Bukefalos 28 år!

Nu ska renoveringen börja, men jag har några frågor

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag ska ju börja renovera min trilla nu. Men jag har några frågor.

Hjulen ska ju fixas då dom är skeva. Men jag funderar, ska jag skicka iväg dom så dom får gummi runt sej o blir igenom kollade, eller ska jag köpa nya från tidaholm? hur vet man om det är rätt strl från tidaholm? kan man mäta på nått vis? Jag tror det blir lika dyrt att köpa ny som att fixa dom gamla.
Men om jag ska fixa dom gamla, vet någon vart jag ska skicka dom?

Någon med bra tips på hur man fixar till så hjulen slutar skeva?

Sen är det ju skacklarna, dom är för korta tycker jag. Kan man förlänga träskacklar? Eller är det kanske bättre o skaffa nya i järn eller trä? Vad hade ni valt?

Sitsarna ska få dynor o jag vill att det ska vara nån typ av läder imitation som är vatten avvisande. Vart hittar jag färdiga dynor, eller vart kan jag köpa sånnt tyg?

Många frågor, hoppas på att ni har svar.
 
Sv: Nu ska renoveringen börja, men jag har några frågor

Första frågan är:
Ska du ha kvar den gamla orginalstilen på vagnen? För det är väl en gammal vagn?
I så fall gäller att använda likadant material etc i så stor utsträckning som möjligt. Plockar man på moderna hjul, moderna färger osv blir resultatet lätt mindre trevligt.
Alternativt struntar man helt i "den gamla vagnens värde" och byter och bygger som man själv tycker.

LIA
 
Sv: Nu ska renoveringen börja, men jag har några frågor

LIA skrev:
Första frågan är:
Ska du ha kvar den gamla orginalstilen på vagnen? För det är väl en gammal vagn?
I så fall gäller att använda likadant material etc i så stor utsträckning som möjligt. Plockar man på moderna hjul, moderna färger osv blir resultatet lätt mindre trevligt.
Alternativt struntar man helt i "den gamla vagnens värde" och byter och bygger som man själv tycker.

LIA

Alltså jag vet inte, jag vill att den ska bli lite elegantare, jag vill nog ändra färgen till riktig svart o ha vita detaljer.

Här är vagnen:
DSC07593.jpg
[/IMG]
DSC07534.jpg
[/IMG]
 
Sv: Nu ska renoveringen börja, men jag har några frågor

Om jag törs komma med förslag, så tycker jag att du ska följa dom ursprungliga "modena". Det här är ju en fjädervagn (kombinerad arbets och person-vagn) och var vanligen målad i grått med färgbrytning.
"Riktiga" åkvagnar målades ofta i mörkt blått eller ibland grönt, nära svart. Dekorationer i vitt, gulvitt mm.

Varför inte välja en riktigt mörkblå oljefärg och måla dekorationerna i gulvitt? Dekorationslinjer målar du på hjul, skaklar, utmed sidokanter etc där det höjer utseendet samt kanske någon extra krumelur på vagnens sidor eller där bak.
Detaljerna, om du med det menar järndetaljerna, bör vara svarta.

Lycka till med konstverket. Det är lite av artisteri/konstnärskap att måla en vagn så det blir snyggt och välgjort. För att få till linjerna exempelvis finns speciella penslar.

Bilden: Ser så härligt ut. Nu måste jag bara sätta igång min egen körning på allvar. Den har legat lågt ett tag pg av olika omständigheter, men jag ser framför mig många och långa åkturer i sommar. :bump:
Två frågor. Kan du sänka skaklarna lite (till nivå motsvarande dragringars)? Både för utseende och funktion. Bröstan, går det att höja lite i framdel? Draglinjen ser bruten ut på bilden, men den kan ju luras.

LIA
 
Sv: Nu ska renoveringen börja, men jag har några frågor

Hjulen: Utanför Linköping (bl a) finns en hjulmakare som kan hjälpa dig med dom. Det är inget man klarar av själv. Lötar, ekrar mm tar stryk av tidens tand, det är verkligheten. Han kan också lägga på gummi på riktigt sätt, vilket görs genom att byta järnen mot u-formade när hjulen ändå tas isär och fixas till. Men var beredd på att det kostar en hel del pengar!
Samtidigt får du hjul som håller i många år framåt.
Att köra med defekta hjul är farligt!

Skaklarna: Kunde mycket riktigt vara något längre men jag tycker inte det verkar vara något som du måste åtgärda. Om du sänker dom som jag skrev tidigare, blir dom ju liksom lite längre samtidigt. Jag skulle behålla dom som det är.

Dynor: Lär du inte hitta färdiga. Du kan beställa hos sadelmakare m fl som syr dynor till stolar, båtar, bilsäten mm. Kolla i telefonkatalog och på nätet. Ofta finns någon liten "skutt" i närheten som gör ett bra jobb för rimliga pengar.

LAI
 
Sv: Nu ska renoveringen börja, men jag har några frågor

Hej tack för dina tankar o ideér.

Har du någon adress eller nått nr till hjulmakaren i Linköping?
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 193
Senast: cirkus
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 437
Senast: Habina
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 009
L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 708
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp