Ny regering?

L och MP lär väl svettas en del nu... Vid ett extraval är ju ri8sken överhängande att L åker ut..... MP ligger rätt nära 4% gränsen de med....

Och S går med på nästan vad som helst för att få leda en regering, så maktgalen är Löfven

Det är väl så att lite inflytande är bättre än inget. Ju mer inflytande man kan få desto bättre tycker man att det är. Om han inte gått med på överenskommelsen hade S haft mindre inflytande än nu. Därför gick han med på det. Det är ju så det funkar. Inget konstigt med det. Det handlar inte om Löfven som person. Utan om politikens förutsättningar. Oavsett vilken sida man ställer sig på.

Jag tror inte Steffe är mer "maktgalen" än någon annan politiker. Ingen hade tackat nej till att sitta som största parti i en regering.
Varför skulle just Steffe vars mer "maktgalen" än någon annan?

Precis. Min övertygelse är att alla de svenska riksdagspartierna vill Sverige väl. De har bara olika syn på vad som skulle vara bra för Sverige. Därför vill alla ha så mycket inflytande som möjligt eftersom de anser att just deras politik är det som gynnar Sverige mest. Jag tror inte att det handlar om makt utan om att man vill Sveriges bästa.

Ska man tala om att vilja ha makten för maktens skull får man gå till Putin, Kim Jong-Un och liknande ledare. I Sverige tror jag inte att den typen av makthunger existerar i något av riksdagspartierna. Även om jag inte håller med om allas ideologi och idéer så tror jag ju att alla egentligen bara vill väl i grund och botten. Till skillnad från Putin och Kim Jong-Un som jag tror primärt vill utöva sin makt för sin egen skull och egentligen inte bryr sig så mycket om folkets bästa.

Precis. Min övertygelse är att alla de svenska riksdagspartierna vill Sverige väl. De har bara olika syn på vad som skulle vara bra för Sverige. Därför vill alla ha så mycket inflytande som möjligt eftersom de anser att just deras politik är det som gynnar Sverige mest. Jag tror inte att det handlar om makt utan om att man vill Sveriges bästa.

Ska man tala om att vilja ha makten för maktens skull får man gå till Putin, Kim Jong-Un och liknande ledare. I Sverige tror jag inte att den typen av makthunger existerar i något av riksdagspartierna. Även om jag inte håller med om allas ideologi och idéer så tror jag ju att alla egentligen bara vill väl i grund och botten. Till skillnad från Putin och Kim Jong-Un som jag tror primärt vill utöva sin makt för sin egen skull och egentligen inte bryr sig så mycket om folkets bästa.
Jag håller med. Även om SD har så fundamentalt olika åsikter än mig tror jag de vill väl. Iaf för en del av befolkningen..

Jag tror inte Steffe är mer "maktgalen" än någon annan politiker. Ingen hade tackat nej till att sitta som största parti i en regering.
Varför skulle just Steffe vars mer "maktgalen" än någon annan?
Till exempel är han mer maktgalen är hon som leder V nu, som är beredda att ge upp det lilla inflytande partiet har för denna viktiga fråga

Till exempel är han mer maktgalen är hon som leder V nu, som är beredda att ge upp det lilla inflytande partiet har för denna viktiga fråga

Fast V gör ju som de gör nu för att kunna ha mer inflytande i framtiden. För att slippa stämpeln som S dörrmatta som man bara kan köra över och ta för givet att de stöttar utan att behöva ge dem inflytande. Att de kortsiktigt kanske förlorar inflytande är oviktigt i sammanhanget. Det de vill, det är som är slutmålet med det här de gjort nu är inte att undgå marknadshyror utan att säkerställa att S förstår att de måste ge V mer inflytande i framtiden för att kunna få V:s stöttning.

Fast V gör ju som de gör nu för att kunna ha mer inflytande i framtiden. För att slippa stämpeln som S dörrmatta som man bara kan köra över och ta för givet att de stöttar utan att behöva ge dem inflytande. Att de kortsiktigt kanske förlorar inflytande är oviktigt i sammanhanget. Det de vill, det är som är slutmålet med det här de gjort nu är inte att undgå marknadshyror utan att säkerställa att S förstår att de måste ge V mer inflytande i framtiden för att kunna få V:s stöttning.
Ja, i bästa fall finns det en baktanke och långsiktig plan

Jag är inte direkt insatt i förslaget som det handlar om, men det går tydligen att vara rätt kritisk till det utredningen kommit med på andra grunder än bara den ideologiska skiljelinjen för/mot marknadshyror också.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/forslaget-om-fri-hyressattning-i-nyproduktion-ar-rattsosakert/
För komplext för enskilda hyresgäster att kunna hantera och ta till vara sin rätt, speciellt de som inte är så resursstarka från början. Rättsosäkert med t.ex. oklara definitioner och bedömningar som är svåra att förutse hur de kommer att falla ut. Potentiellt en kraftigt ökande belastning på hyresnämnderna och förskjutning av maktbalansen till fastighetsägarnas fördel.

Blir lite matt bara av att läsa detta vad gäller just komplexiteten i att förstå regelverket som föreslås...
Om jag fattar rätt så ska överklagande till hyresnämnden kunna sätta en gräns för att hyran stiger över ett bedömt marknadsvärde?

D85C3D4B-4E98-4B64-9C2D-1F3F5AA3DCDC.webp

Jag tror inte det blir ngt av detta. Ingen tjänar på det. Det är mest ett spel för galleriet från vänsterns håll. De vill markera men har inget att möta upp med. Fattar inte ens deras plan. Vad tror de att de kan åstadkomma?
M,KD,SD är måttligt intresserade (de vill vänta in valet 2022) men stöttar lite halvhjärtat för att deras väljare inte ska tro att de inte tog chansen att fälla regeringen… typ så.
Inget kommer hända, cirkulera.

Senast ändrad av en moderator:
Jag tror inte det blir ngt av detta. Ingen tjänar på det. Det är mest ett spel för galleriet från vänsterns håll. De vill markera men har inget att möta upp med.
M,KD,SD är måttligt intresserade (de vill vänta in valet 2022) men stöttar lite halvhjärtat för att deras väljare inte ska tro att de inte tog chansen att fälla regeringen… typ så.
Inget kommer hända, cirkulera.
Det var ju SD som lämnade in misstroendeförklaringen, vet inte hur halvhjärtat det är?

Det var ju SD som lämnade in misstroendeförklaringen, vet inte hur halvhjärtat det är?

De gillar ju att ta chansen att markera närhelst de kan. Även OM regeringen skulle fällas så lär det sluta på samma sätt som nu i slutändan. Bortkastade tid och pengar och förtroendet för politiker rent allmänt lär ju dala

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka