Bukefalos 28 år!

Nu ska här pratas benskydd!

HannaAberg

Trådstartare
Jag ska snart börja hoppa med min nordsvenska travare Viktor som används endast som ridhäst. Har nu läst mig lite till att benskydd kan vara bra att ha då enligt många. Och nu vill jag veta era erfarenheter av detta med benskydd!
Tex, vad är skillnaden mellan Benskydd och Senskydd? Är det bara namnet eller är det någon skillnad mellan dessa? Damasker då? Hur vet jag om benskydden jag ev. köper passar? Vilket märke är bäst, billigast? Ska man ha skydd på både fram och bakbenen? Varför?
Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: Nu ska här pratas benskydd!

benskydd är allt som man har för att skydda benen :p dvs senskydd, damasker, strykkappor, lindor osv, lindor och damasker skyddar för strykningar mot insidan av benet, senskydd (används vid hoppning) skyddar senan och är öppen fram på benet.

mina favorit budget skydd är catago sport, bra passform och håller lagom bra, har haft mina i 3 år och det enda som hänt dem är att ena strykkappans neopren har släppt lite.
som med all utrustning så är det bättre med kvalité än billigt pris :p, eskadron har lång hållbarhet, bra passform och är inte alldeles för dyra. catago skydden har liknande passform men inte lika lång hållbarhet.

bakbens skydd är inte nödvändigt för hoppning av små hinder om hästen inte redan stryker sig bak. men de bästa bakbens skydden enligt mig är strykkappor (korta damasker för bakbenen), de skyddar insidan av bakbenen, "teknik skydd" (behöver inte vara riktiga teknikskydd men ser likadana ut) har samma funktion som strykkappor men skyddar runt om hela kotan och har blivit mer modernt än vanliga strykkapor :D, ser ut som korta senskydd för bakbenen.

det bästa sättet att ta reda på om vissa skydd passar är att låna av andra och prova helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska här pratas benskydd!

Okej, tack. Jag blev då lite klokare i alla fall ;) Jag kan ingenting om benskydd! Men då ska jag googla vidare!
 
Sv: Nu ska här pratas benskydd!

Benskydd är som redan skrivits ett samlingsnamn för allt som skyddar benen.

Senskydd skyddar senorna baktill på benet och är öppna fram. Bra vid hoppning då mna gärna vill att hästen känner av om den slår i hindret och är rädd om sig. En oförsiktig hopphäst kan bli farlig, om den slarvar och snubblar över hindren.

Sedan finns olika typer av damasker som är heltäckande, antingen mjuka för lättare skydd och i vissa fall värme, andra med en hårdare formad (gummi-)skål som skydd mot hårdare slag från hästen själv. Dessa kallas oftast strykkappor.

Bak används oftast låga varianter av damask/strykkappa (brukar kallas kotskydd) eller senskydd.

Titta på hur hästen rör sig och visitera den efter ridning för att se om den verkar skadas, annars är skydden kanske onödiga.

Jag använder vanliga kotskydd bak på min häst vid så gott som all ridning och longering, eftersom hon gärna slår ihop bakbenen. Hon brukar alltid ha smutsmärken på bakkotorna, även efter att ha gått i hagen.
Fram använder jag strykkappor om jag ska galoppera i skogen, longera eller något annat "häftigare".

Ibland blir det lindor eller damasker runt om.:)
 
Sv: Nu ska här pratas benskydd!

Tack Pinky, nu börjar jag förstå mig på det här mer och mer. Jag har inte hoppat min häst speciellt mycket alls än men han verkar aldrig slå ihop benen på något sätt. Men jag började ändå fundera på det här med benskydd när jag läste att om hästen sparkar sig på kotorna på frambenen så kan han bli obrukbar resten av livet. Var det någon som skrev. Är det sant? :o
 
Sv: Nu ska här pratas benskydd!

"Sparkar sig på kotorna"?
Då ska den nog slå sig riktigt rejält om den ska bli obrukbar för resten av livet. Och visst kan olyckor hända när och hur som helst som gör hästen obrukbar, men att slag på just framkotorna skulle vara något särskilt farligt eller vanligt förekommande har jag aldrig hört...

Menade personen kotledsinflammation kanske? Det är en inflammation i kotleden som är ganska vanligt förekommande på just frambenen och som kan vara svårbehandlad, återkommande och ha lång konvalescens, men det är tyvärr inget man kan skydda sig från med yttre skydd.

Skadan/inflammationen uppkommer isf av att hästen rids med alltför mycket belastning på framdelen, t.ex i dålig balans på små volter i hög fart, enformig träning, felaktig form etc.

En annan risk med att hästen slår sig själv är överben, alltså hårda knölar som bildas efter slag. Det är skelettet som förstärker sig självt när skadan läker och är i sig inte farligt. Däremot kan överben om man har otur bildas på olämpliga ställen och orsaka problem på senor och andra delar som sas "kommer ivägen".
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska här pratas benskydd!

Det enda skydd du egentligen behöver specifikt vid hoppning är något som skyddar senan fram. Detta för att skydda hästens känsliga senor om hästen slår bommen framåt med bakbenen så att bommen slår senan fram, DET kan göra hästen obrukbar för livet. Jag skulle rekommendera ett par helt vanliga senskyddfram i plast (eller dyl) så att det blir ett hårt "skal" runt senan. Det behöver inte alls vara några dyra skydd, så länge de sitter bra och passar så fyller de sin funktion.
 
Sv: Nu ska här pratas benskydd!

Tack igen Pinky, ja det kanske var det den personen menade. Jag missförstod kanske henne. :S
Tack för hjälpen alla tre! Jag beställde nyss fram- benskydd från hööks. Ett par enkla för 239 kr och hoppas på att dem är bra. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 992
Senast: valy
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 789
Senast: Takire
·
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 140
Senast: kurakosz
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp