Ny 1,5-hästar transport

Det är inget dåligt med dem, men det finns betydligt bättre lösningar. Jag hade en Startrailer innan, bättre säkerhetsbommar fram och såna bakbommar som man lätt hakar i med en hand.
 
aha @Lovisaleonora
Men enl deras specifikation så ska de ha panikbommar men verkar kanske lite meckiga att lösa ut
2.jpg.jpg
 
@Lovisaleonora Ja det tar ju inte några sekunder att lösa ut direkt :p
Du är ju väldigt duktig på det här med transporter; vad skulle du välja i mitt läge?

Jag är inte alls insatt i 1,5 hästars. Det jag skyr som pesten är CL och VV, jag har gjort jämförelser med deras dyrare kusiner och de billigare alternativen är billigare av en anledning. Man drar ner på kvalité. Gärna på det som inte syns direkt.

Ifor har ju sysslat med 1,5 länge, du vet vad du får för pengarna. Inget favoritsläp hos mig, men med bra historik. Dock en del problem med väggar som jag sett (inte unikt för modellen utan märkesbundet).

Fautras har rejäla lösningar, men enligt mig blivit sämre de senaste 15 åren.

Böckmann är jag inte jätteförtjust i, de har också gått ner sig rejält under tid.

Att köpa begagnat är att faktiskt kunna se vad som händer på åren transporten är i trafik. Klart att föredra i min värld, allt är bra när det är nytt liksom. Trist att det är svårt med 1,5, men inte omöjligt. Kräver dock tålamod.
 
@Lovisaleonora jag måste ju inte ha en 1,5 hästars men måste ha något som får lasta 650-700 kg med totalvikt på max 1450kg

Vill egentligen inte göra mig av med min Boj men den verkar vara svår för att inte säga omöjligt att väga upp och hästen väger nästan exakt maxlast nu. Hon väger 580kg nu.
 
@Lovisaleonora jag måste ju inte ha en 1,5 hästars men måste ha något som får lasta 650-700 kg med totalvikt på max 1450kg

Vill egentligen inte göra mig av med min Boj men den verkar vara svår för att inte säga omöjligt att väga upp och hästen väger nästan exakt maxlast nu. Hon väger 580kg nu.

Jag har en Humbaur Rapid II med tjänstevikt 750 og totalvikt 2100. Min bil får max dra 1400 men jag klarar av att lasta min häst som väger strax under 500 kg tom med lite marginal. :) Jag är än så länge nöjd med den.
 
Jag har en Humbaur Rapid II med tjänstevikt 750 og totalvikt 2100. Min bil får max dra 1400 men jag klarar av att lasta min häst som väger strax under 500 kg tom med lite marginal. :) Jag är än så länge nöjd med den.

Ja, med BE blir det ju betydligt lättare. I nuläget kan jag inte rekommendera någon att köpa för att väga upp eller ner släp, de regler som finns nu gör det till ett osäkert projekt.
 
Hur fungerar combiramp egentligen i det långa loppet? Det är ju väldigt mycket vikt som hänger bara på gångjärnen (eller hurudan lösning det är) på den ena sidan när man använder step upen.

Annars var jag också sugen på Gold One, men tyvärr fanns inte ekonomin för ett helt nytt släp. Det ser brett och fint ut! :)

Jag har haft Ifor med step up och det fungerade hur bra som helst. Iforrampen är ju delad på mitten. Hyrde sedan en Värmlandsvagn med step up. VV hade rampen hängandes på enbart ena sidan och den hade blivit sned; varje gång man skulle stänga så var man tvungen att lyfta rampen/dörren i hörnet för att kunna få igen den.
 
Vill också säga att Cheval Liberté har höjt sin kvalitét avsevärt de senaste åren. Det är idag Sveriges marknadsledande märke, vilket säger en del.

Jag tycker inte att det säger så mycket; de är ju billiga... VV har ju också sålt massor under åren och det är ju riktiga (ursäkta uttrycket) skitsläp, men har hela tiden varit relativt billiga.
 
Jag har haft Ifor med step up och det fungerade hur bra som helst. Iforrampen är ju delad på mitten. Hyrde sedan en Värmlandsvagn med step up. VV hade rampen hängandes på enbart ena sidan och den hade blivit sned; varje gång man skulle stänga så var man tvungen att lyfta rampen/dörren i hörnet för att kunna få igen den.

Ja, Ifors lösning verkar ju vettigare! När man använder den som ramp, hakas de båda delarna fast i varandra då?

Ang Värmlandsvagnen så var det det jag misstänkte, att dörren hänger sig efter ett tag.
 
Jag tycker inte att det säger så mycket; de är ju billiga... VV har ju också sålt massor under åren och det är ju riktiga (ursäkta uttrycket) skitsläp, men har hela tiden varit relativt billiga.

Jag tror att många utländska lågpristillverkare skärper upp sin kvalitet över tid. Nya märken är ofta dåliga de första åren. Jämför Skoda nu mot förr, Toyota likaså. Ett märke kan förbättras över tid. Kunderna ställer krav. Såklart att du får mer om du betalar mer som t ex ett Fautrassläp. Men skulle jag välja ett motsvarande släp av det märket skulle jag få betala 35-40 tkr ytterligare.
 
Ifor har dock ingen step-up upp på enhästars släpen. Bara på 505, 506, 510 och 511 (har ingen koll på de extra extra stora).

Har en ifor 510 och tycker mycket om den :), väggarna är mjuka men det går att byta ut ju, misstänker att det är plast-foder-plåt-plyfa-tunnplåt kombinationen som gör att fukten fastnar i plyfan. Har bytta rampen mot marinplyfa och planerar att byta väggarna efter hand.

Bommarna är ju vanliga med piggar, inte det smidigaste men man kan överleva det, har dock bytt ut mina mot thules easy lock.

Ska ev sätta in säkerhets bommar fram sen också.

Men bortser man från osmidiga bommar och dåliga väggar på vissa släp, så är det ett väldigt stabilt släp med bra ventilation och väldigt bra väghållning.
Håller konstant utkik efter en billig 1,5 ^_^, roligt att renovera och alltid bra att ha en extra transport stående :angel:.
 
Ja, Ifors lösning verkar ju vettigare! När man använder den som ramp, hakas de båda delarna fast i varandra då?

Ang Värmlandsvagnen så var det det jag misstänkte, att dörren hänger sig efter ett tag.

Kom på att du undrade ju om 1,5-hästars, men jag har bara haft stora Ifors. Delarna hakas ihop med varandra, det är enkelt att använda den step up:en och det känns väldigt stabilt.

Hyrde ett Fautras 1,5-hästars förut under ett dygn, bara för att testa step up:en. Det släpet var riktigt bra, men som du själv säger; de är ju ganska dyra. Har du testat att sätta ut en köpes-annons?
 
Kom på att du undrade ju om 1,5-hästars, men jag har bara haft stora Ifors. Delarna hakas ihop med varandra, det är enkelt att använda den step up:en och det känns väldigt stabilt.

Hyrde ett Fautras 1,5-hästars förut under ett dygn, bara för att testa step up:en. Det släpet var riktigt bra, men som du själv säger; de är ju ganska dyra. Har du testat att sätta ut en köpes-annons?

Jag har redan köpt transport, blev en Henra Caliber. Det är inte jag som är TS, har bara kapat tråden litegrann. :angel: Ifors 1,5 hästars var för tung för min bil, behövde mer lastvikt än vad den gav på min totalvikt. Nästa gång jag bytet blir det definitivt Fautras, tyvärr var dom för dyra i dagsläget. :) Men ifors lösning med kombirampen låter bra! När jag har BE-kort och en bättre bil så ska jag kika på dem också. :p
 
Jag har redan köpt transport, blev en Henra Caliber. Det är inte jag som är TS, har bara kapat tråden litegrann. :angel: Ifors 1,5 hästars var för tung för min bil, behövde mer lastvikt än vad den gav på min totalvikt. Nästa gång jag bytet blir det definitivt Fautras, tyvärr var dom för dyra i dagsläget. :) Men ifors lösning med kombirampen låter bra! När jag har BE-kort och en bättre bil så ska jag kika på dem också. :p

Ha ha, sorry, jag är ju helt förvirrad! Inte bra att jobba samtidigt som man läser och skriver här. :D Har också haft en Henra Caliber, ett mycket bra släp. :up::)
 
@Jfrelin Jag kör Ifor och håller med övriga om bomlösningarna, de är inte optimala någonstans om jag ska uttrycka mig snällt.
Bakbommen när du ska ha på den, måste du först kroka i på ena sidan och sen vinkla resten av bommen uppåt först eftersom den ska in innanför en utstickande kant för att fästas. Du måste vinkla rätt för annars hoppar den av där du redan fäst den..... Skitdrygt och meckigt om man har en häst som man av någom anledning vill stänga bakom lite snabbt och effektivt och stor säkerhetsrisk om hästen skulle få för sig något innan du hunnit mecka klart med bommen.... särskilt med just helbom som det ju är på 1,5 släpen blir det meckigt med lösningen de har.

I övrigt tycker jag släpet är bra, stadigt och stabilt och ligger super efter bilen.

Jag har tidigare kört Henra enhästars och jag tycker de är som ett pappkartongsläp i fråga om kvalitet, rangliga och fladdriga och sköra väggar och ramp. Möjligt att de förbättrat modellen nu, det var flera år sen jag hade ett sånt.
 
@Jfrelin Jag kör Ifor och håller med övriga om bomlösningarna, de är inte optimala någonstans om jag ska uttrycka mig snällt.
Bakbommen när du ska ha på den, måste du först kroka i på ena sidan och sen vinkla resten av bommen uppåt först eftersom den ska in innanför en utstickande kant för att fästas. Du måste vinkla rätt för annars hoppar den av där du redan fäst den..... Skitdrygt och meckigt om man har en häst som man av någom anledning vill stänga bakom lite snabbt och effektivt och stor säkerhetsrisk om hästen skulle få för sig något innan du hunnit mecka klart med bommen.... särskilt med just helbom som det ju är på 1,5 släpen blir det meckigt med lösningen de har.

I övrigt tycker jag släpet är bra, stadigt och stabilt och ligger super efter bilen.

Jag har tidigare kört Henra enhästars och jag tycker de är som ett pappkartongsläp i fråga om kvalitet, rangliga och fladdriga och sköra väggar och ramp. Möjligt att de förbättrat modellen nu, det var flera år sen jag hade ett sånt.

Det där med bommen låter jädrigt jobbigt. På Bojen släpper jag bara ena sidan så går bommen ner och åt sidan. Kanske blir ett Fautras ändå..... trots priset.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 385
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 813
Senast: Novalisa
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 482
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag har en tid funderat på att byta transport och det börjar bli dags. Eftersom jag bara har en häst behöver jag bara så att jag kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
27 077
Senast: MoonAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp