Ny regering?

Jag tycker det går i vågor, hur hård retoriken mot företagare exempelvis är. Idag var tonen stenhård och alldeles på gränsen till vad SD presterar emellanåt - det gör mig ledsen och besviken, och ger vatten på kvarnen att det är ett parti man bör undvika att ge inflytande alls precis som SD.

Jag tycker inte alls att det alltid har varit på det viset, att V utmålar privat företagande som ondska och avhumaniserar företagare genom att exkludera dem från gruppen folket och de människor de säger sig arbeta för. Även om politiken bakom inte flyttar sig markant.

Samtidigt är det inte helt nytt såklart. Det finns en anledning till att även V har en mörk historia.
Jag uppfattade det mer som att V ville understryka att de inte ville vara en dörrmatta på samma vis som de varit tidigare? Kan du återge något citat som du menar är sådär hårt och gränsar mot SD? Och som säger att företagande är just ondska?

Ofta känns det som vi har skaplig konsensus i et här landet. Att världsbilden inte skiljer sig så mycket.

men så hör jag Dagostar i P1 och inser att jag levt under en sten ett tag. Himmel så olika vi ser på världen. Min verklighet och hennes är milsvitt olika. Dessutom känns det som hon skarvar lite när hon beskriver sina motståndare.
Nä, det är itne konstigt att Lööf inte vill ha samarbete med henne.
Det skulle jag vilja lyssna på! Vad heter programmet?

Jag tycker det går i vågor, hur hård retoriken mot företagare exempelvis är. Idag var tonen stenhård och alldeles på gränsen till vad SD presterar emellanåt - det gör mig ledsen och besviken, och ger vatten på kvarnen att det är ett parti man bör undvika att ge inflytande alls precis som SD.

Jag tycker inte alls att det alltid har varit på det viset, att V utmålar privat företagande som ondska och avhumaniserar företagare genom att exkludera dem från gruppen folket och de människor de säger sig arbeta för. Även om politiken bakom inte flyttar sig markant.

Samtidigt är det inte helt nytt såklart. Det finns en anledning till att även V har en mörk historia.
Jag har ju inte lyssnat själv, men gissar att jag inte skulle göra samma tolkning som du.

Jag uppfattade det mer som att V ville understryka att de inte ville vara en dörrmatta på samma vis som de varit tidigare? Kan du återge något citat som du menar är sådär hårt och gränsar mot SD? Och som säger att företagande är just ondska?

Jag lyssnade på hela men nu när jag försöker hitta referat att citera är allt inriktat på regeringskrisen. Märks att medierna trycker undan sakpolitik till förmån för politiska spelet just nu.

Budskapet gavs i samband med vinster i välfärden och friskolor - och var betydligt hårdare än jag hört förut i fördömande av privat företagande. I samma veva pratade hon om att V företräder människor med tydlig riktning om att företagande handlar om något annat än om människor.

För mig är det så respektlöst mot alla de privata företagare som varit med och utvecklat välfärden och vården de senaste 30 åren. Skulle kanske motsvaras av om Ulf gick ut och ondgjorde sig över de lata arbetarna som inte behövs för de ställer bara till med oreda för företagarna. För mig visar det på så låg insikt om hur ett samhälle fungerar och så låg respekt för de som satsar allt på att göra samhället och sitt eget liv bättre - som vi alla är beroende av för att vi ska ha en välfärd alls.

Lyssna gärna kring den passusen och se vad du tycker. Tror det var halvvägs in i talet.

Jag lyssnade på hela men nu när jag försöker hitta referat att citera är allt inriktat på regeringskrisen. Märks att medierna trycker undan sakpolitik till förmån för politiska spelet just nu.

Budskapet gavs i samband med vinster i välfärden och friskolor - och var betydligt hårdare än jag hört förut i fördömande av privat företagande. I samma veva pratade hon om att V företräder människor med tydlig riktning om att företagande handlar om något annat än om människor.

För mig är det så respektlöst mot alla de privata företagare som varit med och utvecklat välfärden och vården de senaste 30 åren. Skulle kanske motsvaras av om Ulf gick ut och ondgjorde sig över de lata arbetarna som inte behövs för de ställer bara till med oreda för företagarna. För mig visar det på så låg insikt om hur ett samhälle fungerar och så låg respekt för de som satsar allt på att göra samhället och sitt eget liv bättre - som vi alla är beroende av för att vi ska ha en välfärd alls.

Lyssna gärna kring den passusen och se vad du tycker. Tror det var halvvägs in i talet.
Haha, jag hade också problem när jag försökte leta den vägen!

Jag tror nog inte att retoriken är värre än annars? Men visst utmålas vinster i välfärden som ett "monster", men det är ju samtidigt inget nytt. Sedan kanske jag är lite fel person att bedöma, jag har utvecklats till att bli mer röd i vårdfrågor och tycker att det funnits väldigt mycket negativt att peka på, speciellt under det senaste året. Men visst har jag en mer nyanserad bild än den som presenteras, men tycker inte att det är en så alarmerande retorik. På något vis är det väl dessutom rimligt att man vill befästa sin position som vänster nu när sossarna fört politik som varit mer i mitten.

S har ju egentligen aldrig varit för privatiseringar. På vilket sätt tycker du att V och S skiljer sig åt där eftersom du inte förstår hur de skulle kunna samarbeta?

Snabb googling visar tex hur S uttryckte sig om privatisering innan valet:
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...i-varden?publisherId=142377&releaseId=3044333

Jag lyssnade till delar av vad Dadgostar sa i sitt tal nu i Almedalen och det ger lite hopp åtminstone, fortsätter hon på den här linjen kommer vänsterpartiet göra ett rekordval i nästa val. Det är så väldigt många som är otroligt trötta på hur nyliberalisterna lyckats förstöra under de senaste deccenierna att om V nu som enda parti går mot detta kommer de samla röster från i stort sett alla grupper i samhället. Men än är det för tidigt att säga om det är tomma ord eller om V kommer stå upp för en reell förändring.

S har ju egentligen aldrig varit för privatiseringar. På vilket sätt tycker du att V och S skiljer sig åt där eftersom du inte förstår hur de skulle kunna samarbeta?

Snabb googling visar tex hur S uttryckte sig om privatisering innan valet:
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...i-varden?publisherId=142377&releaseId=3044333

Synen på företagare och företagande och huruvida de är en essentiell del av utvecklingen av välfärd och samhälle eller något ont som ska motarbetas eller tas bort.

Sakpolitiskt står jag en bit bortom deras politik, men de har ju sina russin. Få andra ser hur viktigt kapital och förmögenheter är som skattebas, som vi är unikt nollbeskattade inom här i landet.

Jag tror en majoritet av Sveriges befolkning är emot privatiseringen inom vården, särskilt efter covid och hur privata vårdföretag agerat. Det är en valfråga som vänstern/S skulle kunna trycka på. Samma sak med marknadshyror, en majoritet av svenskar är emot marknadshyror skulle jag nog säga.

De som köpte sina hyresrätter för vrakpriser när allmännyttan såldes ut har nu barn som vuxit upp och behöver (icke-befintliga eller hutlöst dyra) hyresrätter om man inte har föräldrar som kan gå i borgen rejält och köpa. Föräldrarna är inte precis glada när barnen tvingas bo kvar hemma.

Bara som ett litet exempel, vi hade troligen inte hade haft några vacciner alls utan privata företag och jag kan tänka mig att vaccinationerna inte alls hade kommit så långt som de gjort om vi inte hade haft privata vårdföretag. De står troligen för en väldigt stor del av alla vaccinationer.

Bara som ett litet exempel, vi hade troligen inte hade haft några vacciner alls utan privata företag och jag kan tänka mig att vaccinationerna inte alls hade kommit så långt som de gjort om vi inte hade haft privata vårdföretag. De står troligen för en väldigt stor del av alla vaccinationer.
Exakt, innan de privata vårdföretagen började komma under nittiotalet existerade ingen sjukvård i Sverige.

Nej, som vården ser ut idag hade vi såklart inte lyckats vaccinera så många som vi gjort om det inte vore för de privata vårdalternativen. MEN det är ju för att man valt att vården ser ut så, hade vi satsat på den offentliga vården hade det säkert fungerat också.

Nej, som vården ser ut idag hade vi såklart inte lyckats vaccinera så många som vi gjort om det inte vore för de privata vårdalternativen. MEN det är ju för att man valt att vården ser ut så, hade vi satsat på den offentliga vården hade det säkert fungerat också.

Det är ju privata företag som tillverkat vaccinerna...

Ja, såklart men antog (kanske felaktigt) att frågan främst rörde vården i Sverige och privata vårdföretag så som vårdcentraler. Läkemedelsbolag känns lite som en liga i sig, eller brukar man åsyfta dessa när man pratar om vården också?

De är ju också en del av det privata företagandet och en väsentlig del av vården. Utan läkemedelsföretagen hade den offentliga vården inte kunnat göra sitt jobb.

De är ju också en del av det privata företagandet och en väsentlig del av vården. Utan läkemedelsföretagen hade den offentliga vården inte kunnat göra sitt jobb.
Men nog brukar man inte tala om läkemedelsbolag när man gör en vårdbudget exempelvis?

Sedan är väl läkemedelsföretag och hur de fungerar ytterligare ett problem, där kan vi ju snacka fulspel på riktigt.

Men nog brukar man inte tala om läkemedelsbolag när man gör en vårdbudget exempelvis?

Sedan är väl läkemedelsföretag och hur de fungerar ytterligare ett problem, där kan vi ju snacka fulspel på riktigt.

Om jag tänker på vilka covid-19 vaccin jag helst vill ha så ligger de statligt framtagna från Ryssland och Kina längst ner på listan och de som tagits fram av privata företag i demokratiska länder i väst högst på listan. Så jag är rätt övertygad om att metoderna vi har med privata företag funkar bättre än om staten haft ett monopol på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka