Ny häst, vilken ras?

Sv: Ny häst, vilken ras?

Att araber inte skulle hålla i skogen?! Haha, när jag ringde och skulle försäkra min så sa de på försökringsbolaget "Araber går ju aldrig sönder!" :)

Sedan finns det mer eller mindre tåliga individer av alla raser, min förra arabpojke var 12 år, väldigt smäcker, tävlad i western och hoppning, jag red dressyr på honom. Han vara rejält parallelförskjuten i båda fram men hade aldrig varit halt.

Jag själv är som sagt 170cm och väger 65-70kg. Jag har nu ett arabsto på 156cm och en Welsh Cob på 146,5cm, båda två är jättetrevliga att rida! Jag rider både i skogen, på grusväg och på bana :) Har dessutom ridit min kompis fjording som är 150cm och väldigt grov, han kändes tung till en början tyckte jag, men när jag red honom lite mer i form så lade han över vikten på bakbenen och kändes då inte alls särskillt tung.

Det jag har lite svårt för är det att isisar tydligen ska klara att bära stora tunga karlar men saken är, de är ju bara ponnier. Exteriört så är de inte mer bäriga än många andra ponnyraser. Eftersom du trivdes med din islandshäst så skulle du nog trivas med en ponny i samma storlek ;)
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

I mina öron låter det som rätta hästen för dig är en haflinger :D En otroligt mångsidig häst som dessutom kan ridas av vuxna utan att kännas små.
Lycka till!
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

(Delvis knapplån)
Hade inte tänkt lägga mer än 50.000, eftersom jag inte tävlar så behöver jag ju ingen häst med stora tävlingsambitioner så en billigare häst duger fint :) Jag gillar ju mycket att "rida runt i skogen", så jag skulle gärna ha en robustare häst, i skogarna här omkring får man ibland göra sina egna stigar ;) jag har fått lite intryck (av andra människor osv. i islandsvärlden) att smäckrare hästar inte alltid håller för sådan ridning. Det låter ju super dumt! Men sånt sitter ju i bakhuvudet när man letar, särskilt när man är osäker på vad man vill ha :/ självklart provar jag många olika hästar osv, och Hästen är ju viktigast! Är väldigt mån om att hästens personlighet passar mig... Har inte heller bråttom, har ju foderhäst nu :) Har fått jätte många kloka och bra tips! Tack så jätte mycket! :D

Det finns nog ingen ras som passar bättre till det än en arab. Prismässigt ligger de vettigt och för 50 000 kr kan du få en arab med bra stam och god uppfödning som är hållbar. Det finns mycket skräp i arabuppfödning med, men får du en lite rejälare med god uppfödning så har du en häst som du kan rida både länge och i alla sorts terräng i skogen. Och det är det den är gjord för att tåla.

Hälsning Maja
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Naturligtvis en morgan. ;)
De finns mellan ca 1.50 - ca 1.60. En otroligt allsidig ras. Du kan göra allt. Rida alla dicipliner och köra. De är generellt mkt bra i huvet och inte så ömtåliga. Väldigt vackra också. Förälskade mig i rasen för något år sen då det fanns en gammal morganhingst i stallet. Nu har jag själv en sen förra våren. En vallack på 3 år som jag kört och rider. :love: Jag rider mest ute i skogen än så länge. Han är helt orädd och mycket trevlig. Jag ger mina varmaste rekommendationer. Du kan googla på morganhästföreningen och läsa mer.
Lycka till med val av ras.
Sombra001.jpg

Moonlight här 3 år.
Det finns en tråd här på forumet under; avel, sen avelsgnägg som heter Morganhästar. Där finns en del bilder också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny häst, vilken ras?

En "förvuxen" ponny / liten storhäst på 150 vore väl finnemang till dig. De där extra centimetrarna över 148 gör att du sparar många sköna 1000-lappar!

New Forest..........
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

En D-ponny är absolut inte för liten! Köp en connemara eller kanske en tysk ridponny med tanke på ditt dressyrintresse och inte vill ha en stor häst:crazy:
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Jag letar nu ny häst i lugn och ro, efter att min islandshäst gick bort i början av sommaren. Tänkte leta lite smått medan jag har en häst på foder i vinter. Men jag är väldigt osäker på vad jag vill ha för häst! :crazy: jag älskar islandshästar, men jag är helt ointresserad av deras gångarter, tycker trav är roligare än tölt ;) har stort dressyrintresse också. Så jag tänkte titta på "vanliga" hästar också. Men då är frågan, vad ska jag leta efter? :confused: är 1.60 lång och väger 50-55 kg, så en vanlig d-ponny är ju för liten! Och jag som är van vid de små raggsockorna tycker storhästar är riktigt skrämmande stora :o
Så jag tänkte fråga er bukefalister om tips på någon ras som skulle passa, tanken på en "monsterhäst" (i mina ögon) på 1.60 cm känns lite, osäkert :crazy:

Jag tycker att du borde satsa på stor häst som ändå inte känns som stor häst. Det finns ju ganska nätta, smala och kompakta hästar som känns som ponny. Jag själv rider också islandshäst och tycker att dom är helt underbara, men jag gillar "vanliga" hästar också. När jag köper häst ska jag satsa på en islandshäst som kan både hoppa och gå bra i alla gångarter. Om du är intresserad av dressyr så finns det ju jättefina islandshästar som har kapacitet att tävla det med. Men om du vill ha häst tycker jag nog inte att du ska köpa ponny utan hellre en stor-liten-häst. :)
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Du är då absolut inte för stor för en d-ponny.
Jag hade en new forest ponny på 145 i mkh och jag är 172 cm lång och det var inga problem.
New Forest, connemara, ridponny, arab. Finns många raser att välja på :laugh:
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Måste ju såklart rekommendera dig att kika på Am saddlebreds om det finns någon till salu...=)
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Men är det någon som kna berätta mer om fjordingar? Har aldrig ridit någon förut och vet väldigt lite om dem öht :) men de verkar vara väldigt trevliga hästar. Hur är de som ridhästar?
jag har inte ridit så jätte många olika fjordingar men tar det ur den erfarenhet som jag har:
fjordhästar är otroligt vänliga, kloka, lugna samarbetsvilliga och totalt orädda.
jag, precis som du, ÄLSKAR att rida ut riktigt långa skogsturer och min fjording är perfekt för detta. jag har varit med om många äventyr med henne! de håller sig alltid lugna och blir inte rädda för saker så lätt vilket då underlättar när man rider genom all omöjlig terräng. skulle du ändå vara intresserad att att tävla så funkar de bra för det också. det är en myt att fjordingar är för tunga för att hoppa! har sett bilder på fjordingar som hoppar 120 cm!

den största fördelen med fjordhästar är (enligt mig) att de är så starka och tåliga med andra ord de blir nästan aldrig sjuka( självklart kan de bli det men är faktiskt ganska ovanligt)
och trots alla fördelar är de hyfsat billiga. du har mycket pengar att spendera så du kan utan problem kosta på dig en riktigt fin fjordhäst!

det var min åsikt! :)
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Jag som bara älskar :love:kallblodstravare som ridhästar, vill tippsa om dem. finns både som ponny och mindre stora hästar. Inte så dyra i inköp jämfört med tex welsh cob, såg en som var utbildad till piaff för en överkomlig summa..
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

finns ju förvuxna ponnies haha försök hitta en sån? annars en arab/newforest korsning kanske? en tjej i stallet har en härlig en på ca 152
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Säger som flera andra att du inte är för stor för en D-ponny. Är själv 163cm väger ca 60kg. Har en treårig Nordsvensk/russ-korsning som nu är ca 140. Känner mig inte för stor för henne. Hon växer dock lite till. Det finns ju många fina korsningsponnier, kanske korsning kallblod/arab. Ger ju både viktbärande egenskaper och kan se/vara lite mindre tunga. Har ingen koll på marknaden/utbudet dock, men en liten tanke:)

Lycka till!
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Är du ute efter att tävla dressyr i höga klasser, tävla osv?
D-ponny kan du absolut rida
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Vad menar du med de?

Är lite trött så fattar ingenting just nu :rofl:

Antagligen att en häst på typ 152 är ofta billig i jämförelse med d-ponnyer eftersom de blir så små som storhästar men för stora för att vara ponnyer.

//Ponnyfantast med en underbar herre på 152:D
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

*kl*

Jag rider numera islandshäst men fjordingar är de som ligger mig varmast om hjärtat. Är väl inte så intresserad av gångarterna och dylikt jag heller, men storleken på islandshästar är ju bra och just mina pållar har personligheter jag gillar. Men jag tror nog jag kommer skaffa fjording igen.

Jag hade min herre under mååånga år och han var den underbaraste häst man kan tänka sig. Vänlig, klok och med ett sinne för humor. (Åkte bara av en gång på 'riktigt' under alla år, de andra gångerna åkte jag av från stillastående pga att jag i min dumhet gjort halt vid ett lerigt ställe eller en bajshög. Då helt plötsligt hoppade han 2 meter rakt åt sidan så jag åkte rakt i leran. Mina ridkompisar gillade att rida ut med oss för jämt var det något tokigt som hände när Bonny var i farten.
Han var bra på dressyr, han hoppade helt okej (jag hoppar inte helst men någon gång vågade jag hoppa 70 cm. Jag var livrädd och blundade och höll i manen och hoppades jag skulle överleva och han tog oss runt hinderna hur säkert som helst), han gick distans och han gick fram överallt i terrängen.
Jag kommer aldrig hitta en häst som honom igen det är jag ganska säker på.

På hela tiden jag hade honom hade han kolik en gång och sen hade han 3 hovbölder men det var det enda. Men sen när han blev gammal (närmade sig 30) så gick det fort från jättefräsch till 'jag vill inte mer matte'.

Han var en tung och grov fjordherre på 1.50 i manken och en enorm hingstnacke men han var alltid rädd om sin ryttare och skulle kunnat ha dragit runt med mig hur lätt som helst men han bara busade till det ibland och alltid bara från stillastående eller skritt. :love:
Nu som vuxen kan jag undra hur jag vågade göra hälften av grejerna man gjorde (ex äta yoggi med sked samtidigt som man galopperade fram i skogen i full karriär. :o Fråga mig inte varför för det vet jag inte. Fara fram barbacka som ett jehu i galopp och hoppa små hinder osv) men han ställde alltid upp och 'hjälpte' mig.

Jag saknar min BonnyPonny :cry:
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Ponnyfantast har rätt - jag menade att en D-ponny på 146-148 kostar mycket (ibland väldigt mycket) mer än pållen som bara är några cm högre och hamnar över maxmåttet för ponny.

Min personliga drömhäst skulle vara "förväxt" korsning connemara/new forest - valack på 150 cm.....
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Lite roligt att alla vill att du ska köpa deras hästras. :D

Jag tycker inte du ska haka upp dig på rasen.
När jag kollade häst så kollade jag på alla inom min prisklass, som inte stod på tok för långt ifrån mig. (Hittade min 5-6 timmar hemifrån).
Sen sållade jag bort dem som var för gamla, för små, för orutinerade, för skadade osv :p

En större Dponny lär du ju kunna rida, så kolla du på ponnyer också :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 658
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 965
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 069
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp