Ny 1,5-hästar transport

Jfrelin

Trådstartare
Det är dax för mig att byta ut min fina Boj Stabilo från 1980 men till vad?

Har kollat lite på nätet och helst vill jag ha en Fautras JMS men priset avskräcker en del kan man ju säga.
Just nu lutar det mot en Ifor Williams men är det något bra märke som jag förbisett?

Får endast dra 1450kg på B-kort, inte intresserad av att ta något utökat eller BE. Kör alltid bara en häst.
Måste kunna lasta strax över 600kg.
 
Det är dax för mig att byta ut min fina Boj Stabilo från 1980 men till vad?

Har kollat lite på nätet och helst vill jag ha en Fautras JMS men priset avskräcker en del kan man ju säga.
Just nu lutar det mot en Ifor Williams men är det något bra märke som jag förbisett?

Får endast dra 1450kg på B-kort, inte intresserad av att ta något utökat eller BE. Kör alltid bara en häst.
Måste kunna lasta strax över 600kg.
Jag tycker att böckmann Uno är supertrevliga. Du får väldigt mycket släp för pengarna!
 
Jag köpte en Henra Caliber 1,5 hästars igår. Begagnad visserligen. Kan inte komma med någon utförlig utvärdering av den ännu, men hittills känns den stabil och trevlig! Kikade också på Atec men valde Henran eftersom den var bättre utrustad och hade bättre ventilation.

Med en större budget hade jag köpt en Fautras JMS alla dagar, det är min drömtransport. :p Iforn gick bort eftersom den är för tung för mina behov. Cheval har ju också ett par enhästarsmodeller men vet inte hur kvaliteten är på dom.
 
Jag köpte en Henra Caliber 1,5 hästars igår. Begagnad visserligen. Kan inte komma med någon utförlig utvärdering av den ännu, men hittills känns den stabil och trevlig! Kikade också på Atec men valde Henran eftersom den var bättre utrustad och hade bättre ventilation.

Med en större budget hade jag köpt en Fautras JMS alla dagar, det är min drömtransport. :p Iforn gick bort eftersom den är för tung för mina behov. Cheval har ju också ett par enhästarsmodeller men vet inte hur kvaliteten är på dom.
Har haft en Henra förut och var nöjd. Verkar dock inte finnas några begagnade ute och hittar ingen prisuppgift för de nya.

Cheval L tycker jag verkar dåliga. Iallafall om man läser här på Buke :p
 
Har haft en Henra förut och var nöjd. Verkar dock inte finnas några begagnade ute och hittar ingen prisuppgift för de nya.

Cheval L tycker jag verkar dåliga. Iallafall om man läser här på Buke :p

Här i landet kostar en ny 1,5 hästars Henra runt 7000€.

Ja, har hört både bra och dåligt om Cheval. :p Tyckte Gold One såg intressant ut men har inte sett den i verkligheten så kan inte uttala mig. En Böckmann Uno hade jag också kunnat tänka mig ifall det hade dykt upp nån bättre begagnad när jag sökte! Tycker överlag det var svårt att hitta en begagnad enhästars, fanns inte mycket intressant på marknaden.
 
Här i landet kostar en ny 1,5 hästars Henra runt 7000€.

Ja, har hört både bra och dåligt om Cheval. :p Tyckte Gold One såg intressant ut men har inte sett den i verkligheten så kan inte uttala mig. En Böckmann Uno hade jag också kunnat tänka mig ifall det hade dykt upp nån bättre begagnad när jag sökte! Tycker överlag det var svårt att hitta en begagnad enhästars, fanns inte mycket intressant på marknaden.

Det är just det att det så sällan finns begagnade ute som gör att man måste köpa ny. Förstår att folk inte vill sälja de de har :D
 
Bytte in mitt 1,5 hästars Blomert Smaragd C för ett tag sedan. Har varit väldigt nöjd med det, men behöver nu få med mig packning över helger och min häst behövde ett släp med längre spiltlängd än normalstandard. Återförsäljaren som bytte in det sålde det illa kvickt så det verkar finnas efterfrågan på dem, ja.

Vill också säga att Cheval Liberté har höjt sin kvalitét avsevärt de senaste åren. Det är idag Sveriges marknadsledande märke, vilket säger en del. En vän till mig köpte ett nytt 1,5 hästars Gold One och är riktigt nöjd med det. Enda minuset hon kunde komma på var att det blir ganska trångt framför hästen i och med sadelkammaren vid tränsning och liknande i släpet. Men det är ju inget unikt just för dem.
 
Köpte ett cheval 1.5 hästars för snart ett år sedan, ny. Tycker den är toppen. Min bil får bara dra 1200 oavsett körkort så var typ enda som fungerade för oss. Släpet väger ca 600 så min häst på 500 har jag tom vikt kvar.
Enda som är lite segt är allt skruvande för stödhjulet. Har hyrt innan och då var de "snabbändring" men här måste jag skruva upp hela stödhjulet. Den hoppar en del när man kör tomt, men är ju inte så konstigt och inget som påverkar när hästen är i. Annars toppen verkligen. Han fattade fort att ställa sig snett och går gärna i.
Tycker det är synd om man bara lyssnar på vad andra säger om märken. Ofta har de aldrig haft ett sånt släp, eller så var de så länge sedan att allt kan ha ändrats.
 
Köpte ett cheval 1.5 hästars för snart ett år sedan, ny. Tycker den är toppen. Min bil får bara dra 1200 oavsett körkort så var typ enda som fungerade för oss. Släpet väger ca 600 så min häst på 500 har jag tom vikt kvar.
Enda som är lite segt är allt skruvande för stödhjulet. Har hyrt innan och då var de "snabbändring" men här måste jag skruva upp hela stödhjulet. Den hoppar en del när man kör tomt, men är ju inte så konstigt och inget som påverkar när hästen är i. Annars toppen verkligen. Han fattade fort att ställa sig snett och går gärna i.
Tycker det är synd om man bara lyssnar på vad andra säger om märken. Ofta har de aldrig haft ett sånt släp, eller så var de så länge sedan att allt kan ha ändrats.

Det ser faktiskt riktigt fint ut. Hur är garantierna om de har några? Priset är ju näst intill det samma som Ifor men jag gillar att de har step up!
 
Bytte in mitt 1,5 hästars Blomert Smaragd C för ett tag sedan. Har varit väldigt nöjd med det, men behöver nu få med mig packning över helger och min häst behövde ett släp med längre spiltlängd än normalstandard. Återförsäljaren som bytte in det sålde det illa kvickt så det verkar finnas efterfrågan på dem, ja.

Vill också säga att Cheval Liberté har höjt sin kvalitét avsevärt de senaste åren. Det är idag Sveriges marknadsledande märke, vilket säger en del. En vän till mig köpte ett nytt 1,5 hästars Gold One och är riktigt nöjd med det. Enda minuset hon kunde komma på var att det blir ganska trångt framför hästen i och med sadelkammaren vid tränsning och liknande i släpet. Men det är ju inget unikt just för dem.

Blomert är en ny bekantskap för mig men hittar ingen återförsäljare i Sverige?
 
Hur fungerar combiramp egentligen i det långa loppet? Det är ju väldigt mycket vikt som hänger bara på gångjärnen (eller hurudan lösning det är) på den ena sidan när man använder step upen.

Annars var jag också sugen på Gold One, men tyvärr fanns inte ekonomin för ett helt nytt släp. Det ser brett och fint ut! :)
 
@fritz_92 håller med dig ang Cheval Liberté, köpte själv ett Gold Touring nu. Ett släp helt i aluminium. Väldigt mycket släp för pengarna och en fantastisk mjuk fjädring (Pullmann 2 precis som Böckmann). ÅF som sålde både Cheval Liberté och Böckmann hävdade att det numera skiljer väldigt lite i kvalitét mellan märkena. Hen har själv en stor modell av Böckmann och funderar över att byta till en större modell av Cheval Liberté istället.
 
Det finns typ 2 ÅF i Sverige för Blomert. Googla på dem. Tror att en finns i Västeråstrakten och den andra neråt Skåne om jag inte minns fel.
Min google var off tydligen :) fick upp nu. Verkar dock inte finnas den du hade och hittar inga andra enhästars.
 
Jag har en Ifor 1,5 hästars -09. Är mkt nöjd med hur den ligger på vägen, med och utan häst. Saknar bättre bomlösningar, annars har den nog inga nackdelar faktiskt.

Innan jag köpte denna tittade jag på en Böckmann Uno, den såldes billigt pga mjuka väggar som behövde bytas. Släpet såg nytt ut förutom att väggarna sugit åt sig fukt. När jag frågade ÅF hur det kunde bli så skyllde han på att hästen kissat i släpet. Hur det skulle förstöra alla väggar inkl skötardörren och framväggen vet jag inte, men jag tackade för mig....

 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 387
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 816
Senast: Novalisa
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 483
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag har en tid funderat på att byta transport och det börjar bli dags. Eftersom jag bara har en häst behöver jag bara så att jag kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
27 080
Senast: MoonAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp