Bukefalos 28 år!

Nu ska det röras om i grytan..!

Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Med tanke på att Cushion Track inte funkar i soliga Californien så lär det knappast klara sig bättre i Malmö. Tapeta eller polytrack kanske är lämpligare?

Ett axplock av alla negativa rapporter:
"The Cushion Track has had major problems with drainage..."

"These are difficult days at Santa Anita. The failure of its new Cushion Track to properly drain forced three straight cancellations last weekend and prompted talk of drastic action, including a possible shift to Hollywood Park."

Däremot kan det kännas som om Fredrik Reuterskiöld har rätt i allt annat..
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!


Men Cushion Tracken har fungerat bra överallt utom på Santa Anita och det beror tydligen på att det som lades där är en modifierad version som skulle passa de extrema förhållanden som rådde där. Höga temperaturer och mycket nederbörd. Så förhoppningsvis kan det bli OK hos oss.:confused:

För övrigt har Fredrik rätt i vad han säger om att vi är sedda över axeln och inte speciellt väl omhändertagna. En historisk anledning till att banpersonalen inte är speciellt intresserade av att göra sitt bästa med galoppbanan är att tränarna haft det svårt att komma överens om vad som behövts göras. En del har velat ha en hårdare bana, andra en mjukare och allt in emellan. Allt tjafs mellan olika tränare gjorde att bangubbarna bara sket i allt....:eek: Och det har dom fortsatt med!

En som jobbat på båda sidor av skrivbordet!!:devil:
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Kan man verkligen jämföra väderförhållanden i Malmö och i Californien...?
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Kan man verkligen jämföra väderförhållanden i Malmö och i Californien...?

Knappast.. Men i fråga om regnet börjar jag undra...:eek:

Så därför lär dom inte lägga den Califorinicaanpassade varianten här. Och det verkar ju vara den som inte har fungerat. Som jag har förstått det har underlaget funkat bra på andra ställen. Men jag är inte säker...
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Kan man verkligen jämföra väderförhållanden i Malmö och i Californien...?

Nej just det. I Californien har man ökenklimat eller medelhavsklimat dvs soligt och torrt, det går inte att jämföra med klimatet i skåne. I skåne regnar det lite mer så att säga, vilket i det här fallet är lite oroande med tanke på att Santa Anita har problem med att banan inte tål vatten...

Dessutom, Cushion Track finns bara på två tävlings banor i hela världen, Santa Anita och Hollywood Park (där man också har haft problem), båda ligger i Californien.

Polytrack däremot finns överallt i europa, på platser där vädret liknar det i Malmö (som t.ex. Dundalk, Lingfield etc.).

Tapeta är ett underlag som visat sig fungera i temperaturer ner till -15 grader celsius, så det kanske skulle fungera på Täby till och med.

Vi får väl hur som helst hoppas att Jägers lägger på något syntetiskt banunderlag, hästarna lär uppskatta det.
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Nej just det. I Californien har man ökenklimat eller medelhavsklimat dvs soligt och torrt,

Har du aldrig hört den gamla sången "It never rains in Southern California!"? När det regnar där regnar det på RIKTIGT. Och det i kombination att när det är torrt så är det TORRT. Både varmt och blåsigt! Visserligen kan det blåsa ganska bra på Jägers också men värmen och regnet är i en helt annan division!;)

Är det sant att Cushion Track bara finns på Santa Anita och Hollywood? Jag hade fått uppfattningen att det fanns på andra ställen och hade fungerat där. Men det vore väl typiskt att vi ska fungera som försökskaniner! :eek:
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Personligen är jag mest upprörd över att man utnämner FR som galoppens svar på härlige Ludde K. den jämförelsen GÅR BARA INTE ATT GÖRA fatta detta innan jag får en BRYTNING.:mad:
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Är det sant att Cushion Track bara finns på Santa Anita och Hollywood? Jag hade fått uppfattningen att det fanns på andra ställen och hade fungerat där. Men det vore väl typiskt att vi ska fungera som försökskaniner! :eek:

Fast så är det nog med alla syntetiska banunderlag med undantag för polytrack då kanske. Det finns dock flera träningsbanor, ägda av galopptränare, som är belagda med Cushion Track.

Det är iaf positivt att det börjar röra sig på den fronten även i sverige, för hästarna verkar bevisligen må bättre på den typen av underlag.
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Det är iaf positivt att det börjar röra sig på den fronten även i sverige, för hästarna verkar bevisligen må bättre på den typen av underlag.

Undrar hur många år det kommer att dröja innan Täby Galopp fattar galoppen.:angel:
 
Sv: Nu ska det röras om i grytan..!

Undrar hur många år det kommer att dröja innan Täby Galopp fattar galoppen.:angel:


Med tanke på att det nya underlaget kostade Santa Anita 8 miljoner dollar (utan att fungera som det var tänkt) så kanske det kan vara bra att skynda långsamt .
SantaAnitaWetCushion0108Ben298.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 995
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 731
Senast: Bri
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånska Dagbladet) Den magiska gränsen är nådd - och det var Malmökillen Niklas Lindbäck som gjorde det. På sin Mister Pooh gick han...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånska Dagbladet) Snart kan en hästby bli verklighet vid Fjällfotasjön. Några entreprenörer vill bygga ett tiotal gårdar och kommunen...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp