Ny bettregel

Miljon

Trådstartare
Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta:

" VIKTiG INFO FRÅN TS !
För ett par år sedan togs begreppet " lättklass" på tävlingar bort. Det är bara Sverige som har haft uppdelningen " lätta" och " öppna" klasser. I alla andra länder har grenarna bara haft olika namn och innehåll men har alltid haft likadana regler gällande utrustning.
I Sverige har vi hela tiden haft en regel som säger att man inte får rida med bett med hävstångseffekt i lättklassgrenar. Eftersom det nu inte längre finns några " lättklassgrenar" per definition finns det heller ingen logik i att ha separata bettregler just för dem.
Det är dessutom väldigt krångligt att ha olika bettregler i olika länder då många ryttare reser över gränserna för att tävla.
TS har nu bestämt att det från och med nu är tillåtet att rida med bett med hävstångseffekt i ALLA grenar.
Observera dock att bettets inverkan i hästens mun avspeglar sig i domarnas bedömning.
En orutinerad ryttare kan få stora problem med kontakten på ett bett med hävstångseffekt vilket bör leda till låga poäng. Detta gäller såklart även för ekipage på högre nivå.
På FEIFs hemsida finns en lista över förbjuden utrustning. Denna lista gäller förstås i alla grenar på alla tävlingar.
Väl mött på tävlingsbanorna !"

Detta innebär alltså att det från och med NU är okej att rida på bett med häbstångseffekt i V5, T5, T8 och liknande?
Vågar man ge sig ut på tävling omgående och lita på att domare och tävlingsfunktionärer känner till dessa tydligen HELT nya regler?

Det verkar ju inte gälla från och med 1 juli eller från och med 2016, utan "från och med nu är det tillåtet..."

Tankar? Åsikter?
 
Domare bör vara uppdaterade om nya regler.. är själv domare, men vi har inte fått ut något mejl eller liknande om det. Jag själv såg det på FB imorse. Inget skrivet på svenska islandshästförbundets hemsida ännu.

Eftersom regeln börjar gälla från och med nu får du rida på hävstång i vilken gren du vill; från och med nu. Skulle du mot förmodan få en diskning pga detta kan du överklaga (och då bör du att få rätt då). :)
 
Det är ju enbart domare som ska känna till detta, och det kan du nog lita på att de uppdateras.
Den här åtgärden är mer för att komma i fas med övriga länder, tidigare var det bara Sverige som hade lättklasser. Men nu är ju även dessa borttagna varför bettreglerna även måste uupdateras.

Däremot tror jag att vi kommer att få se en del ful stångbettsridning nu, orsaken är att en del orutinerade ryttare vill tro att stångbettet kan fungera som nödbroms på en taggad häst vilket inte är ovanligt att de kan bli vid en tävling te x.
 
Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta:

" VIKTiG INFO FRÅN TS !
För ett par år sedan togs begreppet " lättklass" på tävlingar bort. Det är bara Sverige som har haft uppdelningen " lätta" och " öppna" klasser. I alla andra länder har grenarna bara haft olika namn och innehåll men har alltid haft likadana regler gällande utrustning.
I Sverige har vi hela tiden haft en regel som säger att man inte får rida med bett med hävstångseffekt i lättklassgrenar. Eftersom det nu inte längre finns några " lättklassgrenar" per definition finns det heller ingen logik i att ha separata bettregler just för dem.
Det är dessutom väldigt krångligt att ha olika bettregler i olika länder då många ryttare reser över gränserna för att tävla.
TS har nu bestämt att det från och med nu är tillåtet att rida med bett med hävstångseffekt i ALLA grenar.
Observera dock att bettets inverkan i hästens mun avspeglar sig i domarnas bedömning.
En orutinerad ryttare kan få stora problem med kontakten på ett bett med hävstångseffekt vilket bör leda till låga poäng. Detta gäller såklart även för ekipage på högre nivå.
På FEIFs hemsida finns en lista över förbjuden utrustning. Denna lista gäller förstås i alla grenar på alla tävlingar.
Väl mött på tävlingsbanorna !"

Detta innebär alltså att det från och med NU är okej att rida på bett med häbstångseffekt i V5, T5, T8 och liknande?
Vågar man ge sig ut på tävling omgående och lita på att domare och tävlingsfunktionärer känner till dessa tydligen HELT nya regler?

Det verkar ju inte gälla från och med 1 juli eller från och med 2016, utan "från och med nu är det tillåtet..."

Tankar? Åsikter?


Jag vet faktiskt inte om jag skall tycka att det är bra eller dåligt.
Tror dock att mycket oharmonisk ridning kommer dyka upp iom orutinerade som lär rida på stång för att hästen är taggad eller så.
 
Här i Danmark får du bara rida FIPO-klasser, T3, T4, V2 och F2 på bett med hävstångseffekt, ingen ändring här...
Tycker nog att det är ganska bra med den regeln, för jag tror att det kommer sättas stångbett på hästar som inte alls är klara för det, bara " för att man får".
 
Och jag tror att det kan vara helt ok. Det visar sig i resultaten om man är för hårdhänt. Det kan vara bra att få svart på vitt att hästen/ ryttaren inte är redo, det har man kanske inte alltid insikt i själv. Och alla vill ju sina hästar väl i grund och botten.

Bra att man också får rida på hackamore i alla klasser!
 
Och jag tror att det kan vara helt ok. Det visar sig i resultaten om man är för hårdhänt. Det kan vara bra att få svart på vitt att hästen/ ryttaren inte är redo, det har man kanske inte alltid insikt i själv. Och alla vill ju sina hästar väl i grund och botten.

Bra att man också får rida på hackamore i alla klasser!

Så tror jag också.
Det är möjligt att det kommer ut lite mer fulridning, men då tänker jag att det kanske är bra om de ryttarna märker att poängen åker ner och det kanske står någon kommentar om det.
Förhoppningsvis kan det göra då att man kanske tänker ett varv till och backar bandet.

Jag tycker det är bra att man kan välja att rida på stång, hackamore etc. i alla klasser nu :up:
 
Jag tycker med det är bra. Och med tanke på att alla halvstänger och pesoabett är borta från tävling redan kommer vi nog inte se så mycket ökning av stång i enklare klasser på orutinerade ryttare. Det krävs lite ridteckning att kunna rida en häst på bett med kedja. En ej lösgjord häst blir bara sämre på stång. Ska blir spännande att se vad som händer.
 
Fråga till er som vet; hur är det med tråkig ridning m stång i motsvarande (fd) "lätt"klasser utomlands? Är det ett problem där?
 
I tyskland tycker jag inte det har varit där vi har tävlat. Men där är hästarna överlag väldigt mycket grundriden.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Äntligen! Min lilla tjej har aldrig varit tillfreds med att ha nåt i munnen. Efter många års bettletande satte vi på ett ponnyhack, och hästen blev som ny...:love: Så pigg och GLAD och tillfreds, och tölten blev så fiiiin - och så fick vi aldrig visa upp den... Nu fick vi en liten nytändning! :)

Frågar, för säkerhets skull, det är alltså OK att rida på HACKAMORE på gångartstävlingar för islandshästar???
 
Jag är jätteglad! Vi har ju alltid fått tävla en klass högre för att få ha Pelhamstången. Nu kan vi tävla på en nivå som passar ekipaget och ändå få ha det bett som hästen enligt tandläkare måste ha.

Dessutom att få tävla med bettlöst i alla klasser kan ju inte bli bättre!
 
Jag tycker inte att det är bra att generellt tillåta stångbett på lätta klasser. De personer som tävlar lätta klasser - med undantag av de riktigt duktiga ryttare som väljer att sätta sin unga häst på lätt klass för att börja snällt mot hästen - är sällan de mest kunniga ryttarna.

De mindre kunniga ryttarna som väljer stång eller halvstång är ju vanligen de som inte har tillräcklig kontroll på sin häst på mildare alternativ (OK, erkänner att jag förstås utgår från min bekantskapskrets så det är ju inte självklart generaliserbart men de jag ser som sätter på halvstång eller stång är de som gör det för att få kontroll på en "stark" häst) och jag kan tycka att de personerna då behöver träna grundridningen bättre innan de ger sig in på tävlingsbanan.

Visst är domarhandledningen väldigt bra på så sätt att kommunikationen ska bedömas först och sätter ett "vattentätt skott" men det är ju också så att en häst lättare protesterar och visar sitt missnöje på mildare betsling och kan vara "intimidated" av det starkare bettet och att det därmed kanske inte blir riktigt lika synligt att kommunikationen är åt skogen.

Hackamore är kanske "snällare" än tränsbett men bara genom att trycket förläggs på nosryggen i stället för i munnen. Man går miste om en hel del möjligheter att försiktigt ställa hästen när man lägger på ett skänkelbett.

Dressyren går åt rätt håll som höjer nivån då man får börja med stång (kandar) och har tagit bort obligatoriet i alla klasser.
 
De är inte tillåtna på tävling, varken GK eller FIPO.
Vilket är bra!

Malin

Har försökt hitta bilder på förbjuden utrustning i FEIF men lyckas inte leta tillräckligt bra.
Menar du (vilket vore fantastiskt bra) att Kimblewick inte längre är tillåten utrusning?
Tänker på det du skriver om "halvstång" dit jag fått för mig att Kimblewick räknas?
Pessoa ser jag inga fördelar alls med så där är det ju kanon att de är förbjudna.
 
Har försökt hitta bilder på förbjuden utrustning i FEIF men lyckas inte leta tillräckligt bra.
Menar du (vilket vore fantastiskt bra) att Kimblewick inte längre är tillåten utrusning?
Tänker på det du skriver om "halvstång" dit jag fått för mig att Kimblewick räknas?
Pessoa ser jag inga fördelar alls med så där är det ju kanon att de är förbjudna.

Halvstång är de betten med små skänklar utan kedja.
Varför skulle inte kimblewick vara bra? Det är ett av mina favoritbett (om man måste gå upp på stång, annars gillar jag små tredelade, raka och nova). Det och babypelham, men eftersom pelhamet oftast (alltid?) är delat så föredrar jag kimblewick. Har fått samma info från välutbildade hästodontologer.
 
Halvstång är de betten med små skänklar utan kedja.
Varför skulle inte kimblewick vara bra? Det är ett av mina favoritbett (om man måste gå upp på stång, annars gillar jag små tredelade, raka och nova). Det och babypelham, men eftersom pelhamet oftast (alltid?) är delat så föredrar jag kimblewick. Har fått samma info från välutbildade hästodontologer.

Jag gillar inte Kimblewick av delvis samma skäl som jag ogillar Pessoa. Pessoa är dock "värre" eftersom det fungerar som ett hiss-bett och roterar inne i hästens mun. Kedjan till kimblewick hindrar åtminstone rotationen.
Det jag ogillar mest är egentligen (sorry) det du antyder själv ..."om man måste gå upp på stång"...
jag anser ju att en stång är något man lägger på en väldigt välutbildad häst för att tillföra något ytterligare, medan kimblewick verkar vara det nya pessoabettet som man lägger på när man har kontroll- eller kommunikationsproblem.
Och att tillåta "uppbetsling" på lättare klasser där de mindre utbildade ekipagen sannolikt befinner sig, är inte helt positivt.

Därmed förstås inget personligen sagt om dig: du kan självklart vara en av de där utbildade ryttarna som behärskar ridning på stångbett och har mycket välutbildad häst där det är rätt att "betsla upp".

Less is more, liksom, fram tills ekipaget är så utbildat att man egentligen inte behöver bett och då kan man lägga på en stång för att ytterligare förfina hjälperna.
 
Jag gillar inte Kimblewick av delvis samma skäl som jag ogillar Pessoa. Pessoa är dock "värre" eftersom det fungerar som ett hiss-bett och roterar inne i hästens mun. Kedjan till kimblewick hindrar åtminstone rotationen.
Det jag ogillar mest är egentligen (sorry) det du antyder själv ..."om man måste gå upp på stång"...
jag anser ju att en stång är något man lägger på en väldigt välutbildad häst för att tillföra något ytterligare, medan kimblewick verkar vara det nya pessoabettet som man lägger på när man har kontroll- eller kommunikationsproblem.
Och att tillåta "uppbetsling" på lättare klasser där de mindre utbildade ekipagen sannolikt befinner sig, är inte helt positivt.

Därmed förstås inget personligen sagt om dig: du kan självklart vara en av de där utbildade ryttarna som behärskar ridning på stångbett och har mycket välutbildad häst där det är rätt att "betsla upp".

Less is more, liksom, fram tills ekipaget är så utbildat att man egentligen inte behöver bett och då kan man lägga på en stång för att ytterligare förfina hjälperna.
Men kimbelwick klassas väl som stångbett? Precis som pelham.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Jeps
·
Islandshäst Hilfe bitte! Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text: "17. Ovalbanegrenar: Öppna...
Svar
12
· Visningar
2 042
Senast: Freyr
·
Islandshäst Lite uppdatering från domarseminariet. Ett nytt FIPO kommer att finnas på engelska fr.o.m. 1/4. På svenska finns det så fort...
2
Svar
29
· Visningar
3 277
Senast: Freyr
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 218
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp