Nu vart det rörigt i huvudet

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 432

Bukefalos 30 år!

Idag blev jag kontaktad av en kvinna på messenger som sade sig vara xx gode man. Hon frågade om jag var xx dotter. Jo, det stämde. Jag fick då reda på att min pappa dött under morgonen.

Hon hade inte hittat mitt nummer, därav kontakten på messenger.

Jag bröt kontakten med farsan för nästan 40 år sedan. Han har varit en främling för mig. Så jag känner ingen direkt sorg, men är inte oberörd heller.

Jag ska ringa den gode mannen i morgon. Jag lär ju bli den som måste kontakta begravningsbyrå.

Jag vet inte hur jag ska hantera en eventuell begravning. Finns det något skrivet om vad som ska ske gällande begravning? Ska jag gå eller inte? Han står för hälften av min arvsmassa. Men närmare än så stod vi inte varandra.

Det är lite kaos i huvudet nu.

Förhoppningsvis finns det hjälp att få av Gode mannen. Tänk på att du inte kan göra något med någon begravning om din pappa inte hade pengar att betala något med.
Det finns pengar. Men jag har ingen koll på vad som ska göras. Kremering och minneslund? Jag har ingen aning. Det enda jag vet i nuläget är att någon måste avsluta dödsboet. Jag ska prata med den gode mannen i morgon. Sen lär jag behöva kontakta begravningsbyrå.

Det finns pengar. Men jag har ingen koll på vad som ska göras. Kremering och minneslund? Jag har ingen aning. Det enda jag vet i nuläget är att någon måste avsluta dödsboet. Jag ska prata med den gode mannen i morgon. Sen lär jag behöva kontakta begravningsbyrå.
Är du ensam dödsbo-delägare? Tänker om du måste stämma av med andra angående begravning och annat? Men gode mannen borde kunna hjälpa dig med allt.

Är du ensam dödsbo-delägare? Tänker om du måste stämma av med andra angående begravning och annat? Men gode mannen borde kunna hjälpa dig med allt.
Farsan hade 4 ungar. Jag har alltså två helsyskon och ett halvsyskon. Den sistnämnda bor i Finland vad jag vet.

Alltså, jag känner att det här kan bli jävligt rörigt. Jag har ingen kontakt med mina syskon idag.

Farsan hade 4 ungar. Jag har alltså två helsyskon och ett halvsyskon. Den sistnämnda bor i Finland vad jag vet.

Alltså, jag känner att det här kan bli jävligt rörigt. Jag har ingen kontakt med mina syskon idag.
Du kan välja att inte delta. Meddela dina syskon via gode mannen att du inte vill bestämma något eller delta på någon begravning. Sen är det upp till dig om du vill delta vid bouppteckningen eller inte.

Hade jag haft ett syskon som inte haft kontakt med min pappa hade det varit skönt om den personen inte velat vara med och bestämma om övriga syskon hade kontakt.

Du kan välja att inte delta. Meddela dina syskon via gode mannen att du inte vill bestämma något eller delta på någon begravning. Sen är det upp till dig om du vill delta vid bouppteckningen eller inte.

Hade jag haft ett syskon som inte haft kontakt med min pappa hade det varit skönt om den personen inte velat vara med och bestämma om övriga syskon hade kontakt.
Jag tror att ingen haft kontakt med honom. Halvsyskonet vet jag inget om.

Det finns dödsboutredare på kommunerna, men jag vet inte riktigt hur det funkar.

Allt med begravning etc. ska ju betalas av dödsboet, men begravningsbyråer har säkert koll på det mesta.

Jag hade struntat i begravningen. Både i att gå och att engagera mig i den.

Antingen får något/några av syskonen som känner att de har något att tillföra rodda med det. eller så får begravningsbyrån lösa det inom en given budget de får. Om inget av syskonen har kännedom om personliga önskemål fråga gode mannen om hen vet ifall det finns någon annan som var tillräckligt nära för att kunna ge info till begravningsbyrån.

Lägg energin på det som behöver lösas praktiskt med bouppteckning och arvsskifte.

Om du avsäger dig inblanding till gode mannen kanske hen löser det med övriga syskon. Annars hör hen av sig igen.
Gode mannens uppdrag slutar när huvudmannen dör. Syskonen får nog räkna med att mellan sig reda ut och göra upp om vad som ska göras, hur och av vem. Även om gode mannan bidrar till att initial kontakt upprättas och gör en överlämning av det hen är insatt i.

Gode mannens uppdrag slutar när huvudmannen dör. Syskonen får nog räkna med att mellan sig reda ut och göra upp om vad som ska göras, hur och av vem. Även om gode mannan bidrar till att initial kontakt upprättas och gör en överlämning av det hen är insatt i.
En fråga (hoppas att det är okej för dig Wille att jag ställer den): vad händer om ingen av barnen vill ta tag i det? Alltså om alla bara nekar - vem ordnar då? Kommunen?

En fråga (hoppas att det är okej för dig Wille att jag ställer den): vad händer om ingen av barnen vill ta tag i det? Alltså om alla bara nekar - vem ordnar då? Kommunen?
Den frågan har jag undrat över också. Eller om den avlidne inte har barn alls.

Kommunen, dvs socialtjänsten kan fixa enklast möjliga begravning om ingen finns som kan eller vill. Man måste inte själv, men kan också be en begravningsbyrå om enklast möjliga och att man inte vill delta. Kostar en slant hur man än gör, och tas från dödsboet om likvids medel finns, annars skattemedel.
Principen är att alla har rätt till begravning.

Eftersom jag inte kan sova satt jag och goglade begravningslagen...

Jag antar det betyder att Skatteverket hör av sig och tjatar. För att sedan i de fall det verkar utsiktslöst att något kommer hända fattar beslut om att ge uppdraget till kommunen. Och kommunen efter utfört uppdrag fakturerar dödsboet.

kap.5 §2
Om den avlidne inte efterlämnar någon som ordnar med gravsättningen, skall den ordnas av den kommun där den avlidne senast var folkbokförd eller, om den avlidne inte har varit folkbokförd i Sverige, av den kommun där dödsfallet inträffade.
För kostnaderna har kommunen rätt till ersättning av dödsboet.

kap5. §12
Stoftet efter en avliden eller en dödfödd som avses i 2 kap. 3 § första stycket ska kremeras eller gravsättas snarast möjligt och senast en månad efter dödsfallet.
Skatteverket får dock medge anstånd med kremeringen eller gravsättningen, om det finns särskilda skäl för det.
Om stoftet inte har kremerats eller gravsatts inom föreskriven tid, ska Skatteverket undersöka anledningen till dröjsmålet och, om det behövs, underrätta den kommun som avses i 2 §.

I de fall det finns pengar är det ju annat pyssel att lösa med dödsboet för att arvet ska bli utskiftat och klart. Så borde då vara rätt goda incitament att i vart fall skriva fullmakt till någon som fixar av det skälet om ingen vill själv?

Man behöver inte ha en begravning, vi hade inte det för varken mamma eller pappa. Mest för att det var bara hade blivit jag, min bror och min barn.
Begravningsbyrån ordnade med allt pappersarbete inkl kremering och så fick jag ett brev när gravsättningen i minneslunden skett.
Vad gäller bouppteckningen anlitade vi Begravningsbyråns jurist som skötte det mesta, jag var tvungen gå till banken fixa ut alla papper därifrån det var allt.

Bouppteckningen ska lämnas till Skatteverket inom tre månader från dödsfallet. Har det inte kommit in inom fyra månader kan SKV ansöka om vite vid Förvaltningsrätten. Bouppteckningen måste komma in oavsett. Om du inte vill göra den själv så brukar de flesta begravningsbyråer erbjuda tjänsten. Då är det av dödsboets pengar betalning görs. Detta under förutsättning att det finns tillgångar. Finns inga tillgångar eller försäkringar som täcker kostnader kan man vända sig till socialtjänsten som kan pröva om det går att göra en dödsboanmälan istället.

Beklagar :heart (även om ni inte hade kontakt)

Orkar du dra i det annars be den goda mannen ta kontakt med någon av de andra syskonen, hänvisa till dit mående eller vad som.

Man behöver inte ha begravning.
Min pappa är begravd utan begravning då det var under covid, släkten samlades i stället vid annat tillfälle för att minnas.

Liknande trådar

• Flipperspel i huvudet
  • När det går upp ett ljus för en
  • Jag är inte dum i huvudet
  • Det bara rasade...Kändes det som iaf...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka