Ny regering?

Nä, men det är föga förvånande att oppositionen röstar för ett fällande. Man kan inte heller klandra en opposition för att vilja fälla de som sitter vid makten. Det tillhör sakens natur. Problemet för V är att de inte är opposition på riktigt men inte heller i samarbete med regeringen på riktigt.
Man kan väl knappast hålla dem ensamt ansvariga just utifrån att de inte ens har ett samarbete. De har hela tiden varit tydliga med vad som kommer hända och vilka frågor i avtalet de inte kan acceptera.
 
Jag förstår inte resonemanget att det skulle vara V som är oresonliga och har tvingat fram detta. De har varit oerhört tydliga hela tiden med att marknadshyror är något de inte kommer att medverka till. De har bjudit in till samtal men blivit nobbade, det här är bokstavligen den sista tillgängliga åtgärden. Den hade kunnat undvikas helt och hållet om C hade varit villiga att backa på EN punkt av 72. En punkt som har oerhört svagt stöd till och med bland deras egna väljare, till och med, och mitt i en pandemi. Hur är inte det oresonligt?
 
Man kan väl knappast hålla dem ensamt ansvariga just utifrån att de inte ens har ett samarbete. De har hela tiden varit tydliga med vad som kommer hända och vilka frågor i avtalet de inte kan acceptera.

På ett sätt är de ju det. Och L. OM L röstade för ett fällande. De var de partier som "bytt sida". Att M, KD och SD vill fälla regeringen kan man inte klandra dem för. De är opposition och oppositionen vill ju alltid fälla den sittande regeringen. De har inte ändrat sig. Det har V (och L om de också röstade för ett fällande, vilket jag inte vet om de gjorde).
 
Jag blir trött av att ens tänka på hela situationen och tycker inte att någon verkar ha skött detta bra.

Men jag ser verkligen ett problem i att det i ett land där minoritetsregeringar är norm blir så att en regering fälls för att den tar upp en specifik fråga som förslag.
 
På ett sätt är de ju det. Och L. OM L röstade för ett fällande. De var de partier som "bytt sida". Att M, KD och SD vill fälla regeringen kan man inte klandra dem för. De är opposition och oppositionen vill ju alltid fälla den sittande regeringen. De har inte ändrat sig. Det har V (och L om de också röstade för ett fällande, vilket jag inte vet om de gjorde).

L röstade inte för att fälla, eftersom de respekterar januariavtalet.
 
Jag förstår inte resonemanget att det skulle vara V som är oresonliga och har tvingat fram detta. De har varit oerhört tydliga hela tiden med att marknadshyror är något de inte kommer att medverka till. De har bjudit in till samtal men blivit nobbade, det här är bokstavligen den sista tillgängliga åtgärden. Den hade kunnat undvikas helt och hållet om C hade varit villiga att backa på EN punkt av 72. En punkt som har oerhört svagt stöd till och med bland deras egna väljare, till och med, och mitt i en pandemi. Hur är inte det oresonligt?

Jag ser inte hur de "medverkar" till det genom att rösta nej så fort ett förslag dyker upp och står upp för sin åsikt?

Men att begära misstroende för en enskild fråga - det är en dålig väg att vandra.

Avtalet är (var...) en helhet och inte en buffe där vänstern kan gå in och välja vad som ska med och inte ska med.

Hädanefter kan jag se hur misstroendevapnet skramlas så fort man ogillar ett förslag om förutsättningar (minoritetsregering med skakiga majoriteter) finns. Tråkig, dåligt och inte ett dugg ansvarsfullt.
 
Jag ser inte hur de "medverkar" till det genom att rösta nej så fort ett förslag dyker upp och står upp för sin åsikt?

Men att begära misstroende för en enskild fråga - det är en dålig väg att vandra.

Avtalet är (var...) en helhet och inte en buffe där vänstern kan gå in och välja vad som ska med och inte ska med.

Hädanefter kan jag se hur misstroendevapnet skramlas så fort man ogillar ett förslag om förutsättningar (minoritetsregering med skakiga majoriteter) finns. Tråkig, dåligt och inte ett dugg ansvarsfullt.
Jag vet ju egentligen inte, men man kan ju tänka sig att det fördes samtal mellan V och S efter valet, det var ju inte solklart från Vs sida att släppa fram den här överenskommelsen. Kanske sades det saker då som gjorde att de släppte fram som man sedan från S nu inte stått fast vid?
Det är så mycket vi inte vet..
 
Jag ser inte hur de "medverkar" till det genom att rösta nej så fort ett förslag dyker upp och står upp för sin åsikt?

Men att begära misstroende för en enskild fråga - det är en dålig väg att vandra.

Avtalet är (var...) en helhet och inte en buffe där vänstern kan gå in och välja vad som ska med och inte ska med.

Hädanefter kan jag se hur misstroendevapnet skramlas så fort man ogillar ett förslag om förutsättningar (minoritetsregering med skakiga majoriteter) finns. Tråkig, dåligt och inte ett dugg ansvarsfullt.
Igen, V har varit helt och hållet tydliga med vad de kommer att acceptera redan från början. Det visste samtliga partier i JÖK när V gick med på att släppa fram regeringen. JÖK var en kompromiss, att det kan behöva fortsätta kompromissas då man sitter i en minoritetsregering kan inte komma som en överraskning för januaripartierna. Att ändå kompromisslöst gå vidare med ett förslag som - igen påpekar jag detta - har mycket svagt stöd bland väljarna och riskerar att skaka om hela samhället i en redan kaotisk och instabil tid ser jag som direkt oansvarigt. Att V då gör vad de har sagt att de kommer att göra hela tiden är inte konstigt. Det vore ett svek att inte göra det.
 
Jag tycker nog att V haft rätt i sak och förstår deras sätt att agera eftersom det är vad de sagt att de ska göra hela tiden. Sen är det ju ett dåligt tillfälle men det har ju inte v skulden för. Tycker också det är orimligt att lägga skulden för en eventuell blåbrun regeringsbildning på v, det ansvaret får faktiskt de som röstar blåbrunt ta.
 
Om man ser till vad svenska folket tycker om marknadshyror och utgår från det, så är det V som har rätt och C,L och S som borde dragit tillbaka sitt förslag för att undvika den här situationen.

Svenska folket röstar på de partier som förväntas tillvarata deras intressen bäst och representeras av dem i riksdagen. Om väljarna inte är nöjda med partiets hållning i en viss fråga får man antingen ändra den internt, personrösta på en kandidat med samma inställning som en själv eller rösta på ett annat parti.
 
Om man ser till vad svenska folket tycker om marknadshyror och utgår från det, så är det V som har rätt och C,L och S som borde dragit tillbaka sitt förslag för att undvika den här situationen.

Om man ser till vad de representanter som svenska folket valt in anser i frågan, vilket vi aldrig får reda på riktigt, eftersom inget förslag finns på banan, så tror jag du har fel. Rent praktiskt är det regeringen som lägger förslagen och där ingår vare sig C eller L.

Misstroendet mot regeringen (som röstades igenom) är bara till så yttepytteliten del beroende på detta förslag. Det är bara V:s röster som röstar i själva sakfrågan. Resten av ren glädje för chansen att göra en rejäl högergir i styret.
 
Jag förstår inte varför det är Vs ansvar att se till att S stannar i regeringsställning. I min värld är det S ansvar att se till den saken. Under den här mandatperioden har S använt V som ett stödparti och stenhårt räknat med att de kan bete sig hur som helst och ändå få deras stöd. De har helt ärligt behandlat V som något katten släpat in och ändå förväntat sig lojalitet.
Visst det kan bli en blåbrun röra av det här men det är inte Vs fel utan får helt ligga på andra att ta ansvar för det... och med dagens opinionsläge så blir det nog ändå en blåbrun röra efter nästa val så ett år tidigare eller senare gör knappast någon skillnad (och jag fasar för att se fifflarUffe som statsminister).
 
Om man ser till vad de representanter som svenska folket valt in anser i frågan, vilket vi aldrig får reda på riktigt, eftersom inget förslag finns på banan, så tror jag du har fel. Rent praktiskt är det regeringen som lägger förslagen och där ingår vare sig C eller L.

Misstroendet mot regeringen (som röstades igenom) är bara till så yttepytteliten del beroende på detta förslag. Det är bara V:s röster som röstar i själva sakfrågan. Resten av ren glädje för chansen att göra en rejäl högergir i styret.
Ja alltså precis som du skriver står V upp för sin sak och resten som fällde njöt av varje sekund över att det nu finns en chans till något annat, något mer bajsbrunt än tidigare.

Grattis V för 5 årsbeteendet!
 
V röstar på sd-förslag om entledigad av s-mp regering. Vad tänker sig v att vinna? Kan C stötta en S-mp regering med underlag av V så är väl ingen skillnad att stötta ett m-kd regering med stöttning av sd.

Allt genom att resonemanget att C tar ansvar och C får igenom c-politik. Om sen Lööf får skit för att vara vindflöjel så Hon får ju skit oavsett vad hon än gör, kanske för hon följer sin c-politik.

Alternativet är kanske ett C-L- liberalt regeringsalternativet som tolereras av m,s,kd,mp. Oavsett går politiken åt höger i höger/vänster-skalan. Så återstår att se om liberal/konservativ-skalan som ska beslutas. V, mp, kd och sd är de mer konservativa alla de övriga har en mer liberal agenda i sina partiprogram, dvs individens frihet.

Inte underligt att Damberg tycker att fira midsommar, titta på fotboll-em och ha semester i P4-extra är prio istället för detta som inte ens ligger som lagförslag utan är på väg ut på remiss. Tungt Damberg men ett jobb är ett jobb.
 
Jag tror att det här har gått på det enda sättet som är möjligt just nu. Det fanns ingen möjlighet att backa för V efter det "erbjudande" som kom tidigare. På vilket sätt skulle det vara möjligt med en "förhandling" mellan två parter om den ena parten får precis som den vill om det inte kommer till någon sorts överenskommelse?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp