Nu vet jag ingenting igen

Agapi

Trådstartare
Då hamnade man i en såndär period igen, när man inte vet vad man ska göra.

I mars i år började jag på mitt nya jobb men bara efter några dagar märkte jag att chefen var rätt otrevlig mot mig
När jag precis hade slutat med mina antidepressiva och var extra känslig fick jag till slut nog en dag och pratade med henne. Sa precis som det var, att det kändes som att hon hade något emot mig. Men nej nej, det hade hon inte. Hon hade ju t.o.m bjudit mig på hennes födelsedagsfest! (till saken hör att hon hade bjudit in alla andra kollegor på festen också). Hon tyckte bara att jag pratade för lite, men sen är jag också en sån person som JOBBAR när jag är på jobbet och inte står och hänger som många andra. Och det tyckte chefen var helt ok.
Efter vårt samtal kändes det bättre i nån vecka, ända fram tills chefen pratar om de två som anställdes senast (jag och en till tjej). Hon lovordar den andra tjej och säger att hon passar sååå bra in i gruppen, "men sen finns det ju också andra som är duktiga i sitt arbete men vars karaktär inte passar in i gruppen" = aka jag.
Sedan dess har hon haft en bitchig attityd mot mig men smällen kom i fredags, då en kollega tyckte att jag skulle komma ner från andra avdelningen då jag inte hade några kunder så jag inte var så ensam. "Det gör inget", sa chefen, "Agapi är alltid ensammen! Varje gång jag står bredvid henne håller jag att somna. Man hör henne inte ens när hon går. Vi glömmer alltid bort att hon finns!" och assisterande butikschefen och supervisorn höll med.

Får man säga så när man har den position man har? Hon har bara denna attityd mot mig. Och jag pratar visst. Jag har jättebra kontakt med resten av kollegorna, men varje gång jag pratar med chefen svarar hon kort och ställer inga motfrågor (sålänge hon inte ska klaga på något jag gjort).
Jag har absolut ingen lust att vara kvar på mitt arbete, vilket kanske är förståeligt.

Jag var hemma på semester i Sverige nästan en månad och kunde för en gångs skull släppa alla bekymmer. Jag hade knappt ont i huvudet (vanligtvis har jag det varje dag) och kände mig gladare än på länge. Och de senaste gångerna jag har varit i Sverige har avskeden blivit svårare och svårare.
Min bästa kompis här i landet har i princip flyttat härifrån för jobb i annat land och jag känner mig ofta ensam, vilket har gjort att jag mer och mer funderar på att flytta hem igen.
Men så har jag ju min pojkvän. Han älskar Sverige men kan inte flytta eftersom han ska ta över sina föräldrars vingård inom en snar framtid. Och distansförhållanden är ingen höjdare.
Han har pratat om att vi ska gifta oss och jag ska få en ateljé i huset så jag kan måla. Bo på en vingård låter ju som en dröm, men kanske inte min dröm. Jag vill ha barn, men han vill vänta minst fem år. Men jag vill ha mitt första barn innan jag är 35. En del av mig känner att han kanske inte riktigt är mannen i mitt liv, samtidigt som en del av mig älskar honom så mycket och inte vill förlora honom. Jag har sagt till honom att det kanske vore bättre för honom att ha en flickvän som tycker om att festa lika mycket som honom och som är redo att vänta länge på familjeliv. Då började han gråta. Och jag vet ingenting. Samtidigt vill han inte att jag ska stanna kvar här och vara ensam och olycklig bara för hans skull.

Till saken hör också att jag två gånger varit till en sierska (nu vill jag inte höra något om det, vad jag tror på är upp till mig och jag vet många som gått till henne och allt hon sagt har varit på pricken).
Första gången sa hon att jag aldrig kommer bo i Sverige igen. Möjligtvis att jag kommer bo där en kort period, men sen kommer jag bli uttråkad och åka iväg igen (vilket jag också kände då).
Senaste gången sa hon att hon tyckte jag skulle göra en plus-och-minus-lista och på så sätt bestämma var jag ska bo, men att jag inte skulle förhasta mig i något beslut för det hade hon gjort och ångrar sig djupt (den här gången hade jag också starka tankar på att flytta hem).

Jag vet varken ut eller in just nu :( Och jag ser att min inlägg blev långt och kanske krångligt med det är precis så det är i min hjärna just nu. Vad ska jag jobba med? Var ska jag bo? Är min pojkvän mannen i mitt liv? Kommer jag ångra mig om jag flyttar hem?
 
Har följt lite av dina trådar, du har haft motigt och kämpigt länge nu både med jobb, pojkvänner och vänner och det är himla orättvist när en och samma människa drabbas med otur efter otur. Min första tanke är att du borde ta dig hem till Sverige igen, du kan slappna av och det är jobbigt att lämna de, snarare än att du längtar hem till där du bor nu?

Kan du möjligen prova en tid med distansförhållande även om det känns big no? Tänker att du är osäker om detta är mannen i ditt liv, kanske tid på egen hand kan få dig att se mer klart, kanske känner du en brutal längtan efter honom, du inser att det är rätt, eller tvärtom. Men jag tror starkt på att du behöver få känna dig trygg, avslappnad och bli omhändertagen
 
Då hamnade man i en såndär period igen, när man inte vet vad man ska göra.

I mars i år började jag på mitt nya jobb men bara efter några dagar märkte jag att chefen var rätt otrevlig mot mig
När jag precis hade slutat med mina antidepressiva och var extra känslig fick jag till slut nog en dag och pratade med henne. Sa precis som det var, att det kändes som att hon hade något emot mig. Men nej nej, det hade hon inte. Hon hade ju t.o.m bjudit mig på hennes födelsedagsfest! (till saken hör att hon hade bjudit in alla andra kollegor på festen också). Hon tyckte bara att jag pratade för lite, men sen är jag också en sån person som JOBBAR när jag är på jobbet och inte står och hänger som många andra. Och det tyckte chefen var helt ok.
Efter vårt samtal kändes det bättre i nån vecka, ända fram tills chefen pratar om de två som anställdes senast (jag och en till tjej). Hon lovordar den andra tjej och säger att hon passar sååå bra in i gruppen, "men sen finns det ju också andra som är duktiga i sitt arbete men vars karaktär inte passar in i gruppen" = aka jag.
Sedan dess har hon haft en bitchig attityd mot mig men smällen kom i fredags, då en kollega tyckte att jag skulle komma ner från andra avdelningen då jag inte hade några kunder så jag inte var så ensam. "Det gör inget", sa chefen, "Agapi är alltid ensammen! Varje gång jag står bredvid henne håller jag att somna. Man hör henne inte ens när hon går. Vi glömmer alltid bort att hon finns!" och assisterande butikschefen och supervisorn höll med.

Får man säga så när man har den position man har? Hon har bara denna attityd mot mig. Och jag pratar visst. Jag har jättebra kontakt med resten av kollegorna, men varje gång jag pratar med chefen svarar hon kort och ställer inga motfrågor (sålänge hon inte ska klaga på något jag gjort).
Jag har absolut ingen lust att vara kvar på mitt arbete, vilket kanske är förståeligt.

Jag var hemma på semester i Sverige nästan en månad och kunde för en gångs skull släppa alla bekymmer. Jag hade knappt ont i huvudet (vanligtvis har jag det varje dag) och kände mig gladare än på länge. Och de senaste gångerna jag har varit i Sverige har avskeden blivit svårare och svårare.
Min bästa kompis här i landet har i princip flyttat härifrån för jobb i annat land och jag känner mig ofta ensam, vilket har gjort att jag mer och mer funderar på att flytta hem igen.
Men så har jag ju min pojkvän. Han älskar Sverige men kan inte flytta eftersom han ska ta över sina föräldrars vingård inom en snar framtid. Och distansförhållanden är ingen höjdare.
Han har pratat om att vi ska gifta oss och jag ska få en ateljé i huset så jag kan måla. Bo på en vingård låter ju som en dröm, men kanske inte min dröm. Jag vill ha barn, men han vill vänta minst fem år. Men jag vill ha mitt första barn innan jag är 35. En del av mig känner att han kanske inte riktigt är mannen i mitt liv, samtidigt som en del av mig älskar honom så mycket och inte vill förlora honom. Jag har sagt till honom att det kanske vore bättre för honom att ha en flickvän som tycker om att festa lika mycket som honom och som är redo att vänta länge på familjeliv. Då började han gråta. Och jag vet ingenting. Samtidigt vill han inte att jag ska stanna kvar här och vara ensam och olycklig bara för hans skull.

Till saken hör också att jag två gånger varit till en sierska (nu vill jag inte höra något om det, vad jag tror på är upp till mig och jag vet många som gått till henne och allt hon sagt har varit på pricken).
Första gången sa hon att jag aldrig kommer bo i Sverige igen. Möjligtvis att jag kommer bo där en kort period, men sen kommer jag bli uttråkad och åka iväg igen (vilket jag också kände då).
Senaste gången sa hon att hon tyckte jag skulle göra en plus-och-minus-lista och på så sätt bestämma var jag ska bo, men att jag inte skulle förhasta mig i något beslut för det hade hon gjort och ångrar sig djupt (den här gången hade jag också starka tankar på att flytta hem).

Jag vet varken ut eller in just nu :( Och jag ser att min inlägg blev långt och kanske krångligt med det är precis så det är i min hjärna just nu. Vad ska jag jobba med? Var ska jag bo? Är min pojkvän mannen i mitt liv? Kommer jag ångra mig om jag flyttar hem?

För en utomstående, som bara läser det du skriver här, så känns det som ditt liv bara står och stampar. De senaste åren, så är situationen du beskriver ungefär densamma: din bästa kompis har just flyttat utomlands och du funderar på att följa efter, du trivs inte med chefen på jobbet (som alltid är detaljhandeln), du har en pojkvän eller någon på gång, men det är alltid tveksamt eller på annat sätt struligt.

Dina bästa kompisar verkar alltid flytta utomlands, och då blir du tveksam på om du ska bo kvar, men så älskar du staden fast det är struligt med jobb och tveksamt med pojkvännen, och så bor du kvar. Eftersom du alltid verkar bli låg när dina bästa kompisar flyttar, försök att bli kompis med lite österrikare eller andra som inte flyttar bort hela tiden?
 
Vad ska jag jobba med?
Något du tycker är roligt! I en miljö där du trivs, med trevliga arbetskamrater och uppmuntrande chefer.

Var ska jag bo?
På ett ställe där du trivs och känner dig hemma.

Är min pojkvän mannen i mitt liv?
Inte vet jag, men det är nog lättare att leva med någon som har en liknande syn på framtiden/familjebildande/bostad osv som en själv, än med någon där det känns som kompromiss hela tiden.

Kommer jag ångra mig om jag flyttar hem?
Kanske, kanske inte. Pröva så vet du! Det går alltid att flytta igen om du tröttnar på Sverige.
 
Tack för era svar. Det lutar åt att flytta hem till Sverige igen, helst så fort som möjligt. Men måste försöka stanna till början december så jag får den 14e månadslönen...
Jag är bara så rädd att jag ska börja må psykiskt dåligt igen. Visst, jag mår dåligt här från och till också, men i Sverige var det extremt. Tänk om jag lämnar mitt förhållande här och förblir ensam resten av livet? Som ni kanske vet har jag ju inte haft den bästa erfarenheten av killar... Här har jag en framtid på en vingård, jag skulle inte behöva jobba och jag skulle få en ateljé där jag kan måla. Det enda felet är bara att det inte är i Sverige. Jag vill vara nära min familj. Jag tycker jättemycket om min pojkväns familj och släkt, de är alla helt underbara. Men varje gång jag ser dom tillsammans gör det ont i hjärtat mitt för jag saknar MIN familj så mycket :(
 
Tack för era svar. Det lutar åt att flytta hem till Sverige igen, helst så fort som möjligt. Men måste försöka stanna till början december så jag får den 14e månadslönen...
Jag är bara så rädd att jag ska börja må psykiskt dåligt igen. Visst, jag mår dåligt här från och till också, men i Sverige var det extremt. Tänk om jag lämnar mitt förhållande här och förblir ensam resten av livet? Som ni kanske vet har jag ju inte haft den bästa erfarenheten av killar... Här har jag en framtid på en vingård, jag skulle inte behöva jobba och jag skulle få en ateljé där jag kan måla. Det enda felet är bara att det inte är i Sverige. Jag vill vara nära min familj. Jag tycker jättemycket om min pojkväns familj och släkt, de är alla helt underbara. Men varje gång jag ser dom tillsammans gör det ont i hjärtat mitt för jag saknar MIN familj så mycket :(


Alltså det där är väl big no-no egentligen, jag skulle aldrig vilja vara så beroende av någon annan som du ju blir om du bor på hans gård och inte ens jobbar. Vad händer om ni går isär? Du lär dessutom klättra på väggarna om du bara ska chilla runt hela dagarna (hade jag iaf gjort :p)
I övrigt känner jag att jag inte kan råda när det gäller relationer för jag lyckas inte ens med mina egna.
 
Tack för era svar. Det lutar åt att flytta hem till Sverige igen, helst så fort som möjligt. Men måste försöka stanna till början december så jag får den 14e månadslönen...
Jag är bara så rädd att jag ska börja må psykiskt dåligt igen. Visst, jag mår dåligt här från och till också, men i Sverige var det extremt. Tänk om jag lämnar mitt förhållande här och förblir ensam resten av livet? Som ni kanske vet har jag ju inte haft den bästa erfarenheten av killar... Här har jag en framtid på en vingård, jag skulle inte behöva jobba och jag skulle få en ateljé där jag kan måla. Det enda felet är bara att det inte är i Sverige. Jag vill vara nära min familj. Jag tycker jättemycket om min pojkväns familj och släkt, de är alla helt underbara. Men varje gång jag ser dom tillsammans gör det ont i hjärtat mitt för jag saknar MIN familj så mycket :(
Man brukar säga att fattig är bara den som saknar.

Tror du måste försöka (lätt sagt, jag vet) att se vad du HAR. Du verkar vilja till något annat hela tiden. Kanske skulle du försöka stanna upp och se och känna vad som finns där du är just i stunden, just på platsen. Om det då fortfarande är eländigt - ändra på situationen.

Men min misstanke är att du, vart än du kommer, fastnar i att du vill någon annanstans.

Kan du definiera för dig själv vad du har, och vad det är värt?
 
Haha nej sånt är jag också rädd för, men där skulle jag kunna jobba mer min konst och kanske gå en smyckesutbildning och jobba med sånt. Eller skriva den där boken jag alltid drömt om :) (sen skulle jag ju naturligtvis ta hand om våra framtida ungar också, som min sambo vill vänta MINST FEM ÅR PÅ. Men jag vill inte ha min första småknodd när jag är 35...)

Hehe nej hur fan lyckas man med relationer egentligen?
 
Man brukar säga att fattig är bara den som saknar.

Tror du måste försöka (lätt sagt, jag vet) att se vad du HAR. Du verkar vilja till något annat hela tiden. Kanske skulle du försöka stanna upp och se och känna vad som finns där du är just i stunden, just på platsen. Om det då fortfarande är eländigt - ändra på situationen.

Men min misstanke är att du, vart än du kommer, fastnar i att du vill någon annanstans.

Kan du definiera för dig själv vad du har, och vad det är värt?

Så sant.

Ja, vad har jag? Ett jobb som är långtråkigt de flesta dagar i veckan (och de andra dagarna är det tunga lyft som min rygg inte riktigt tycker om). Men, det är ett heltidsjobb. Även om jag får ut ungefär lika mycket lön som på ett deltidsjobb i Sverige :/

Jag har många bekanta, men ingen som jag kan prata om ALLT om (hon flyttade, som alla andra nära vänner). Dessvärre är dessa bekanta riktiga partymänniskor, och jag har kommit ifrån den delen av livet så jag träffar dom inte så ofta längre.

Jag har en pojkvän som ofta gör mig galen, men jag älskar honom. Dock kommer han aldrig kunna flytta till Sverige pga jobb.

Och så har jag en stad som är så vacker att det gör ont i ögonen, en stad som jag älskar.

En väldigt klok vän till mig (också han har flyttat hem till Sverige igen) frågade mig samma sak tidigare i veckan. "Vad är det bästa med Wien?" Det som skrämde och förvånade mig var att jag inte längre har svar på den frågan. Och det säger nog en hel del.
 
Åh, idag kom min pojkvän hit eftersom han jobbar på annan ort under veckorna. Vi pratade lite och han säger att han inte vill att HAN ska vara enda anledningen till varför jag stannar här. Och han vill inte ha ett distansförhållande heller. Jag är så rädd att förlora honom :(
Tänk om jag verkligen ångrar mig sen när jag bor i Sverige (som sierskan sa), vill flytta tillbaka hit och så har min pojkvän en ny flickvän?
 
Det har jag ju testat, men det funkar inte. Så jag antar jag får leva med katter istället.

En del människor måste ju faktiskt gå i terapi/äta medicin större delen av sitt liv för att kunna må bra. Att gå från att må psykiskt mindre bra till må bättre tar tid!

Nu har jag inte läst alla dina trådar. Men, som någon annan skrev, så verkar du hela tiden vilja vidare till något annat i livet. Det är ju oftast ett tecken på att man kanske inte mår så bra...
 
Åh, idag kom min pojkvän hit eftersom han jobbar på annan ort under veckorna. Vi pratade lite och han säger att han inte vill att HAN ska vara enda anledningen till varför jag stannar här. Och han vill inte ha ett distansförhållande heller. Jag är så rädd att förlora honom :(
Tänk om jag verkligen ångrar mig sen när jag bor i Sverige (som sierskan sa), vill flytta tillbaka hit och så har min pojkvän en ny flickvän?

Och tänk om du i Sverige hittar en annan kille som har en stor gård där du kan bo nära din familj, ha en ateljé, som vill ha barn samtidigt som du, och som har en vän som har ett förlag? Du kan aldrig veta hur livet blir. Men det finns tusen och åter tusen olika sätt livet kan bli bra på, om du låter det.
Varför tror du själv att du är så beroende av andra, antingen av en kille eller av vänner?
Och varför är du beroende av denna kille för att kunna måla?
Eller för att skriva en bok?
Det kan du ju lika gärna göra i Sverige.
Och varför tänker du dig att sluta jobba?
 
Det var det.

Träffade min pojkvän i söndags, allt var som vanligt. Han bad mig ta ledigt från jobbet några datum eftersom det är några tillställningar vi ska gå på ihop. Sen pratade vi om att ta en långhelg någonstans, kanske Italien.
Dagen efter skrev han till mig att han inte vet vad han vill längre. Att vårt förhållande inte har känts 100%.

Nu orkar jag inte mer. Tydligen är jag så komplicerad att jag är omöjlig att älska. Jag borde vara van vid det här laget, samma scenario har ju hänt flera gånger förr, men jag känner mig ändå helt tom. Sitter mest och stirrar rakt ut i tomma intet. Jag vill inte vara med längre.
 
Det var det.

Träffade min pojkvän i söndags, allt var som vanligt. Han bad mig ta ledigt från jobbet några datum eftersom det är några tillställningar vi ska gå på ihop. Sen pratade vi om att ta en långhelg någonstans, kanske Italien.
Dagen efter skrev han till mig att han inte vet vad han vill längre. Att vårt förhållande inte har känts 100%.

Nu orkar jag inte mer. Tydligen är jag så komplicerad att jag är omöjlig att älska. Jag borde vara van vid det här laget, samma scenario har ju hänt flera gånger förr, men jag känner mig ändå helt tom. Sitter mest och stirrar rakt ut i tomma intet. Jag vill inte vara med längre.

Ingen är omöjlig att älska. Men mår man inte bra psykiskt så är det det rätt svårt att få relationer att fungera smärtfritt.

Jag tycker att du ska söka hjälp med ditt mående omgående. Kan du inte få det där du är, åk då hem till Sverige omgående...
 
Bygg inte upp ditt liv runt andra! Det känns naivt att tro att du ska sitta och måla i ngn vingård medan din snubbe håvar in cash och ni lever lyckliga i alla era dagar.
Ok det SKULLE ju kunna hända, men troligtvis inte liksom! Och OM det mot förmodan skulle hända och allt helt plötsligt går i kras, vad har du att falla tillbaka på?
Jag tror att allt handlar om självrespekt och självförtroende. Du måste bli trygg i dig själv för att kunna umgås med vänner och ha ett stabilt förhållande utan att bli utnyttjad och trampad på om och om igen.
Och helt ärligt. Alla behöver inte ha ett förhållande. Jag trivs utmärkt själv, har ett rikt socialt liv och umgänge. Trivs rätt bra med mig själv och min tillvaro ändå.
 
Men det är väl klart som f-n att inte ert förhållande känns 100 %! Ni vill olika saker och det var och en vill mest tycks vara omöjligt för den andra.

Att känna att man är den absoluta förutsättningen för och enda vägen till någons välbefinnande är extremt påfrestande. I dina trådar återkommer gång på gång att du blir sviken av pojkvänner och bästa vänner, alla förvinner och du måste hitta någon ny att hänga upp ditt liv på. Sätt dig ner och tänk - är det inte en idé att försöka hitta sig själv och hänga upp sitt liv på sig själv? Det utesluter inte att du kan ha ett kärleksförhållande eller nära vänner. Det underlättar!

Du kan väl gå smyckesutbildning utan att bli hemmafru på en vingård? Du kan skriva en bok också. Ta kontrollen, gör dig oberoende!
 
Jag tycker inte att jag hänger upp mitt liv på andra, jag VET att jag klarar mig bra på egen hand också och det har jag många gånger fått prova på. Visst, nu har jag stannat här pga min pojkvän men det är för att jag älskar honom.
Ja, i princip alla av mina vänner har flyttat härifrån och jag har varit osäker på om jag skulle stanna eller ej - men jag har alltid stannat, ENSAM, och det ångrar jag inte en sekund. De upplevelser och människor jag mött under dessa tider är ovärderliga och kommer alltid vara fina minnen.

Som 18-åring åkte jag ENSAM till ett främmande land där jag inte talade språket för att arbeta som au-pair. Dessvärre visade det sig att det inte var något för mig och jag åkte hem igen. Men jag gav det iaf ett försök, helt på egen hand.
Ett halvår efter det åkte jag iväg på en utbildning utomlands - ENSAM, och hade en underbar tid.
Efter ett halvår i Österrike flyttade min bästa och enda vän hem, men jag stannade - för jag ville inte att någon annan skulle få förstöra det jag drömt om så länge.
Jag har mått piss på jobbet, blivit orättvist behandlad, var tvungen prata tyska fastän jag knappt kunde sätta ihop meningar, har bytt arbetsplats, har halvt jobbat ihjäl mig, har gråtit en hel natt för att jag blev dumpad men ändå varit på jobbet kl 07.00 och gett 100%, varit pank och arbetslös men ändå mått så bra, har tagit mod till mig att börja med terapi (på tyska) och testat flera olika antidepp, börjat må bättre, mått så bra att jag valt att avsluta medicineringen, fått så pass många jobberbjudanden att jag blivit bortskämd etc etc etc. Och nu har jag kommit in på två universitetsutbildningar och står som reserv på två andra.

Så kom inte och säg att jag hänger upp mitt liv på andra. Här ser ni en bild av mig, men det är inte hela. Jag är starkare än ni tror.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 326
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 361
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp