M

Mahogney

Jag har en gammal PowerBook G4 som har packat ihop totalt...
Betyder att jag behöver köpa en ny hårddisk, alt. köpa en helt ny data (jag tänkte mig en begagnad)´...
Vad tror ni är bäst?
Vill såkalrt ha en Mac. behöver inte nödvändigtvis vara bärbar men då ska de vara ett bra pris på en iMac....
 
Sv: Ny dator

Är det bara hårddisken som pajjat så är det ju billigt att byta hårddisk, fast om jag minns rätt så är det knepigt att göra själv på en Powerbook G4. Det borde dock gå att lämna in på närmsta Apple-ställe och så fixar de det.

Å andra sidan är en G4 rätt gammal vid det här laget och hade du ändå börjat fundera på en ny(are) dator så är väl det här ett tillfälle att skaffa en ny. Hur mycket pengar vill och kan du lägga? Jag gav precis bort min gamla iMac till min mamma (då jag har en Macbook också och egentligen inte behöver två datorer), den första generationens vita Intel-iMacs, och den kändes fortfarande pigg och fräsch. Jag vet inte vad de kan kosta begagnat, men de borde inte vara så himla dyra nu kan man tycka. Min var en iMac 1,82 GHz Intel Core Duo, du kan ju kolla runt lite på vad de kostar.

Annars är den minsta modellen Macbook mycket dator för pengarna och inte speciellt dyr (för att vara Mac iaf ;) ).
 
Sv: Ny dator

byt hårddisk! (om du vet att det är den som är paj, kan ju vara moderkortet osv)...

jag bytte hd på min macbook pro själv, typ 19 skruvar senare :cool:
finns instruktioner på nätet, inte så avancerat om man läser och är hyfsat teknisk ;)

jag skulle inte byta ut min powerbook om jag inte hade behov av en snabbare dator, pb är fortfarande rätt vassa!

glöm inte att du måste formatera och installera om systemet på en ny hd, så se till att ha skivor hemma :) + att det är SMÅ skruvmejslar som behövs, ibland torx (nr 5 eller 8, minns inte vilken, men man måste köpa ett helt set, för den strl man behöver säljs inte separat, såklart)
 
Sv: Ny dator

hur märke jag skillnaden på om de är moderkortet eller HD?
För övrigt är den i nuläget SKIIIIIIIIIIIIT SEG
 
Sv: Ny dator

om den funkar men bara är seg så skulle jag formatera och installera om systemet.
(+ kolla hur mkt hårddiskutrymme du har kvar, de säger att 10% ska vara ledigt, men jag vet inte, 5% räcker tycker jag)
när installerade du om systemet senast?

om du just har bytt minne i den så skulle jag kolla att båda verkligen är ok

moderkortet märker du om det är paj! då får du kernal panic å lite sånt! :)

bor du i sthlm?
 
Sv: Ny dator

Asså den är seg och jag har aldrig instalerat om systemet... men hade en kompis som försökte göra de åt mig ( jobbar som IT snubbe) och den var för seg för att kunna göra de...

Asså den va ju dum innan den packade ihop totalt... dem glömd bort va jag hade på skrivbordet glömde bort filer m.m Sen till slut så tappade den löseordet inloggningnen :smirk:
 
Sv: Ny dator

man bör ju installera om systemet då och då..

har mycket svårt att tro att en dator är för seg för att radera och installera om ett system som är anpassat efter den!
 
Sv: Ny dator

man bör ju installera om systemet då och då..

Fast... varför då? Nu krånglar det ju och då är det väl bra att prova med det, men så länge allt fungerar varför ska man installera om systemet? Min gamla iBook har gått sen inköpet och går fortfarande utan några ominstallationer. Fast den är så klart uppgraderad från Panther till Tiger, det är ju en ominstallation, men det gjordes ju endast för att jag ville ha Tiger.

Om man inte räknar uppgraderingar så tror jag att jag totalt har gjort två ominstallationer på sisådär tio Macar under de år jag har haft Mac. :)

För övrigt så håller jag med om att det låter konstigt att datorn är för seg för att göra en ominstallation. Om det verkligen är orginalskivorna som används, och det är radera och installera som provas, så tycker jag att det verkar tyda på något mer fel än bara i systemet.
 
Sv: Ny dator

Fast... varför då? Nu krånglar det ju och då är det väl bra att prova med det, men så länge allt fungerar varför ska man installera om systemet? Min gamla iBook har gått sen inköpet och går fortfarande utan några ominstallationer. Fast den är så klart uppgraderad från Panther till Tiger, det är ju en ominstallation, men det gjordes ju endast för att jag ville ha Tiger.
men uppgraderade du eller formaterade å installerade du då?
jag gör ALDRIG en uppgradering, alltid formatera å göra rent å fint på hd! :)

Om man inte räknar uppgraderingar så tror jag att jag totalt har gjort två ominstallationer på sisådär tio Macar under de år jag har haft Mac. :)
du kanske inte har haft problem å andra sidan?
eller laddat massa program å testkört å hållt på, det beror ju helt å hållet på vad man har sin dator, men som sagt, jag vet inte vad du gör med din! :)
För övrigt så håller jag med om att det låter konstigt att datorn är för seg för att göra en ominstallation. Om det verkligen är orginalskivorna som används, och det är radera och installera som provas, så tycker jag att det verkar tyda på något mer fel än bara i systemet.
håller med!

skulle göra en back up...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: Magnum
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Bison
·
IT & mobiler Jag är så oteknisk att jag tänkte att jag frågar här innan jag skämmer ut mig i nån butik. Min datorskärm gick sönder i förrförra...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp