Ny regering?

Känns som att plan saknas. Fortsätter V står fast och röstar mot regeringen på måndag så händer... Vad? Deras bästa scenario måste ju vara att JA förhandlas om map denna fråga (jag låter det vara osagt om det är rimligt), men vet inte om L kvarstår då?
Nyval känns riskabelt men inget regeringsalternativ kvarstår ju. V lär ju inte stödja M+KD (+SD) regering.
 
Jag har noll koll på vad som händer politiskt just nu. Så jag förstår ingenting av tråden. Kan någon ge mig en snabb recap om vad det handlar om?
Lättast är nog att kolla DN eller liknande.
Misstroendeomröstning för att fälla Löfven på måndag, vilket går igenom om partierna står fast.
 
Känns som att plan saknas. Fortsätter V står fast och röstar mot regeringen på måndag så händer... Vad? Deras bästa scenario måste ju vara att JA förhandlas om map denna fråga (jag låter det vara osagt om det är rimligt), men vet inte om L kvarstår då?
Nyval känns riskabelt men inget regeringsalternativ kvarstår ju. V lär ju inte stödja M+KD (+SD) regering.
Eller så får vi en tid utan regering alls helt enkelt 🙄
 
Så vad är skillnaden? För de lägenheter som omfattas.
Definitionen är skillnaden.

I nybyggnation får ägaren sätta hyrorna utan de tidigare regleringarna.

Men nybyggnation är en oerhört liten del av bostadsbeståndet. Och för att kunna få ekonomi i det måste det finnas efterfrågan. Så alltför dyra hyror kommer inte att vara lönsamma.

Marknadshyror betyder att man slopar alla regleringar. Det har väl ingen hittills önskat? Utom nån verklighetsfrämmande moderat möjligen....
 
Definitionen är skillnaden.

I nybyggnation får ägaren sätta hyrorna utan de tidigare regleringarna.

Men nybyggnation är en oerhört liten del av bostadsbeståndet. Och för att kunna få ekonomi i det måste det finnas efterfrågan. Så alltför dyra hyror kommer inte att vara lönsamma.

Marknadshyror betyder att man slopar alla regleringar. Det har väl ingen hittills önskat? Utom nån verklighetsfrämmande moderat möjligen....
Men då blir det ju trots allt marknadshyror som gäller för nybyggena, det går ju inte att komma ifrån?
 
Tror det kan finnas en överdriven tro på hur mycket bostäder som kommer att byggas?

Om man ser till bostadsbeståndet nu var det inte så många år sedan man sa att nybyggda hus måste hålla i 100 år med den takt på byggande som var då (typ fem år sedan?)
Se dig omkring - hur gamla är lägenhetshusen där du bor? Hur stor andel byggs nya

Den andel "premiumhus" som byggs måste ha en efterfrågan också. Se bara på det som skett i Stockholm där företag backat ur byggprojekt för de inte fått lägenheterna sålda.

Det kommer att ta väldigt många år innan en sådan förändring slår igenom på någon bredare front. Det är min fasta övertygelse.

Definitionen är skillnaden.

I nybyggnation får ägaren sätta hyrorna utan de tidigare regleringarna.

Men nybyggnation är en oerhört liten del av bostadsbeståndet. Och för att kunna få ekonomi i det måste det finnas efterfrågan. Så alltför dyra hyror kommer inte att vara lönsamma.

Marknadshyror betyder att man slopar alla regleringar. Det har väl ingen hittills önskat? Utom nån verklighetsfrämmande moderat möjligen....
Jag tror du underskattar hur mycket nytt som byggs. Och förr eller senare blir ju dessa nya avreglerade bostäder de enda bostäderna. V är emot att man avreglerar hyressättningen för nybyggnation, att du påstår att de slåss mot väderkvarnar är bara nedlåtande. För dig är det kanske väderkvarnar, för V och Vs väljare är det här en jätteviktig fråga även om det ”bara” berör nybyggen.
 
Men då blir det ju trots allt marknadshyror som gäller för nybyggena, det går ju inte att komma ifrån?
Istället för att lyxrenovera och standardhöja lägenheter i ”sämre” områden till Max för att bli av med ”oönskat” klientel så blir incitamentet att riva gamla hyreslägenheter och smälla upp oreglerade med marknadshyror istället. Ja, jag är så cynisk när det kommer till verkligheten.
Edit: citerade fel, men den det riktas till läser väl detta också 😅
 
Definitionen är skillnaden.

I nybyggnation får ägaren sätta hyrorna utan de tidigare regleringarna.

Men nybyggnation är en oerhört liten del av bostadsbeståndet. Och för att kunna få ekonomi i det måste det finnas efterfrågan. Så alltför dyra hyror kommer inte att vara lönsamma.

Marknadshyror betyder att man slopar alla regleringar. Det har väl ingen hittills önskat? Utom nån verklighetsfrämmande moderat möjligen....
Centerpartiet vill ha oreglerad marknad för allt
 
Definitionen är skillnaden.

I nybyggnation får ägaren sätta hyrorna utan de tidigare regleringarna.

Men nybyggnation är en oerhört liten del av bostadsbeståndet. Och för att kunna få ekonomi i det måste det finnas efterfrågan. Så alltför dyra hyror kommer inte att vara lönsamma.

Marknadshyror betyder att man slopar alla regleringar. Det har väl ingen hittills önskat? Utom nån verklighetsfrämmande moderat möjligen....
Jag förstår helt att V och många andra är emot, och att det tolkas som ett steg i den riktningen.

Att det inte skulle bli för dyrt pga marknaden har vi ju många exempel som talar emot, åtminstone i storstäderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp