Ny regering?

L röstade nästan helt unisont rött, så jag hänger inte med?

Att L röstade på Löven eftersom det sista L ville ha just nu är ett extraval mtp att de ligger under 4% med en viss marginal. Nu har de ett år på sig att förbättra siffrorna, profilera sig, få M eller SD väljare att stödrösta så de inte åker ur och få C att återvända till Alliansen.
 
Att L röstade på Löven eftersom det sista L ville ha just nu är ett extraval mtp att de ligger under 4% med en viss marginal. Nu har de ett år på sig att förbättra siffrorna, profilera sig, få M eller SD väljare att stödrösta så de inte åker ur och få C att återvända till Alliansen.
Eller så får L nya röster eftersom de nu kan focka på sakfrågor istället för att drivas runt som en skock rädda får, för hålla sig undan stora stygga SD. Jag tex...är beredd att lägga min röst på L.😄👍
 
Att L röstade på Löven eftersom det sista L ville ha just nu är ett extraval mtp att de ligger under 4% med en viss marginal. Nu har de ett år på sig att förbättra siffrorna, profilera sig, få M eller SD väljare att stödrösta så de inte åker ur och få C att återvända till Alliansen.

Fast alla utom en röstade rött? Alltså inte rött som i socialdemokraterna, utan rött som i nej till Löfven.
 
Eller så får L nya röster eftersom de nu kan focka på sakfrågor istället för att drivas runt som en skock rädda får, för hålla sig undan stora stygga SD. Jag tex...är beredd att lägga min röst på L.😄👍
Tss... Folk röstar på m eller sd... L kommer nog inte få många röster i nästa val.
 
Vi har statliga bolag vars ledning ser bolagens tillgångar som pengar de fritt kan leka med: Vattenfall som slösade bort ofattbara 70 miljarder genom vidlyftiga affärer i utländska bolag som Nuon, och tyska kolkraftverk, Telia höll på med företagsköp och mutor i Uzbekistan(!) och Posten gav i princip bort halva företaget till Danmark för att bara ta några exempel på vad våra pengar går till.

Och omvänt, privata företag har huggsexa om våra pengar i statligt finansierade privata verksamheter inom vård, skola och omsorg.

Sen ger vi (politikerna) bort våra gemensamma tillgångar: företag som privatiseras och säljs ut för långt under marknadsvärdet till personer och företag med politiska kontakter, naturtillgångar som mineraler skänks bort till utländska gruvbolag liksom rätten till vindkraften i gigantiska vindkraftsparker. Helt gratis.

Det är så sorgligt att se.
 
Eller så får L nya röster eftersom de nu kan focka på sakfrågor istället för att drivas runt som en skock rädda får, för hålla sig undan stora stygga SD. Jag tex...är beredd att lägga min röst på L.😄👍
L skulle nog vara det absolut sista partiet jag skulle rösta på.
 
Så kan det vara -givetvis. Nog hade Liberalerna tur som slapp nyval -nu finns tid att lägga krut på politiken så man vet var de står. Det kom i skymundan tidigare.
Nu är L inte ett alternativ för mig ändå, men att veta vad de står för skulle jag aldrig lita på. Ett parti som inför valet lovar sina väljare att inte stödja SD och sedan vänder 180 grader under mandatperioden är inte tillitsfullt i min bok.
 
Centerpartiet går från klarhet till klarhet, tidigare har de fått igenom försämringar i arbetsrätten, sänkt skatt för de allra rikaste och de jobbade hårt för marknadshyror så att fastighetsbranschen som redan är glödhet skulle kunna göra ännu bättre vinster. Nu är de ute efter att försämra strandskyddet så att det blir möjligt för riktigt rika att bygga med egen strand dit allmänheten inte har tillträde. Första viktiga steget i att ta bort allemansrätten.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/lE8KdL/cs-krav-lar-doda-flera-av-vara-sista-skogar

Centern har blivit ett anti-landsbygdsparti utom möjligen för en liten elit som vill ha sina lantställen.
 
Det är förståeligt att Moderaterna och Sverigedemokraterna trivs så bra ihop (på politisk nivå; SD:s väljare har inte alla insett vad det samarbetet kommer innebära) långt därute på högerkanten. När Sverige firar 100 år av demokrati, vill Moderaterna in och peta i våra fria medier. En mycket läsvärd artikel:

"Innan vi närmar oss mediedebatten ägnar vi några rader åt Staffan I Lindberg, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, och de forskningsstudier där hans forskningsgrupp mäter den avdemokratiseringsprocess som sker i länder runtom i världen.

Studierna visar att oavsett om de mer totalitära politikerna står till vänster eller höger på den politiska skalan – och oavsett religion – är själva processen mot ett mer odemokratiskt samhälle densamma. Först tar man kontroll över medierna, eller underminerar dem. Därefter ser man till att bromsa utvecklingen av vetenskaplig forskning. I nästa steg skapar man polarisering mellan grupper, för att därigenom skapa rädsla och ett nytt samtalsklimat. Därefter ger man sig på rättsstaten. Det specifika för vår tid är, enligt Staffan I Lindberg, att den här processen sker gradvis – av folkvalda politiker – och inte som förr genom exempelvis militärkupper."

https://www.svd.se/redaktioner-ska-inte-ha-politiska-kontrollanter
 
Det är förståeligt att Moderaterna och Sverigedemokraterna trivs så bra ihop (på politisk nivå; SD:s väljare har inte alla insett vad det samarbetet kommer innebära) långt därute på högerkanten. När Sverige firar 100 år av demokrati, vill Moderaterna in och peta i våra fria medier. En mycket läsvärd artikel:

"Innan vi närmar oss mediedebatten ägnar vi några rader åt Staffan I Lindberg, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, och de forskningsstudier där hans forskningsgrupp mäter den avdemokratiseringsprocess som sker i länder runtom i världen.

Studierna visar att oavsett om de mer totalitära politikerna står till vänster eller höger på den politiska skalan – och oavsett religion – är själva processen mot ett mer odemokratiskt samhälle densamma. Först tar man kontroll över medierna, eller underminerar dem. Därefter ser man till att bromsa utvecklingen av vetenskaplig forskning. I nästa steg skapar man polarisering mellan grupper, för att därigenom skapa rädsla och ett nytt samtalsklimat. Därefter ger man sig på rättsstaten. Det specifika för vår tid är, enligt Staffan I Lindberg, att den här processen sker gradvis – av folkvalda politiker – och inte som förr genom exempelvis militärkupper."


https://www.svd.se/redaktioner-ska-inte-ha-politiska-kontrollanter
Det är riktigt skrämmande och helt i linje med SD när de skulle in och styra i PS. Fy fan.
 
Media och hur och av vem det styrs är minst sagt en viktig fråga, i synnerhet internet. Det behövs lagar som stärker upp demokratin och transparansen för hur dominerade företag agerar och det enorma inflytande dessa har är ett stort potientiellt hot mot det demokratiska samhället om inget görs. Grundläggande sociala plattformar borde vara gemensamt ägda.
 
Centerpartiet går från klarhet till klarhet, tidigare har de fått igenom försämringar i arbetsrätten, sänkt skatt för de allra rikaste och de jobbade hårt för marknadshyror så att fastighetsbranschen som redan är glödhet skulle kunna göra ännu bättre vinster. Nu är de ute efter att försämra strandskyddet så att det blir möjligt för riktigt rika att bygga med egen strand dit allmänheten inte har tillträde. Första viktiga steget i att ta bort allemansrätten.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/lE8KdL/cs-krav-lar-doda-flera-av-vara-sista-skogar

Centern har blivit ett anti-landsbygdsparti utom möjligen för en liten elit som vill ha sina lantställen.
Nja.

Ta av storstadsglasögonen.
Strandskyddet är ett rejält hinder för landsbygdens utveckling. I mina trakter så gnäller länsstyrelsen om det är ett "möjligen vattenförande dike". Då får du inte bygga.
Dagens Nyheter skrev i veckan att exploateringstrycket i Jokkmokk var 1,4 procent medan samma siffra i Stockholmsområdet var 68 procent.
Hur Jokkmokks stränder skulle gynna de rika övergår mitt förstånd. Problemet är att det är exakt samma regler för Djursholm som i glesbygd.

I min kommun har vi vackra stränder som inte är ett dugg relevanta för allemansrätten. Men definitivt intressanta om man vill bygg lantligt och kunna pendla in till jobb.

Att allemansrätten skulle hotas är bara fantasier!
För att itne tala om att C som bildades av fattigt folk på landsbygden skulle vilja gynna rika. Det påståendet får mig att hisna. Så historielöst.
 
Centern har blivit ett anti-landsbygdsparti utom möjligen för en liten elit som vill ha sina lantställen.

Det kan väl knappast ses som anti-landsbygd att kommunerna själva får ansöka om vilka områden de anser att strandskyddet bör lättas? När jag tittar på resultatet av den LIS-utredning som gjorts i min kommun har det tagits hänsyn till alla tänkbara skyddsvärden när man pekat ut lämpliga områden. Tillgänglighet för allmänheten, biotopskydd, kulturvärde är bara några av de saker som avhandlas.
 
Det är riktigt skrämmande och helt i linje med SD när de skulle in och styra i PS. Fy fan.
Ja, hur SD ser på media är ju glasklart. Nu ser vi att de kommer att få hjälp på vägen. Kom att tänka på den här artikeln:

"Att Sverigedemokraterna nu försöker dra åt tumskruvarna på journalister och skrämma dem till självcensur är ingenting vi förvånas över. Flera gånger har vi hört SD kalla journalistiken de ogillar för ”falska nyheter” och förkastat etablerade medier till förmån för kraftigt vinklade alternativa nyhetskanaler. Samma tendens syns hos Sverigedemokraternas vänskapspartier runt om i Europa och världen. I länder som Ungern, Polen, och Brasilien, där högerpopulister styr blir det allt farligare och svårare för journalister att göra sitt jobb.

Tyvärr ser vi samma tendenser i Sverige. Under valrörelsen hotade Jimmie Åkesson med att lägga ned P3 under direktsändning och på partiets senaste kongress lyftes ett förslag om att helt lägga ned public service. Högt uppsatta företrädare har tidigare föreslagit åsiktsregistrering av journalister...

I de kommuner där moderater och kristdemokrater styr tillsammans med Sverigedemokraterna ser vi att de låter SD få ett farligt inflytande. De har låtit partiet begränsa böcker på minoritetsspråk i skolbibliotek, ta kontroll över offentlig konst och i konflikt med grundlagen inskränka religionsfriheten genom slöjförbud på skolor. Är detta vad vi kan förvänta oss av en eventuell M-KD-SD-regering?"


https://www.svd.se/m-och-kd-bor-sta-upp-for-fria-medier
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp