Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Inte jag heller, även om det blev lite trist när värdet på mina bankaktier sjönk med nästan 80000 kr på en vecka. Planen har ursprungligen varit att ha bankaktier för utdelningen, men att till nöds sälja om det behövs när vi köper fritidshus. Hur som helst, så länge berörda banker inte kraschar så finns det ingen anledning till oro.
Jag är lite inne på att köpa på mig lite fler bankaktier nu när de är lite billigare 🙂
 
Jag har ISK men på grund att de höjt skatten så funderar jag på att flytta det till vanligt aktiesparkonto. Någon som har gjort det? Måste man sälja och sen köpa på det nya kontot?
 
Hur går det för er?

Jag fortsätter spara i breda och tråkiga fonder och pengarna har slutat krympa ;) men om det går bra eller inte är väl svårt att säga 😅
 
Hahaha, det går åt skogen. Jag säljer av fonder varje månad för att finansiera mitt hästintresse. :crazy: Har jag tur lever inte äldsta hästen om tio år, så kanske har jag nån slant kvar då. Får börja om då helt enkelt. :arghh: Så jag kan kanske gå i pension när jag är 62 år istället för 67 år?
 
Jag sålde av alla aktier och satte på ett sparkonto med ränta istället, dit jag flyttar pengar varje månad. Har några fonder kvar, som jag just nu inte fyller på. Är ganska passiv för nuvarande i brist på tid (och ekonomi, då jag nu i höst jobbar 70%).
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur går det för er?

Jag fortsätter spara i breda och tråkiga fonder och pengarna har slutat krympa ;) men om det går bra eller inte är väl svårt att säga 😅
Det går hyfsat! Växer sakta men säkert. Min största fond ligger +23% i år, avanza + 15,5%. Dock tror jag bara att det är 3000 som jag månadssparar, jag bord egentligen öka den summan med 1-2000 kr.
 
Mina fonder tuffar på helt okej, men min aktiedepå försöker jag undvika att kolla på 😅
Viktar successivt över mer till fonder, eftersom jag helt enkelt inte riktigt hinner med aktierna så mycket längre.
 
Hahaha, det går åt skogen. Jag säljer av fonder varje månad för att finansiera mitt hästintresse. :crazy: Har jag tur lever inte äldsta hästen om tio år, så kanske har jag nån slant kvar då. Får börja om då helt enkelt. :arghh: Så jag kan kanske gå i pension när jag är 62 år istället för 67 år?
Fast åt skogen är det ju inte, du har sparat pengar och nu behöver du dem och då är det ju klokt att använda dem!

Min plan är att jobba när jag är pensionär ;) tror det är roligare att jobba då, man har högre lön, inte lika mycket fritidsintressen, blir uppskattad för att man ställer upp och kan styra schemat helt själv :D (dvs ha timtidskontrakt och helt bestämma hur man vill jobba)
 
Fast åt skogen är det ju inte, du har sparat pengar och nu behöver du dem och då är det ju klokt att använda dem!

Min plan är att jobba när jag är pensionär ;) tror det är roligare att jobba då, man har högre lön, inte lika mycket fritidsintressen, blir uppskattad för att man ställer upp och kan styra schemat helt själv :D (dvs ha timtidskontrakt och helt bestämma hur man vill jobba)

Jag försöker andas och tänka så. Men det är mycket lättare att spara än att slösa tydligen. :crazy:

På ämnet jobba som pensionär... Mamma fick ännu ett sms häromdagen om erbjudande att jobba... Du vet ju vem hon är, men för övriga som läser kan jag berätta att hon är över åttio år, har inte jobbat på tjugo år och har svårt att gå. Fatta känslan när man ska träffa en sköterska för blodprov och mamma kommer in med rullator. ;)
 
Jag försöker andas och tänka så. Men det är mycket lättare att spara än att slösa tydligen. :crazy:

På ämnet jobba som pensionär... Mamma fick ännu ett sms häromdagen om erbjudande att jobba... Du vet ju vem hon är, men för övriga som läser kan jag berätta att hon är över åttio år, har inte jobbat på tjugo år och har svårt att gå. Fatta känslan när man ska träffa en sköterska för blodprov och mamma kommer in med rullator. ;)
Vi har en 73-åring och en 77-åring som jobbat i sommar 😎
De är väldigt pigga men oklart om jag tänker jobba så länge 😅

Tror sjuksköterskor bjöds in att jobba (efter pension) när det var covid vaccinationerna, lite märkligt med tanke på att de skulle skyddas mot covid men jag hoppas och tror att de fick vaccin först och fick invänta skydd av det innan de började jobba ;)
 
54% av mitt ökande sparande var (ja vad heter det?) utvecklingen på mina konton. Måste vara rätt okej utveckling? +19,5% i snitt på mitt innehav. Hade lite tankar på att betala av ett av mina bolån (jag har 4-5 stycken), men med den utvecklingen inser ju till och med jag att det är ett dumt drag? Är belånad cirka 55% och amorterar redan mer än jag behöver. Så jag tänker att pengarna jobbar bättre i mina indexfonder än om jag betalar bort lite lån?
 
54% av mitt ökande sparande var (ja vad heter det?) utvecklingen på mina konton. Måste vara rätt okej utveckling? +19,5% i snitt på mitt innehav. Hade lite tankar på att betala av ett av mina bolån (jag har 4-5 stycken), men med den utvecklingen inser ju till och med jag att det är ett dumt drag? Är belånad cirka 55% och amorterar redan mer än jag behöver. Så jag tänker att pengarna jobbar bättre i mina indexfonder än om jag betalar bort lite lån?

Ja, jag kör med full belåning här och tänker att så länge börsen går upp mer än räntan amorterar jag bara det jag måste. Men då gäller det att man kan sova på nätterna, där är vi alla lite olika. :)
 
Ja, jag kör med full belåning här och tänker att så länge börsen går upp mer än räntan amorterar jag bara det jag måste. Men då gäller det att man kan sova på nätterna, där är vi alla lite olika. :)
Med den belåningsgrad jag har just nu är jag inte orolig. 😊 Sen strävar jag absolut efter att vara skuldfri om typ 30 år, men det är ju ett tag dit.
 
54% av mitt ökande sparande var (ja vad heter det?) utvecklingen på mina konton. Måste vara rätt okej utveckling? +19,5% i snitt på mitt innehav. Hade lite tankar på att betala av ett av mina bolån (jag har 4-5 stycken), men med den utvecklingen inser ju till och med jag att det är ett dumt drag? Är belånad cirka 55% och amorterar redan mer än jag behöver. Så jag tänker att pengarna jobbar bättre i mina indexfonder än om jag betalar bort lite lån?
Jag har under året gjort så att jag betalat av det bolånet jag hade som inte var amorteringsfritt, så det är nu på 49% belåningsgrad. Detta gjorde jag i oktober då en del av mitt aktieinnehav blev utköpt från börsen så jag hade pengarna oinvesterade. Det var drygt 400k jag fick ut och amorterade, sedan dess har mitt totala spar gått upp drygt 135k utan att jag stoppat in så mycket mer typ 10k. Så jag funderar på att låta sparandet gå upp igen och sen göra liknande amortering på lägenheten. Jag ska göra min årssammanställning senare idag. Det är ju roligt när ens "pengamaskin" funkar :)
Hade kanske varit ekonomiskt smartare att investera allt på börsen men det känns bättre att minska lånen och på så sätt få bättre valfrihet av vad jag ska göra med lönen.
 
Jag har under året gjort så att jag betalat av det bolånet jag hade som inte var amorteringsfritt, så det är nu på 49% belåningsgrad. Detta gjorde jag i oktober då en del av mitt aktieinnehav blev utköpt från börsen så jag hade pengarna oinvesterade. Det var drygt 400k jag fick ut och amorterade, sedan dess har mitt totala spar gått upp drygt 135k utan att jag stoppat in så mycket mer typ 10k. Så jag funderar på att låta sparandet gå upp igen och sen göra liknande amortering på lägenheten. Jag ska göra min årssammanställning senare idag. Det är ju roligt när ens "pengamaskin" funkar :)
Hade kanske varit ekonomiskt smartare att investera allt på börsen men det känns bättre att minska lånen och på så sätt få bättre valfrihet av vad jag ska göra med lönen.
Jag är i en liknande sits som du - har en lägenhet med ca 50% i belåning (men amorteringsfritt pga nyproduktion) och har funderat på om jag ska betala av en del av lånet. Jag skulle kunna lägga in 400k och då ändå ha en liten buffert kvar. Men min månadskostnad om jag gjorde det skulle bara minska med 1500 kr före skatteavdraget så i realiteten ca 1000-1200kr. Det känns som att den summan gör varken till eller från så pengarna får vara kvar på börsen istället.
 
Har gått 27 procent plus på fonder och aktier på totalen under 2023. Har 5 olika aktier och 4 fonder. Planerar att ta en kurs i aktiesparande någon gång under våren via något studieförbund för att lära mig mer. Fanns en del på distans som såg intressanta ut. Är på det stora hela relativt nöjd med årets utveckling eftersom det varit ett svajigt år på börsen. Månadssparar i fonder men tänkte även börja göra det i aktier. Mest satt in pengar i aktier med klumpsummor hittills.m
 
Jag är i en liknande sits som du - har en lägenhet med ca 50% i belåning (men amorteringsfritt pga nyproduktion) och har funderat på om jag ska betala av en del av lånet. Jag skulle kunna lägga in 400k och då ändå ha en liten buffert kvar. Men min månadskostnad om jag gjorde det skulle bara minska med 1500 kr före skatteavdraget så i realiteten ca 1000-1200kr. Det känns som att den summan gör varken till eller från så pengarna får vara kvar på börsen istället.
Min lägenhet är också amorteringsfri och belånad till lite drygt 50% då jag tagit det lånet innan amorteringskravet infördes så det är mer grejen att betala av lånen med pengar som "skapas" på börsen jag gillar känslan av. Jag vet att mitt beslut nog inte är det mest ekonomiska men det känns bättre för mig att göra på det viset :)
 
Idag uppnådde jag ett av mina sparmål, riktigt kul! Utvecklingen av mina fonder går fantastiskt bra. Jag har dessutom ökat mitt månadssparande, så nu sparar jag 4300 i månaden framöver. 😊

Grattis!! Ja börsen går riktigt bra! Min portfölj har nu sprängt 800 000! I det ingår både mina och barnens pengar.

Jag kan också spara oväntat mycket, brukar spara 1000 kr till mig och 1500 var till barnen. Och bättre kommer det bli, kommer få minskade utgifter i höst och sen är räntan på väg ner.
 
Har äntligen kommit in i stabilt månadssparande igen. Har dessutom gjort mig av med en del volatila grejer i portföljen, och ominvesterat dem i stabila (tråååååkiga) fonder.
Men med tanke på att alla min fonder har gått bättre än mina "roliga" aktier så är det nog lika bra 😅
Har iofs aktier med, men de är också mest åt det stabilare hållet nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 605
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp