Jag fick tag i min gamla kurator som jag hade en längre kontakt med innan.
Hon bekräftade det jag redan anat och visste att det är oerhört svårt att få en längre kontakt här omkring. Psykiatrin här är svår eftersom deras första steg är i princip att medicinera i väntan på en kontakt. Jag vill inte det.
Kuratorn kan dock ge mig ca 8 besök när hon väl sen får en lucka, troligtvis någon gång i februari men hon kan inget lova. Alternativt erbjöd hon mig en plats på en gruppterapi för stresshantering. Den ska tydligen vara väldigt effektiv och man träffas i alla fall minst 12 gånger en gång i veckan. Den börjar i slutet av januari.
Om jag väljer den får jag inga individuella besök hos henne. Längre fram i så fall efter avslutad gruppterapi, när hon har en lucka. Eller så avstår jag gruppen och väljer individuell terapi.
Jag ska ge besked i dag och jag vet inte hur jag ska tänka. Jag vet inte alls om gruppgrejen är något för mig.
Jag tror att individuella samtal är det bästa i det här läget. Du har varit med om en svår situation med en chef mm och stresshantering i all ära men här behövs det nog lite annat fokus.
 
Jag tror att individuella samtal är det bästa i det här läget. Du har varit med om en svår situation med en chef mm och stresshantering i all ära men här behövs det nog lite annat fokus.
Fast även om du har rätt - är det inte lite synd att dissa ett erbjudande som hon fått, bara utifrån vad du läst här? Det kanske är bättre om EmmaW börjar i gruppen och sedan hoppar av om det inte känns rätt. Bara att hamna i ett sammanhang med andra kan vara skönt, man känner att man inte är ensam om att ha det jävligt.
 
Fast även om du har rätt - är det inte lite synd att dissa ett erbjudande som hon fått, bara utifrån vad du läst här? Det kanske är bättre om EmmaW börjar i gruppen och sedan hoppar av om det inte känns rätt. Bara att hamna i ett sammanhang med andra kan vara skönt, man känner att man inte är ensam om att ha det jävligt.
Jovisst. Men gruppen börjar i slutet av januari, ska hon hoppa av den så blir det antagligen i början av februari när hon får tid för individuella samtal om hon väljer det nu. I så fall står hon utan något i mitten av februari eftersom det var antingen eller.
 
Jag tackade nej till gruppen och bad om individuella samtal. Jag hoppas verkligen inte att det dröjer för länge innan hon kan ta emot mig men det kan dröja ända till mars i värsta fall. Frågan är väl hur jag ska göra under tiden ?
 
Hon återkopplade i dag med att jag fick ta en återbudstid redan 20/1 så det känns hoppfullt.

Livet är ganska rörigt i kväll och ångesten vägrar släppa taget. :down:
 
Hon återkopplade i dag med att jag fick ta en återbudstid redan 20/1 så det känns hoppfullt.

Livet är ganska rörigt i kväll och ångesten vägrar släppa taget. :down:
Jättebra med återbudstiden, sämre med ångesten, försök göra något som distraherar dig, titta på en god film eller vad som förnöjer dig.
 
Jättebra med återbudstiden, sämre med ångesten, försök göra något som distraherar dig, titta på en god film eller vad som förnöjer dig.
Försöker men i kväll är det svårt, jag har ganska ont i kroppen med och det gör inte saken bättre. Ibland önska jag att det fanns en knapp så man kunde stänga av och slippa känna så himla mycket :(
 
Försöker men i kväll är det svårt, jag har ganska ont i kroppen med och det gör inte saken bättre. Ibland önska jag att det fanns en knapp så man kunde stänga av och slippa känna så himla mycket :(
Något man kan testa är att rulla in sig i en filt så det blir lite tryck som en kram ungefär. Det ska verka lugnande på kroppen (om man inte drabbas av klaustrofobi). Dricka något varmt och sött och sedan försöka sova.
 
Något man kan testa är att rulla in sig i en filt så det blir lite tryck som en kram ungefär. Det ska verka lugnande på kroppen (om man inte drabbas av klaustrofobi). Dricka något varmt och sött och sedan försöka sova.
Finns nånting som dem kallar för bolltäcke, som jag vet att arb.terapeut har skrivit ut till bland annat dementa. Ett täcke med bollar i som ger en omslutande och viss tyngd känsla runt kroppen. Jag har provat ett sånt, men inte fått det utskrivet själv (inte försökt). Syftet med det är att ge lugn i och med att täcket begränsar känslan av vart kroppen "tar slut". Underbart täcke, och vet att jag tänkte att just ett sånt skulle kunna lindra ångest och oro också .. Söker man på det, så finns det att köpa privat också. Men det var ganska dyrt om jag minns rätt.
 
Finns nånting som dem kallar för bolltäcke, som jag vet att arb.terapeut har skrivit ut till bland annat dementa. Ett täcke med bollar i som ger en omslutande och viss tyngd känsla runt kroppen. Jag har provat ett sånt, men inte fått det utskrivet själv (inte försökt). Syftet med det är att ge lugn i och med att täcket begränsar känslan av vart kroppen "tar slut". Underbart täcke, och vet att jag tänkte att just ett sånt skulle kunna lindra ångest och oro också .. Söker man på det, så finns det att köpa privat också. Men det var ganska dyrt om jag minns rätt.
Man kan göra ett eget bolltäcke :) finns bollhavsbollar att köpa i leksaksbutiker.
 
Man kan göra ett eget bolltäcke :) finns bollhavsbollar att köpa i leksaksbutiker.
Ja, jag har funderat på det. Men dem är ju så lätta .. Tror det kan bli knepigt att få till den där tyngd (kramande) känslan. Men den omslutande effekten får man ju ... Och det kan ju vara tillräckligt.
 
Bolltäcke? Jag har bara hört talas om kedjetäcke. Jag har försökt en gång tidigare att få det utskrivet men icke.
 
Ja, jag har funderat på det. Men dem är ju så lätta .. Tror det kan bli knepigt att få till den där tyngd (kramande) känslan. Men den omslutande effekten får man ju ... Och det kan ju vara tillräckligt.
Göra ett litet hål i bollen, stoppa in lite sand, slut hålet med en klick silikon - done! :)
 
Bolltäcke? Jag har bara hört talas om kedjetäcke. Jag har försökt en gång tidigare att få det utskrivet men icke.
Ja, det finns ju kedjetäcken också .. Varför fick du inte det utskrivet? Har verkligen funderat på varför det inte används mer ... Jag har varit med och sett hur både benso och sömntabletter kunnat skrivas ut helt efter en tid med sådant täcke. Även om det har handlat om en annan sjukdomsbild, så är ju själva symtomet "ångest, panik" varit densamma .. Skulle vara intressant att höra motiveringen till varför man nekat ..
 
Ja, det finns ju kedjetäcken också .. Varför fick du inte det utskrivet? Har verkligen funderat på varför det inte används mer ... Jag har varit med och sett hur både benso och sömntabletter kunnat skrivas ut helt efter en tid med sådant täcke. Även om det har handlat om en annan sjukdomsbild, så är ju själva symtomet "ångest, panik" varit densamma .. Skulle vara intressant att höra motiveringen till varför man nekat ..
Man gör bara det till personer med grava problem. Jag ansågs inte vara en av dom tydligen.
 
Man gör bara det till personer med grava problem. Jag ansågs inte vara en av dom tydligen.
Skumt argument! Prova igen, om du fortfarande är intresserad av att prova ett sånt. Har man fått läkemedel vid behov mot ångest, borde det rimligtvis vara tillräcklig problematik för att få prova alternativa behandlingsmetoder. Skulle i alla fall jag vilja påstå.
 
Skumt argument! Prova igen, om du fortfarande är intresserad av att prova ett sånt. Har man fått läkemedel vid behov mot ångest, borde det rimligtvis vara tillräcklig problematik för att få prova alternativa behandlingsmetoder. Skulle i alla fall jag vilja påstå.
Jag kan testa, när jag orkar. Just nu är allt ganska rörigt i stallet och jag har sån ångest att jag inte kan ta tag i det.
Min terapeut kanske kan hjälpa mig. Jag byter vc i samband med terapin då hon jobbar på annan vc nu, kanske är lättare då.
 
Håller med!
Jag är jätteless på att få höra hur braaaaaa det är. :yuck:

Jag har testat mindfullnes mot min ångest.
Detta var innan jag fick min diagnos emotionell instabil personlighetsstörning.
För mig var det förödande. Blev direkt sämre av det, trots det tvingade jag mig själv gå igenom 10 st kurstillfällen eftersom jag inte ville vara otacksam som ändå fått hjälp. :crazy:

Började sen i gruppterapi med personer som hade samma diagnos och jag kan säga att ingen av oss klarade av mindfullnes särskilt bra.
Vi hade en kortare övning på 15 minuter och det var mer än tillräckligt för oss alla i gruppen.
Vissa klarade inte ens av det. Gav för mycket ångest.

Mindfullnes är lite som KBT. Alla är helt saliga över metoderna, men det passar långt ifrån alla.
Massage också. Det kan liksom mindfullnes utlösa psykos om man mår riktigt dåligt.

Jag klarar av att gå på massage, men bara mjuk massage typ aromaterapi.
Går jag till någon som knådar, trycker, klämmer och knäcker (kiropraktor) så får jag psykosliknande vanföreställningar.

Går på stötvågsbehandling och även efter det får jag liknande symtom.
Det måste jag göra för mina hälsporrar och det finns inget annat, tyvärr.
Men efter en sån behandling sover jag mer eller mindre ett dyn i sträck.
Måste ta medicin, men det största orsaken är att jag reagerar så kraftigt mentalt efteråt.

Har man blivit strypt av sin egen pappa så behöver man annan hjälp än så.
Likaså stärkt självkänsla, det "skaffar" man sig inte bara genom att tänka positivt.
 
Jag kan testa, när jag orkar. Just nu är allt ganska rörigt i stallet och jag har sån ångest att jag inte kan ta tag i det.
Min terapeut kanske kan hjälpa mig. Jag byter vc i samband med terapin då hon jobbar på annan vc nu, kanske är lättare då.
Jo, sånt där får man ta tag i dem "bra stunderna" .. Finns ju ingen "mirakel akut kur" att ta till när det är akut med ångesten, mer än kanske behovsläkemedel då. Och den klassiska papperspåsen vid panikattacker (andas i en papparspåse när man hyperventilerar för att inte syresätta sig så man blir yr och svimmar) Vet inte vad du har utskrivet och hur det funkat för dig. Men det jag gjorde när det var mest akut var att bryta ångestspiralen med benso (sobril). Gick för länge sedan på nått stresshanteringsgrupps träffar. Och där fick vi göra övningar som gick ut på att andas lugnt och låta tankar passera. Olika inre bilder målades upp över hur det skulle gå till. Allt ifrån att placera tankarna på föremål som i naturen blåste bort till att stå i ett runt rum där tankarna släpptes ut genom fönster. Jag vet att jag försökt lägga bort ångesten i tanken, men den stannade liksom kvar i kroppen. Men om det är tankar som stressar så gick det lättare .. Hur som helst förkroppsligade sig ångesten och det blev lättare att skilja på vem jag var och vad som var sjukt. Men som sagt, det är är ju inga snabba lösningar. Utan tog sin tid helt enkelt och funkar säkert inte så för alla ... Hoppas det har gått OK med hästen? Var det nån op som gjorts ..?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 822
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 924
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp