Ny på lösdrift

Bukefalos 30 år!

Skypaw

Trådstartare
Jag har en äldre valack på 20år som nu fått flytta till lösdrift, tidigare ägare vet inte om han någon gång gått på lösdrift. Har senaste 5åren stått i utebox. Detta är en väldigt världsvan herre (tävlat världen över).
Han har även under en längre tid haft bekymmer med bakbenen och nu fått behandling som han svarar bra på.

Jag upplever dock att han är stressad på lösdriften, främst när mörkret kommer. Han vill heller inte gå in i lösdriften, även att den är rätt stor. Men en del av mig ser även en häst som efter lång tid haft smärta nu är smärtfri. Vad är vad? Kanske han är glad att smärtan är borta och han har härliga stora hagar att röra sig i eller är han bara laddad med ångest?

När ska man ”ge sig”, alltså välja att tro att han inte trivs med det? Eller har ni några tips på vad som kan hjälpa honom?

Ska tillägga att han har fri tillgång till hö både i och utanför lösdriften samt går med 2 mindre snälla shettisar.

Tacksam för svar och funderingar🙏🏼

På vilket vis upplever du att han är stressad?

Jag är team lösdrift, har haft alla mina (8 olika) hästar på lösdrift sen 2008. Upplevde med min tvååriga unghäst att han blev sååå lättad när jag kom och hämtade honom i hagen, han stod nöjt (ensam) i boxen utan foder och sen när han skulle ut igen ville han inte gå till hagen och väl ute stod han vid grinden och spanade efter mig tills jag inte syntes längre.

IMG_8157.webp

Trots att det var ”fel” lyssnade jag på magkänslan och stallade upp honom på box nattetid. Nu har jag en kille som har bråttom in till boxen på kvällen, supernöjd med att få äta och sova ifred. Dagtid är han i hage med lekkompisar. När jag släpper ut honom igen efter att ha aktiverat honom vandrar han iväg till sina vänner, istället för att hänga kvar hos mig.

Så kanske du ska testa att ha honom på box några nätter och se vad som händer? Om det inte går pga att han måste röra sig, så försök göra ligghallen och hagen trevligare (tex lampor på några ställen om han ser sämre numera). Eller fodra på olika ställen för att främja rörelse.

Hur länge har han varit på lösdriften? Min erfarenhet är att det kan ta ganska lång tid för en del att välja sig. Speciellt om de flyttar ut under vintertid. Men jag har heller inte haft någon som inte vant sig vid lösdrift och som då har trivts utomhus. Men som ovan säger, det finns de som inte gillar det.
Jag hade gett det i alla fall 2-3 månader, eller gjort ett nytt försök till sommaren.

Jag gillar också ihopsläpp under den varma årstiden bäst, så man inte behöver stressa över ifall de får sova ok.
Har han inte varit inne i ligghallen alls? Går han in där med dig?

Jag har en äldre valack på 20år som nu fått flytta till lösdrift, tidigare ägare vet inte om han någon gång gått på lösdrift. Har senaste 5åren stått i utebox. Detta är en väldigt världsvan herre (tävlat världen över).
Han har även under en längre tid haft bekymmer med bakbenen och nu fått behandling som han svarar bra på.

Jag upplever dock att han är stressad på lösdriften, främst när mörkret kommer. Han vill heller inte gå in i lösdriften, även att den är rätt stor. Men en del av mig ser även en häst som efter lång tid haft smärta nu är smärtfri. Vad är vad? Kanske han är glad att smärtan är borta och han har härliga stora hagar att röra sig i eller är han bara laddad med ångest?

När ska man ”ge sig”, alltså välja att tro att han inte trivs med det? Eller har ni några tips på vad som kan hjälpa honom?

Ska tillägga att han har fri tillgång till hö både i och utanför lösdriften samt går med 2 mindre snälla shettisar.

Jag personligen skulle ge mig nu på en gång och försöka igen i sommar eller senare se om det fungerar. En tävlingshäst i den åldern är tror jag inte är uppfödd på lösdrift och tror jag kan trivas med sin egen box på natten. Ute under dagen i lösdriften , absolut ja , men inne på box på natten. Så börja om och se om han kan vänja sig när han lugnat ned sig. Någon natt då och då när vädret är toppen, ingen blåst eller snöstorm och han inte längtar in.

Just nu fungerar det inte tydligen.

Jag tror också att lösdrift är det bästa för hästen men man behöver också lyssna på individen. Jag har en ponny och en häst. Hästen har bott hos mig hela sitt liv. De släpptes ut i lösdriften i april och gått där hela sommaren och hösten och verkat trivas. I november visade hästen stor frustration över något, hon stegrade och var grinig, speciellt vid kvällsfodring. Jag analyserade läget och började ta in på box vid 22 tiden och hästen blev totalt förändrad. Lugn och harmonisk.

Troligen så känner hon en otrygghet i min lösdrift som ökar när det blir kallt och mörkt. Jag kommer att fortsätta med att lyssna på mina djur och ha dem installade november-april eftersom jag har möjlighet att vara flexibel.

1. Alla hästar trivs inte med att vara ute dygnet runt. Dom flesta kan lära sig och det är alltid lättare att göra det ihop med betet.
2. Hur ser lösdriften ut?
Den kan vara gjord så att hästen inte känner sig trygg. Saknar utsikt och flykt möjlighet.
3. Kan vara så att sällskapet inte låter honom vara i lösdriften på ett för honom tryggt sätt.

Jag tänker att det är så mycket mer som påverkar än hästens valmöjlighet över att gå in i en ligghall eller inte. Det verkar ju inte som att ligghallen och miljön runt dem samt flock och rutiner och hästens allmäntillstånd som et ser ur nu är kompatibelt för att din häst ska känna sig trygg. Vad som behöver ändras kan ju vara typ en miljon olika saker tyvärr och vad du har möjlighet att göra i din situation. Det syns tex stora skillnader på vad mina hästar rör sig i hagarna över året och beroende på väder (främst vind) och vad som händer runtomkring. Också stora skillnader i vilka foderplatser ute i hagarna de föredrar. Hade jag tex envisas med att ha en enda foderplats på ett ställe där de en period inte föredrar att vistas i men inte tänkt på det som ett potentiellt problem hade jag sett stressade hästar i stallet som äter sämre, som är mindre trygga i sin ligghall (pga inte kunnat äta i lugn o ro tillräckligt mycket), missnöjde vid träning osv. Min häst är också mycket tydlig med saker som är fel så på honom hade jag garanterat sett pain face och oroat mig för smärta. När det egentligen "bara" är vardagsmiljön som inte varit passande just då och stressnivån därför blivit förhöjd.

Jag tänker alltså inte att det är svartvitt som i att din häst vill eller inte vill bo i box en del av dygnet men i din situation nu är det kanske en av möjligheterna du har att testa. Eller så har du en massa andra saker du ännu inte vet hur du behöver anpassa utifrån häst, flock, miljö och årstid?

Förresten, jag missuppfattade kanske trådstarten. Är det också nytt för honom med två shettisar som sällskap? Och han har flyttat till en helt ny gård? Mitt svar ovan var utifrån att han bara flyttat från utebox till lösdrift på samma gård och kände hyfsat till sitt sällskap. Är det en helt ny flytt är det kanske i princip ingenting som liknar hans "tidigare" liv och det gör honom så otrygg?

Jag upplevde inte att min häst såg sin nya väldigt lilla ponny som ett "fullvärdigt" sällskap i början men eftersom han är så otrygg med "normala" hästar så var det ändå med en tydlig långsiktig plan jag ville testa "en liten ponny". Och hon har verkligen blivit den perfekta lilla plåsterbuffertponnyn i vardagen. Min häst behöver aldrig vara osäker att bli flyttad på av henne och vet att hon alltid finns vid hans sida. Även om han ofta tycker hon är en liten pina så har både hans kropp och sinne fått en helt annan harmoni med en pålitlig liten vän. Men han behövde få en chans att lära känna en för honom lite annorlunda hästtyp.

Är det ett nytt stall för hästen också? För om det är nu i samband med en flytt i kombination med nya kompisar så hade jag gett det lite tid, speciellt om hästen fungerar fint på sommaren med att vara ute dynget runt.

Sen tror ju nu på vintern att han mycket väl kan ha en viss överskottsenergi som kan visa sig som stress och orolighet, speciellt om han vilar.

Testa att kanske sköta honom inne i ligghallen en del, betinga den som en positiv och trygg plats, förutsatt att shettisarna låter honom vara där.

Jag föredrar lösdrift, om hästen gillar det.

Vi flyttade våra 3 till lösdrift i höstas. Tanten var van sen innan och är supernöjd. Den lille hade lite tufft i början, men nu har han halm i svansen och stortrivs. Gubben hade problem att komma in i sin flock, speciellt när hans bästa kompis blev sparkad och försvann ur den. Efter ett tag började han jaga 2 av hästarna i den flocken så då fick han sova på stall ett tag och idag släppte vi ut honom i "tantflocken" och där verkade han mycket nöjdare, än så länge.

Det är så mycket som behöver stämma för att en häst ska trivas på lösdrift, ffa hästkompisarna. Det är ju inte bara att släppa ut dom och så är det klart. Är dom inte vana att vara ute eller känner sin flock kan det bli tufft ett tag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar