Ny kamin - vad hade ni valt och varför?

Efter en snabbgoogling förstår jag inte ens om man SKA spjäll till en modern kamin... :confused: Med våra förutsättningar - med generellt dåligt drag - kanske det inte ens är någon idé?
Om jag har fattat moderna kaminer rätt så har de numera reglering/spjäll av något slag både före och efter elden?
Borde i praktiken innebära att man flyttar man bort mer av värmen från murstocken till att bli direktvärme från kaminen. Har väl med typgodkännande och reglerna för det att göra. Dels att det ska gå att göra test av verkningsgrad på systemet som helhet, dels gå att skriva instruktionsbok som blir oberoende av samspel med andra komponenter i systemet?
 
Om jag har fattat moderna kaminer rätt så har de numera reglering/spjäll av något slag både före och efter elden?
Borde i praktiken innebära att man flyttar man bort mer av värmen från murstocken till att bli direktvärme från kaminen. Har väl med typgodkännande och reglerna för det att göra. Dels att det ska gå att göra test av verkningsgrad på systemet som helhet, dels gå att skriva instruktionsbok som blir oberoende av samspel med andra komponenter i systemet?
Mina föräldrar - som har en stor gjutjärnskamin - från Jerle bruk har (om jag inte minns helt fel) både ett spjäll under luckan och också ett spjäll på röret ut till skorstenen. Men på min insats (på alla?) finns bara spjällen under luckan.
 
Mina föräldrar - som har en stor gjutjärnskamin - från Jerle bruk har (om jag inte minns helt fel) både ett spjäll under luckan och också ett spjäll på röret ut till skorstenen. Men på min insats (på alla?) finns bara spjällen under luckan.
Jag har som sagt en nästan likadan Keddy, det är också bara reglering på ”ringarna” längst ned. Men den ger bra med värme. Hittade en suddig bild på den.

IMG_7576.jpeg
 
Jag har som sagt en nästan likadan Keddy, det är också bara reglering på ”ringarna” längst ned. Men den ger bra med värme. Hittade en suddig bild på den.

Visa bifogad fil 136363
En skillnad jag ser är att din står lite mindre "instängt" med mer luft runt insatsen. Undrar om det spelar någon roll? Ovanför är det nog ungefär samma avstånd som på min, vid sidorna och under har du mycket mer fritt utrymme, ser det ut som.
 
En skillnad jag ser är att din står lite mindre "instängt" med mer luft runt insatsen. Undrar om det spelar någon roll? Ovanför är det nog ungefär samma avstånd som på min, vid sidorna och under har du mycket mer fritt utrymme, ser det ut som.
Ja jag upplever att den mesta värmen kommer från luften runt kaminen. Väggarna och taket på den är ju supervarma. Sotaren tipsade senast om kaminfläkt för att få ut den varma luften ännu bättre i rummet. Från solhålet kommer lite värme men absolut inte så mycket som från kaminsidorna.
 
Jag gör ett litet experiment här för att kolla exakt vad som händer med temperaturen vid eldning.

Började elda kl 8 med -9 grader ute. Termometer ca 2 meter ifrån kaminen visar 12,5 grader.
8:30 hade det gått upp till 12,8
och vid 9 står den på 13,1 grader.
Låter inte så effektivt. Jag har -15 ute och tände en liten mini-brasa för en timme sedan, tre pinnar och absolut inte björk eftersom jag har bergvärme men tillskottseldar pga golvdrag och mysfaktor. Nu har jag eldat i knappt en timme och temperaturen har ökat från 18,5 till 20,0 (termometern ca 2,5 Melker ifrån kaminen).

IMG_1879.jpeg
 
En skillnad jag ser är att din står lite mindre "instängt" med mer luft runt insatsen. Undrar om det spelar någon roll? Ovanför är det nog ungefär samma avstånd som på min, vid sidorna och under har du mycket mer fritt utrymme, ser det ut som.
Ja den får in ordentligt med luft under så att det blir bra med cirkulation av luft.
 
9:30 visar termometern 13,5 grader. Det går inte snabbt här...
Jag har en hederlig gammal vedspis i köket.
Ett halvdussin smala vedträn värmet köket rejält. Man får passa sig så det inte blir kokhett inomhus.

Som jämförelse alltså. Hur mycket värme man får av en viss mängd ved.
Tänder jag i värmepannan i pannrummet så är hela mitt hus varmt en halv dag (om det inte är jättekallt)

Med andra ord så eldar du en massa ved som inte gör nån större nytta? :confused:
 
Ja. Det är tragiskt... :( Jag har mejlat både firman jag skrev om i tråden och även Keddy för råd. Inte hört något ännu.
Jag antar att det hela skett i två etapper? Att man murat upp en "mysig öppen spis".

Sen ville man ha värme också när energipriserna gick upp och installerade en Keddy?

Den öppna spisen är inte konstruerad för att ge värme, men Keddyn ska hjälpa upp det.

Inte alltid som denna ihop-parning av två saker lyckas helt väl?

I nuläget är det väl "rädda det som går"? Fast den ordentliga lösningen antagligen är att riva öppna spisen och göra om?
 
Jag antar att det hela skett i två etapper? Att man murat upp en "mysig öppen spis".

Sen ville man ha värme också när energipriserna gick upp och installerade en Keddy?

Den öppna spisen är inte konstruerad för att ge värme, men Keddyn ska hjälpa upp det.

Inte alltid som denna ihop-parning av två saker lyckas helt väl?

I nuläget är det väl "rädda det som går"? Fast den ordentliga lösningen antagligen är att riva öppna spisen och göra om?
Jag har faktiskt ingen aning om hur de tänkte, i fall de hade en öppen spis först eller inte. Jag tycker nästan att det ser ut som om den har murats till insatsen, eftersom den passar så perfekt i hålet (kanske för perfekt).
 
Jag har faktiskt ingen aning om hur de tänkte, i fall de hade en öppen spis först eller inte. Jag tycker nästan att det ser ut som om den har murats till insatsen, eftersom den passar så perfekt i hålet (kanske för perfekt).
Modifikation för att - som du säger - passa till insatsen?

Känns så osannolikt att man tar sig åbäket att göra en öppen spis bara för att härbärgera en kamin??

(behövs det inte bygglov och sånt? Finnse kanske i kommunarkiven - du som är arkivråtta:) )
 
Modifikation för att - som du säger - passa till insatsen?

Känns så osannolikt att man tar sig åbäket att göra en öppen spis bara för att härbärgera en kamin??

(behövs det inte bygglov och sånt? Finnse kanske i kommunarkiven - du som är arkivråtta:) )
Jo, jag tror att det behövs bygglov för att installera en sådan. Sedan, en Keddy-insats är väl generellt ingen DÅLIG kamin. De kostar ju trots allt runt 25000 kr. Det är det som gör mig fundersam på varför den fungerar så dåligt. Den borde fungera mycket bättre, tänker jag. Speciellt i ett hus som är så litet som vårt. Den BORDE värma 70 kvm.
 
Borde vara drag där. Tar väl in luft där och släpper ut där uppe. Är där nåt spjäll, fläkt eller har det dammat igen genom åren?
 
Jo, jag tror att det behövs bygglov för att installera en sådan. Sedan, en Keddy-insats är väl generellt ingen DÅLIG kamin. De kostar ju trots allt runt 25000 kr. Det är det som gör mig fundersam på varför den fungerar så dåligt. Den borde fungera mycket bättre, tänker jag. Speciellt i ett hus som är så litet som vårt. Den BORDE värma 70 kvm.
Jag bodde ett tag hos en kompis med liknande insats. Det var precis som hos dig, den gav nästan noll värme. Värmeljus gjorde större skillnad i rummet. Huset är från ca 50-talet, ett litet fritidshus där kaminen står i källare/gillestuga. Murstock på utsidan av huset dock, men just strålningseffekten var verkligen påtagligt liten.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 820
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: gammalek
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 063
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp