuka fiskarna som smittat, utan helt enkelt för att de alla utsatts för samma stress el. flytt eller vad det nu var.
 
Sv: nu jäklar! kanske..

Ok.

Tror det var i en zoobutik man förklarade detta för mig. Det lustiga var att bara en fisk åt gången drabbades.
 
Sv: nu jäklar! kanske..

Det är inte heller så märkligt tycker jag. Jämför med ett dagis eller en arbetsplats. Där blir inte alla heller dödssjuka knall och fall samma dag, utan det tenderar att gå runt, runt. Olika individer har också olika motståndskraft, och vad gäller ex fiskar och stress så är alltid en individ mest utsatt. Det kan vara den svagaste, som jagas och jagas, ständigt har förhöjda värden av stresshormon i kroppen, sällan får vila, trängs undan vid maten. Den får följdsjukdomar och dör.
Då framträder en annan fisk som den svagaste och mest utsatta (av dom som är kvar) och historien börjar om.
Ibland är det den till synes friskaste individen som plötsligt dör, för att den varit utsatt för en stor ansträngning, tex upprepade lekar, eller en hane som har jagat, jagat, passat, lekt och skyddat.
 
Sv: nu jäklar! kanske..

det där är inte alls omöjligt att det beror på stress på grund av flytt. Eftersom mitt nya akvarium läckte, sen hade det gamla börjat läcka fick de byta akvaruim 4 ggr på 4dagar..tyvärr.
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 872
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Förra året kantades av den ena jobbiga händelsen efter det andra med bland annat en älskad hund som gick bort, ett dåligt förhållande...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 745
Senast: EmmaW
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 890
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp