Luftiga och svala benskydd

Funderar på dessa från LeMieux, ser bra ut på bild och är dessutom billiga👍
1618076563039.jpeg


Någon som testat dessa?
 
Jag skulle absolut inte använda senskydd i hagen. Har haft skydd som varit lite i nät/mesh på utsidan med skydd för slag på insidan. Kommer inte ihåg vart jag köpt dom. Hade för mig det var premier Equine men hittar inte dom på deras hemsida.
 
Jag skulle absolut inte använda senskydd i hagen. Har haft skydd som varit lite i nät/mesh på utsidan med skydd för slag på insidan. Kommer inte ihåg vart jag köpt dom. Hade för mig det var premier Equine men hittar inte dom på deras hemsida.
Hon har inte skydd i hagen, ska ha vid arbete 😊
 
Professional choise har nya 2xcool skydd men vet inte hur pass bra de är tyvärr.
 

Bifogade filer

  • coolblack.jpg
    coolblack.jpg
    7,2 KB · Visningar: 44
Tack för tips, men jag tror att det blir svalare just på överbenet av senskydd som är öppna framtill :)
Tror det är viktigare att de inte är helt täta där det är ”skal”, det blir väldigt varmt även om andra delar av benen andas. Den som uppfinner benskydd med starkt skal och luftiga hål där huden kan andas, den kommer nog sälja en hel del av dem..
 
DC0DDAB9-4FAF-4965-BFB6-9C81920A3D58.jpeg
Liten har ju sånna här också. Tyvärr verkar inte han vara jätteförtjust i dem så de används sällan... Känner inte att de är så mkt svalare direkt.
 
Har du tittat på Compositi Tendon Boots Protech? Luftigare än så är nog svårt att få.
 
Tror det är viktigare att de inte är helt täta där det är ”skal”, det blir väldigt varmt även om andra delar av benen andas. Den som uppfinner benskydd med starkt skal och luftiga hål där huden kan andas, den kommer nog sälja en hel del av dem..
Ja de senskydd jag kollar på har lufthål på flera ställen på skaldelen! Men av de skydd jag har hemma nu så håller sig överbenet svalast med ett par gamla senskydd, de har inga ventilationshål men för just överbenets skull tror jag det gör mycket att skenbenet är öppet.
 
Visa bifogad fil 67813Liten har ju sånna här också. Tyvärr verkar inte han vara jätteförtjust i dem så de används sällan... Känner inte att de är så mkt svalare direkt.
Ja, det finns ju några märken som har sådan variant men med ventilationshål på skalet. LeMieux tex. Väldigt mycket snyggare än vanliga senskydd, men jag tror det blir för mycket tyg framtill på skenan för vår del..
 
Har du tittat på Compositi Tendon Boots Protech? Luftigare än så är nog svårt att få.
Jag tänker att de skydden jag köper nu kommer bli hennes hoppskydd i framtiden så satsar på en lite mer klassisk variant men med så bra ventilation som möjligt 😊
 
Ja.. Jag är iofs inte såld på BoT egentligen, hela grejen är ju rätt mkt humbug imho så jag är inte säker på om jag tror att de reflekterar mer värme än andra material..
Fördelen är att de säljs på hööks så jag kan känna och klämma innan köp, de flesta andra skydd måste jag beställa online..
Vet inte om du fått svar angående BoT och varma eller inte... Men, jag har både BoT damasker & BoT senskydd och en drös andra skydd av mer eller mindre ventilerande material.
Jag upplever att hästen är mindre svettig om benen med BoT skydden än med de flesta andra av mina skydd, oavsett senskydd eller damasker.

Just nu använder jag dock Arma Air Motion. Tycker att de skyddar rätt bra, följer benen bra (inkl överben från tidigare brutet griffelben) och ger inte svettiga ben efter ridpasset.

Sen om mindre svettiga ben = inte lika varma kanske man kan fundera på. Kanske är lika varma men svetten/fukten ventileras bort?
 
Vet inte om du fått svar angående BoT och varma eller inte... Men, jag har både BoT damasker & BoT senskydd och en drös andra skydd av mer eller mindre ventilerande material.
Jag upplever att hästen är mindre svettig om benen med BoT skydden än med de flesta andra av mina skydd, oavsett senskydd eller damasker.

Just nu använder jag dock Arma Air Motion. Tycker att de skyddar rätt bra, följer benen bra (inkl överben från tidigare brutet griffelben) och ger inte svettiga ben efter ridpasset.

Sen om mindre svettiga ben = inte lika varma kanske man kan fundera på. Kanske är lika varma men svetten/fukten ventileras bort?
Tack, jättebra med erfarenheter!
I min hästs fall så blir hon ju inte svettig eller ens överdrivet varm av några skydd nu, men jag upplever att om hela benet blir varmt så liksom dröjer sig värmen kvar längre i överbenet när hon annars svalnar snabbt. Olika benskydd har ju så olika ventilationshål, har försökt titta efter skydd som har god ventilation på insidan och upptill på skyddet 😊
 
Tack, jättebra med erfarenheter!
I min hästs fall så blir hon ju inte svettig eller ens överdrivet varm av några skydd nu, men jag upplever att om hela benet blir varmt så liksom dröjer sig värmen kvar längre i överbenet när hon annars svalnar snabbt. Olika benskydd har ju så olika ventilationshål, har försökt titta efter skydd som har god ventilation på insidan och upptill på skyddet 😊
Jag har svårt att avgöra hur varmt det blir mer än baserat på svettighet. Islandshäst med tillhörande benlurv är extremt svårt att veta hur varmt det är innanför all päls...
 

Liknande trådar

Utrustning T har ett rejält överben på insidan ena frambenet. Jag skulle vilja ha ett par benskydd, för att skydda överbenet men också tex senan...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd... Efter att min...
2
Svar
29
· Visningar
4 285
Senast: peperoni2
·
Utrustning Såg en annons på facebook där hon säljer två st Davis-benskydd. Har lite frågor till er som har dessa! Som jag har fattat är det...
Svar
2
· Visningar
846
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 123
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp