Bukefalos 28 år!

Ny regering?

C har stått i fokus som den starka "vinnaren" som fick igenom sina krav på marknadsliberalism med försämringar i arbetsrätten, skattesänkningar för de med högst inkomst, vinster i välfärdsbolag osv., i uppgörelsen med S men jag tror den tiden är förbi.

Jag tycker beskrivningen i media av C som ett mittenparti är fel, den politik de driver är tillsammans med L den mesta extrema marknadsliberala av samtliga partier och för mig är C ett ytterparti.

Vilka försämringar i arbetsrätten har C fått igenom?
 
Sa inte L också att man inte skulle samarbeta med V eller SD? Inga ytterlighetspartier, precis som C sa...
Apropå detta med "ytterlighetspartier", så är det väl så att L och speciellt C driver en marknadsliberalism som i en internationell jämförelse kan ses en ytterlighetsvariant. Inte för att det är ett svar på frågan, och jag inser också att man sagt att man inte vill samarbeta med V men det finns ju grader i helvetet, och att ta i SD med tång känns i mina ögon inte jämförbart med att ha röstat gult samtidigt som V.
 
Apropå detta med "ytterlighetspartier", så är det väl så att L och speciellt C driver en marknadsliberalism som i en internationell jämförelse kan ses en ytterlighetsvariant. Inte för att det är ett svar på frågan, och jag inser också att man sagt att man inte vill samarbeta med V men det finns ju grader i helvetet, och att ta i SD med tång känns i mina ögon inte jämförbart med att ha röstat gult samtidigt som V.

Nä, men jag ser ingen poäng med att de röstar fram Löfven nu med avsikten att fälla hans budget. Antingen kommer V fälla den (för att C fått igenom för mycket) eller så kommer C fälla den för att de vägrar samarbeta med V. Löfven skjuter ju bara problemet på framtiden... känns fullständigt meningslöst.
 
Nä, men jag ser ingen poäng med att de röstar fram Löfven nu med avsikten att fälla hans budget. Antingen kommer V fälla den (för att C fått igenom för mycket) eller så kommer C fälla den för att de vägrar samarbeta med V. Löfven skjuter ju bara problemet på framtiden... känns fullständigt meningslöst.
Håller med dig om att det är det troliga utfallet, men jag vet inte om jag tycker att det var meningslöst att rösta fram Löfven nu.
 
Jag anförde den tolkningen efter att ha lyssnat på talet idag. Där man inte räknar in företagare bland de människor vars vardag man vill förbättra, där man använder det SD-retoriska ”vanligt folk” för att exkludera fienderna. Men jag har läst hela talet nu i text och det kanske var att dra stora växlar av det, även om det i talet på radio kändes hur starkt ogillandet var mot dessa medmänniskor.

För övrigt vill V stoppa all form av företagande inom välfärdssektorn där det går att få lön för mödan vilket är en förutsättning för investeringar i företagande, att det finns möjlighet att få vinst. Inte bara riskkapitalister, som även en from socialliberal jag inte ser värdet av i denna sektor, annat än för väldigt specifika saker där elementet risk ingår. För operativa verksamheter där risk inte är en faktor , borde inte riskkapitalbolag kunna vara särskilt intresserade.

Välfärdssektorn ska inte ha ett vinstintresse. Man ska inte, på skattebetalarnas bekostnad, kunna få snabbare vård om man har resurser att betala för det + att man samtidigt inte behöver betala för sig fullt ut pga socialförsäkringssystemet. Låt de som är beredda att betala för 'bättre' privatvård söka sig till privata företag utan subventioner och att staten behöver betala.

Och se sedan hur mycket staten faktiskt subventionerar socialförsäkringssystemet.
 
Välfärdssektorn ska inte ha ett vinstintresse. Man ska inte, på skattebetalarnas bekostnad, kunna få snabbare vård om man har resurser att betala för det + att man samtidigt inte behöver betala för sig fullt ut pga socialförsäkringssystemet. Låt de som är beredda att betala för 'bättre' privatvård söka sig till privata företag utan subventioner och att staten behöver betala.

Och se sedan hur mycket staten faktiskt subventionerar socialförsäkringssystemet.

Jag anser att det är uppenbart att staten, regioner och kommuner som huvudmän inte är det bästa sättet att driva alla former av verksamhet inom välfärdssektorn. Jag ser att en mångfald av utförare för en mångfald av verksamheter är det som ger bäst utveckling och bäst verksamhet för de pengar vi lägger på det.

Sedan finns det mängder av frågor att ställa kring att riskkapitalbolag är så intresserade av att driva rent operativ verksamhet inom välfärdssektorn. För mig är det en verksamhet som inte borde vara intressant om systemet är utformat på ett rimligt sätt, efter vad jag vet om avkastningskrav som riskkapitalbolag brukar ha.
 
Jag anser att det är uppenbart att staten, regioner och kommuner som huvudmän inte är det bästa sättet att driva alla former av verksamhet inom välfärdssektorn. Jag ser att en mångfald av utförare för en mångfald av verksamheter är det som ger bäst utveckling och bäst verksamhet för de pengar vi lägger på det.

Sedan finns det mängder av frågor att ställa kring att riskkapitalbolag är så intresserade av att driva rent operativ verksamhet inom välfärdssektorn. För mig är det en verksamhet som inte borde vara intressant om systemet är utformat på ett rimligt sätt, efter vad jag vet om avkastningskrav som riskkapitalbolag brukar ha.

Som de uppenbarligen anser att det är värt deras avkastningskrav. Nej, inget vinstintresse öht, vilket lockar privata aktörer som lever på staten. Antingen eller. Helt privat vård, med privat betalda försäkringar och kostnader eller så icke-vinstdrivande vård. Man kan inte ha kakan och äta den. Privata försäkringar som betyder att de med starkare resurser får snabbare och 'bättre' vård + att de samtidigt får samma bidrag från staten. Antingen eller. Det är bara att titta på USA för att se vad privat vinstdrivande vård leder till.
 
L hade nog lite panik vid tanken på ett extraval just nu mtp deras opinionssiffror, så inte konstigt att de var villiga att släppa fram Löven.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp