Bukefalos 28 år!

Ny regering?

Om jag tänker på vilka covid-19 vaccin jag helst vill ha så ligger de statligt framtagna från Ryssland och Kina längst ner på listan och de som tagits fram av privata företag i demokratiska länder i väst högst på listan. Så jag är rätt övertygad om att metoderna vi har med privata företag funkar bättre än om staten haft ett monopol på det.
Såklart föredrar man saker som är framtagna i en demokrati? Jag menar ändå att det förekommer väldigt mycket fulspel från läkemedelsföretag, men är såklart medveten om att vinstintresset sporrar. Men det blir ju också väldigt odemokratiskt många gånger, om det tas fram läkemedel med ockerpriser.
 
'Big Pharma' är något helt olikt tex Aleris eller Capio. De forskar, utvecklar och säljer läkemedel och är helt skilt från hemtjänst, äldrevården och liknande. Så man kan inte använda dem som exempel.

Jag tycker att den regionala sjukvården har försämrats i takt med att privata aktörer (betalda med skattemedel) har börjat dominera vården. Jag vill inte att skattemedel ska håvas in av riskkapitalister med huvudkontor i Malta. Visst, man borde kunna välja privat sjukvård och sjukvårdsförsäkringar men då ska de inte vara subventionerade och betalda av skattebetalare.
 
Fast det är ju långt ifrån bara privata vårdgivare som ogillas av V, det gäller privat företagande rent generellt.
Att jag mest pratat om vård nu är väl för att jag själv är socialliberal, och inte lika avigt inställd mot privat företagande om det inte rör vårdfrågor. Och jag tror att det är hyfsat många som ändå kan sympatisera med v i fråga om vård (och att man vill undvika marknadshyror!), även om man ligger en bit ifrån åsiktsmässigt i andra frågor.
 
Synen på företagare och företagande och huruvida de är en essentiell del av utvecklingen av välfärd och samhälle eller något ont som ska motarbetas eller tas bort.

Sakpolitiskt står jag en bit bortom deras politik, men de har ju sina russin. Få andra ser hur viktigt kapital och förmögenheter är som skattebas, som vi är unikt nollbeskattade inom här i landet.
Jag har lyssnat på större delen av inslaget nu och som förväntat så gör jag en annan tolkning. Jag hör inte alls det här ”onda företagare” som du verkar höra. Däremot hör jag helt vanligt vänsterpolitik där man inte vill att skola och vård ska bedrivas av privata företag.
Jag tycker att det är ganska otrevligt att man inte bara kan konstatera att man inte delar ideologi/åsikt utan måste tolka in en massa konstiga saker som att de tycker folk är onda?

Det jag hör inslaget är att V är nöjda dagsläget då frågan om marknadspolitik har försvunnit. Hon säger också att hon förstår att de måste kompromissa men att de önskar få vara del i samtalen när budgeten ska läggas.
 
Jag har lyssnat på större delen av inslaget nu och som förväntat så gör jag en annan tolkning. Jag hör inte alls det här ”onda företagare” som du verkar höra. Däremot hör jag helt vanligt vänsterpolitik där man inte vill att skola och vård ska bedrivas av privata företag.
Jag tycker att det är ganska otrevligt att man inte bara kan konstatera att man inte delar ideologi/åsikt utan måste tolka in en massa konstiga saker som att de tycker folk är onda?

Det jag hör inslaget är att V är nöjda dagsläget då frågan om marknadspolitik har försvunnit. Hon säger också att hon förstår att de måste kompromissa men att de önskar få vara del i samtalen när budgeten ska läggas.

Jag läser det tydligt från det som sägs, privata företag inom välfärden och skolan är av ondo, tar hennes skattepengar och ska bort och V arbetar för människor i vardagen istället. Som om inte företagare är människor som kämpar stenhårt i vardagen. Även företagare som engagerat sig helhjärtat för att utveckla företagande inom välfärdssektorn.
 
Jag läser det tydligt från det som sägs, privata företag inom välfärden och skolan är av ondo, tar hennes skattepengar och ska bort och V arbetar för människor i vardagen istället. Som om inte företagare är människor som kämpar stenhårt i vardagen. Även företagare som engagerat sig helhjärtat för att utveckla företagande inom välfärdssektorn.
Ja men nu skriver du ju helt annorlunda. Ja, vänsterpartiet anser att privata företag inom vård och skola är av ondo. Dvs man är negativ till att vård och skola utförs av privata företag. Det betyder inte att man anser att människor som driver företag är ondskefulla, vilket du skrev i ditt tidigare inlägg:
Ja, det blev tydligt att vänsterns frihet bara är till för vissa och att företagare är ondskefulla människor som motarbetar folket.
 
Jag läser det tydligt från det som sägs, privata företag inom välfärden och skolan är av ondo, tar hennes skattepengar och ska bort och V arbetar för människor i vardagen istället. Som om inte företagare är människor som kämpar stenhårt i vardagen. Även företagare som engagerat sig helhjärtat för att utveckla företagande inom välfärdssektorn.
Fast du skriver ju att V anser att allt företagande är av ondo och att alla företagare är onda människor. Det är ju långtifrån det som sagts och därmed inte med sanningen överensstämmande.
 
Ja men nu skriver du ju helt annorlunda. Ja, vänsterpartiet anser att privata företag inom vård och skola är av ondo. Dvs man är negativ till att vård och skola utförs av privata företag. Det betyder inte att man anser att människor som driver företag är ondskefulla, vilket du skrev i ditt tidigare inlägg:

Jag ska lyssna igen men det var precis vad jag läste in i den retorik som fördes, att företagare och företag inom välfärden var något annat än de människor som partiet stod upp för. Något ont som ska tas bort.

Det är verkligen en motpol men ändå inte till de som vurmar privatiseringar oavsett hur det fungerar. Allt verkar handla om att pengarna måste offras på rätt altare, där formen och inte resultatet i form av tillgänglig högkvalitativ vård är målet. Nog om det, att vänstern är emot vinster i välfärden var som sagt inte en nyhet. Det var retoriken kring det jag reagerade på. På SD-temat ”vanligt folk” som på något sätt ska exkludera vissa människor som inte passar in.
 
Jag ska lyssna igen men det var precis vad jag läste in i den retorik som fördes, att företagare och företag inom välfärden var något annat än de människor som partiet stod upp för. Något ont som ska tas bort.

Det är verkligen en motpol men ändå inte till de som vurmar privatiseringar oavsett hur det fungerar. Allt verkar handla om att pengarna måste offras på rätt altare, där formen och inte resultatet i form av tillgänglig högkvalitativ vård är målet. Nog om det, att vänstern är emot vinster i välfärden var som sagt inte en nyhet. Det var retoriken kring det jag reagerade på. På SD-temat ”vanligt folk” som på något sätt ska exkludera vissa människor som inte passar in.
V har aldrig någonsin varit för någon form av privatisering. Inte inom vården, skolan, posten, apoteken, järnvägen, vattenfall osv osv.

Vid ett tillfälle använder hon orden företag och människor mot varandra men jag tror du läser in lite för mkt om du tolkar det som att hon graderar individer olika. Men ja själva privatiseringen anses vara dåligt och V vill inte ha kvar privata företag i vård och skola. Det stämmer.
 
Jag läser det tydligt från det som sägs, privata företag inom välfärden och skolan är av ondo, tar hennes skattepengar och ska bort och V arbetar för människor i vardagen istället. Som om inte företagare är människor som kämpar stenhårt i vardagen. Även företagare som engagerat sig helhjärtat för att utveckla företagande inom välfärdssektorn.
Ja, det finns småföretagare som nog bryr sig om patienterna, men den allra största delen drivs av anonyma "risk"-kapitalbolag, som bara är ute efter att mjölka staten på pengar.
 
Ja, det finns småföretagare som nog bryr sig om patienterna, men den allra största delen drivs av anonyma "risk"-kapitalbolag, som bara är ute efter att mjölka staten på pengar.
Privata kliniker och regiondrivna jobbar dessutom inte ens med samma spelregler. Det är jättekonstiga system kring upphandlingar, ingen uppföljning, och olika krav på vad regiondrivna kliniker och privata kliniker förväntas producera.
 
Ja, det finns småföretagare som nog bryr sig om patienterna, men den allra största delen drivs av anonyma "risk"-kapitalbolag, som bara är ute efter att mjölka staten på pengar.

Största delen bedrivs av offentliga utförare. Endast en femtedel drivs av privata utförare inom exempelvis omsorgen. För skolan är andelen ännu mindre. Senaste uppgiften jag fick fram var att drygt hälften av de privata utförarna inom omsorgen är riskkapitalbolag - och jag kan hålla med dig, när riskkapitalbolag vill driva verksamhet där ingen risk finns, är det något snett med utformningen.

För mig handlar det bara inte om på vilket altare pengarna bränns; utan om vilken tillgänglighet. kvalitet och utveckling av vården vi kan få ut. (Jag är på intet sätt motståndare till offentligt driven vård och omsorg.)
 
Största delen bedrivs av offentliga utförare. Endast en femtedel drivs av privata utförare inom exempelvis omsorgen. För skolan är andelen ännu mindre. Senaste uppgiften jag fick fram var att drygt hälften av de privata utförarna inom omsorgen är riskkapitalbolag - och jag kan hålla med dig, när riskkapitalbolag vill driva verksamhet där ingen risk finns, är det något snett med utformningen.
När jag sa största delen, så menade jag av de privata, inte av totalen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp