Jo, sånt där får man ta tag i dem "bra stunderna" .. Finns ju ingen "mirakel akut kur" att ta till när det är akut med ångesten, mer än kanske behovsläkemedel då. Och den klassiska papperspåsen vid panikattacker (andas i en papparspåse när man hyperventilerar för att inte syresätta sig så man blir yr och svimmar) Vet inte vad du har utskrivet och hur det funkat för dig. Men det jag gjorde när det var mest akut var att bryta ångestspiralen med benso (sobril). Gick för länge sedan på nått stresshanteringsgrupps träffar. Och där fick vi göra övningar som gick ut på att andas lugnt och låta tankar passera. Olika inre bilder målades upp över hur det skulle gå till. Allt ifrån att placera tankarna på föremål som i naturen blåste bort till att stå i ett runt rum där tankarna släpptes ut genom fönster. Jag vet att jag försökt lägga bort ångesten i tanken, men den stannade liksom kvar i kroppen. Men om det är tankar som stressar så gick det lättare .. Hur som helst förkroppsligade sig ångesten och det blev lättare att skilja på vem jag var och vad som var sjukt. Men som sagt, det är är ju inga snabba lösningar. Utan tog sin tid helt enkelt och funkar säkert inte så för alla ... Hoppas det har gått OK med hästen? Var det nån op som gjorts ..?
Jag har oxascand utskrivet. Tar helt inte men ibland är det ett måste. Jag ska ta i kväll så jag får sova lite. Har inte sovit bra på hela veckan. Det bidrar helt klart till att jag mår sämre.

Jag tog mig ut och gick/sprang 6km med hunden. Bröt ihop på slutet och grät så när jag kom hem har jag stått och kramat hästen (som aldrig annars går med på sånt) och gråtit floder...
Nu sitter jag med mitt te och har tvingat i mig tre mackor fastän jag inte alls är hungrig. Ångesten har släppt lite, men bara lite.

Hästen blev inte operarad för första veterinären här hade fel. Så jag åkte totalt 74 mil med släp i dåligt väglag den dagen utan att det behövdes. Dagen efter gick dessutom bilen sönder. Och det visade sig bli en dyr och omständig historia att laga den. Så för tillfället är jag utan bil. Nu väntar återbesök med hästen här hemma för lungsköljning i nästa vecka och medicinering. Jag har dessutom en "diskussion" med den felbehandlade veterinären om ersättning.
 
Så hur gör man om man vill ha en längre samtalskontakt? Måste man bli inskriven på psyk för det? Då avstår jag hellre för här är dom inget att hänga i granen...
Har du tittat på vad det finns för kontakter annars där du bor.

När jag behövde hjälp att bena ut saker fanns KBT terapeut som jag kunde kontakta själv och fick tid hos.
 
Jag har oxascand utskrivet. Tar helt inte men ibland är det ett måste. Jag ska ta i kväll så jag får sova lite. Har inte sovit bra på hela veckan. Det bidrar helt klart till att jag mår sämre.

Jag tog mig ut och gick/sprang 6km med hunden. Bröt ihop på slutet och grät så när jag kom hem har jag stått och kramat hästen (som aldrig annars går med på sånt) och gråtit floder...
Nu sitter jag med mitt te och har tvingat i mig tre mackor fastän jag inte alls är hungrig. Ångesten har släppt lite, men bara lite.

Hästen blev inte operarad för första veterinären här hade fel. Så jag åkte totalt 74 mil med släp i dåligt väglag den dagen utan att det behövdes. Dagen efter gick dessutom bilen sönder. Och det visade sig bli en dyr och omständig historia att laga den. Så för tillfället är jag utan bil. Nu väntar återbesök med hästen här hemma för lungsköljning i nästa vecka och medicinering. Jag har dessutom en "diskussion" med den felbehandlade veterinären om ersättning.

Fy, det där lät mer än lovligt rörigt! Kan bara råda till att försöka ta en sak i taget. Krama hästen så mycket du får! :heart

Rent mentalt kan det kanske hjälpa till att dela in allt trassel i vad du kan påverka och inte påverka. Skriv ner det, och även hur du tänker åtgärda det du kan göra något åt. Kan fungera ganska bra, när det hopar sig och blir för mycket rent praktiskt också .. Är det nerskrivet och finns en plan för när och vad man ska göra så är det lättare att få "ro" i tanken.

Benso är ju knepigt just för att det är både tillvänjningseffekt och beroende framkallande. Har varit jätte restriktiv själv, men ibland så kan det vara lönt att ta en maxdos kur på en dag eller två för att bryta "ångestspiralen". Det som är knepigt (tycker jag) är ju att man måste känna in det själv, och inte fastna i maxdos varje dag (det blir ju inte så mycket till behovsläkemedel då).

Hoppas det går bra med hästen :heart
 
Fy, det där lät mer än lovligt rörigt! Kan bara råda till att försöka ta en sak i taget. Krama hästen så mycket du får! :heart

Rent mentalt kan det kanske hjälpa till att dela in allt trassel i vad du kan påverka och inte påverka. Skriv ner det, och även hur du tänker åtgärda det du kan göra något åt. Kan fungera ganska bra, när det hopar sig och blir för mycket rent praktiskt också .. Är det nerskrivet och finns en plan för när och vad man ska göra så är det lättare att få "ro" i tanken.

Benso är ju knepigt just för att det är både tillvänjningseffekt och beroende framkallande. Har varit jätte restriktiv själv, men ibland så kan det vara lönt att ta en maxdos kur på en dag eller två för att bryta "ångestspiralen". Det som är knepigt (tycker jag) är ju att man måste känna in det själv, och inte fastna i maxdos varje dag (det blir ju inte så mycket till behovsläkemedel då).

Hoppas det går bra med hästen :heart
Jag tar bara vid behov och i så fall inte ens full dos. räcker med en låg dos.

Problemet som är just nu är att det ändras om så mycket i stallet, boxbyten och hagbyten eftersom det för tillfället är två hästar "för mycket" i stallet, mycket är under kritik, jag bor på gården men kan inte flytta i dag. Min hv mår inte så bra och tar en hel del dåliga beslut just nu och jag lever med oron om att i morgon kanske dom kommer och säger att jag måste byta box.
Jag orkar inte ha den oron just nu. Jag blir så klart tvungen att stå på mig om det sker och jag kommer i så fall få en hel del kritik även om jag vet att jag har rätt. Jag tycker det hela är oerhört påfrestande.

Tack :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 826
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 947
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 924
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp