Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Det är verkligen deprimerande nu. Jag har tutat in nästan 70000 kr på mina konton sedan årsskiftet och ändå är summan lägre än vid årsskiftet. Det känns "sisådär" och det är svårt att motivera sig att spara pengar i aktier och fonder när det man sätter in försvinner fortare än vad man hinner säga "börskrasch".

Jag tänker tvärt om. Jag försöker stoppa in så mycket pengar jag bara kan nu när det är rea. Jag har inget behov av pengarna nu och snart vänder det uppåt igen. :)
 
Jag tänker tvärt om. Jag försöker stoppa in så mycket pengar jag bara kan nu när det är rea. Jag har inget behov av pengarna nu och snart vänder det uppåt igen. :)

Ja, så tänker jag också. Därför har jag tutat in betydligt mer pengar än vad jag egentligen hade tänkt från början. Men trots att det har varit rea sedan årsskiftet så sjunker värdet. Jag funderar på hur låg kursen egentligen kan bli. Varje gång jag köper till reapris så sjunker aktien med ytterligare 20 kr. :laugh: Jag kan ju börja meddela vad jag köper så vet ni att aktien snart kommer att sjunka som en sten.
 
Jag behöver råd, jag funderar på om jag ska betala av billånet istället för att köpa fonder och aktier? Har 3,5 år kvar på billånet. Hur hade ni gjort i dagens läge?
 
Jag behöver råd, jag funderar på om jag ska betala av billånet istället för att köpa fonder och aktier? Har 3,5 år kvar på billånet. Hur hade ni gjort i dagens läge?
Hur hög är räntan? Är den bunden på något sätt så att du kommer att behöva betala all ränta i kronor även om du inte har kvar lånet hela den planerade tiden?
 
Jag behöver råd, jag funderar på om jag ska betala av billånet istället för att köpa fonder och aktier? Har 3,5 år kvar på billånet. Hur hade ni gjort i dagens läge?

Jag hade betalat billånet och sen löpande satt in pengar i aktier och fonder
. Du bör väl få en minskad månadskostnad utan billån de pengarna kan du använda till sparande istället. Jag tror att börsen kommer fortsätta ner ett tag till och bättre att spara löpande då. Såvida du inte behöver betala en hiskeligt stor ränteskillnadsersättning vid lösen av billån då.
 
Hur hög är räntan? Är den bunden på något sätt så att du kommer att behöva betala all ränta i kronor även om du inte har kvar lånet hela den planerade tiden?
Jag hade betalat billånet och sen löpande satt in pengar i aktier och fonder
. Du bör väl få en minskad månadskostnad utan billån de pengarna kan du använda till sparande istället. Jag tror att börsen kommer fortsätta ner ett tag till och bättre att spara löpande då. Såvida du inte behöver betala en hiskeligt stor ränteskillnadsersättning vid lösen av billån då.
Enligt bilhandlaren ska det inte kosta något att lösa billånet i förtid. Det är rörlig ränta och varierar månad för månad, men just nu är den strax under 5%. Är rädd att räntan ska stiga ytterligare
 
Enligt bilhandlaren ska det inte kosta något att lösa billånet i förtid. Det är rörlig ränta och varierar månad för månad, men just nu är den strax under 5%. Är rädd att räntan ska stiga ytterligare

Då hade jag betalat av alltid skönt att ha ett lån mindre att oroa sig för räntan på om räntan är rörlig. Men det är ju trygghetsnarkomanen i mig som pratar förstås, du vet ju bara hur du känner såklart.
 
Enligt bilhandlaren ska det inte kosta något att lösa billånet i förtid. Det är rörlig ränta och varierar månad för månad, men just nu är den strax under 5%. Är rädd att räntan ska stiga ytterligare
Tror du att lägga pengarna på fonder kommer ge dig mer än 5% ränta? Just nu är det ytterst osäkert tänker jag och skulle absolut betala av billånet för att vara "skuldfri" och därefter sätta in pengarna i fonder :)
 
Tror du att lägga pengarna på fonder kommer ge dig mer än 5% ränta? Just nu är det ytterst osäkert tänker jag och skulle absolut betala av billånet för att vara "skuldfri" och därefter sätta in pengarna i fonder :)
Det är just att mitt innehav på Avanza har gått ner 22% i år som gör att jag funderar på om det är bättre att betala av billånet. Det kostar mig nästan 2000 kronor per månad.
 
1656421041053.png


Lite motivation mitt i allt.
 
Hur går det för er, har ni tappat sugen?

Jag lägger undan ungefär lika mycket som tidigare, men utvecklingen går ju ändå bakåt för tillfället. Å ena sidan förstår jag rationellt att det är bättre köpläge nu än på toppen, å andra sidan är det ju tråkigt att "slänga pengarna i sjön". Har även köpt kök (betalt) och ska få det monterat (ej betalt). Det är så klart en investering snarare än en kostnad och jag har vetat sedan jag flyttade in att det måste göras, men saldot backar likväl.
 
Hur går det för er, har ni tappat sugen?

Jag lägger undan ungefär lika mycket som tidigare, men utvecklingen går ju ändå bakåt för tillfället. Å ena sidan förstår jag rationellt att det är bättre köpläge nu än på toppen, å andra sidan är det ju tråkigt att "slänga pengarna i sjön". Har även köpt kök (betalt) och ska få det monterat (ej betalt). Det är så klart en investering snarare än en kostnad och jag har vetat sedan jag flyttade in att det måste göras, men saldot backar likväl.
Jag har en stående överföring till fonder. Men det är inte speciellt kul att gå in och titta :p jag hoppas det blir en trevlig rekyl när det vänder uppåt igen, förhoppningsvis nästa år, men annars får jag helt enkelt ha tålamod!
 
Hur går det för er, har ni tappat sugen?

Jag lägger undan ungefär lika mycket som tidigare, men utvecklingen går ju ändå bakåt för tillfället. Å ena sidan förstår jag rationellt att det är bättre köpläge nu än på toppen, å andra sidan är det ju tråkigt att "slänga pengarna i sjön". Har även köpt kök (betalt) och ska få det monterat (ej betalt). Det är så klart en investering snarare än en kostnad och jag har vetat sedan jag flyttade in att det måste göras, men saldot backar likväl.
Jag kör på som vanligt. Största delen av mitt månadsspar är via jobbets aktiesparprogram, så de pengarna dras direkt från lönen. Det är så smidigt!
 
Hur går det för er, har ni tappat sugen?

Jag lägger undan ungefär lika mycket som tidigare, men utvecklingen går ju ändå bakåt för tillfället. Å ena sidan förstår jag rationellt att det är bättre köpläge nu än på toppen, å andra sidan är det ju tråkigt att "slänga pengarna i sjön". Har även köpt kök (betalt) och ska få det monterat (ej betalt). Det är så klart en investering snarare än en kostnad och jag har vetat sedan jag flyttade in att det måste göras, men saldot backar likväl.
Jag kör på som vanligt och sparar och investerar än så länge samma varje månad. Kommer bli en förändring framöver inom det närmsta året, det ligger ett bud på mitt jobbs ägare så när det går igenom kommer alla de aktierna bli sålda och jag kommer få loss kapital. Budet ligger 33% högre aktiernas värde än idag. Det kommer jag inte återinvestera i börsen utan istället betala av lånet på stugan så det kommer ner under 50% belåning så jag blir mindre känslig för ränteförändringar. Sen tror jag att jag kommer att amortera på lägenheten, den amorterar jag inte alls på nu då den är köpt innan man var tvungen att amortera.
 
Hur går det för er, har ni tappat sugen?

Jag lägger undan ungefär lika mycket som tidigare, men utvecklingen går ju ändå bakåt för tillfället. Å ena sidan förstår jag rationellt att det är bättre köpläge nu än på toppen, å andra sidan är det ju tråkigt att "slänga pengarna i sjön". Har även köpt kök (betalt) och ska få det monterat (ej betalt). Det är så klart en investering snarare än en kostnad och jag har vetat sedan jag flyttade in att det måste göras, men saldot backar likväl.

Jag har köpt lägenhet, oklart om det är en bra affär eller inte i dagsläget. Har dock tagit fullt lån på den, det känns sisådär att sälja fonder i dagsläget.

Tyvärr gör det också att jag inte kan spara lika mycket som tidigare, vilket grämer mig när det är sånt köpläge. Men jag försöker sälja av grejer istället och stoppa in de pengarna i fonder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 589
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp