Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Hur går det för er, har ni tappat sugen?

Jag lägger undan ungefär lika mycket som tidigare, men utvecklingen går ju ändå bakåt för tillfället. Å ena sidan förstår jag rationellt att det är bättre köpläge nu än på toppen, å andra sidan är det ju tråkigt att "slänga pengarna i sjön". Har även köpt kök (betalt) och ska få det monterat (ej betalt). Det är så klart en investering snarare än en kostnad och jag har vetat sedan jag flyttade in att det måste göras, men saldot backar likväl.


Sparar lite mindre just nu men beror på att jag pluggar deltid och tagit tjänstledigt på 40 procent och inte har några studielån. Jag och min sambo har också ett gemensamt konto där har vi sålt lite just nu för att betala en del på vårt bolån. Har ett lån med rörlig ränta och det andra lånet är låst ränta till sista december. Så totalt kommer vi att ha högre ränta på bolånet än vad vi får i avkastning på börsen just nu. Men vi sparar ändå regelbundet varje månad.
 
Bra år 🤪
-38 000 har värdet sjunkit, har dock satt in pengar så summan sparade pengar har minskat 2500 kr. Men om jag räknar 2021+2022 ligger jag plus 182 000, vilket blir 7500 kr/månaden. Jag hoppas att 2023 går bättre än 2022!
 
Ja, 2022 lär ju inte bli året som gjorde min ekonomiskt oberoende i alla fall! 😅 Utvecklingen ligger på ca -23% och dessutom tog jag 70' från sparandet till en renovering. Men trots det ligger den totala värdeminskningen bara på lite drygt 2000, så jag har jobbat på rätt bra med sparande ändå! Hoppas också på ett bättre 2023 :)
 
Ska summera året i nästa vecka nån gång. Men tja att det är minus på totalen det här året är inget att tveka på, dock har jag fortfarande över 100 procent plus på mitt avanzakonto sen jag startade det så helt kasst är det ju inte.
 
För mig går det både upp och ned. Upp går fonderna, men ned går mina innehav. För just nu går jag back i mitt liv och behöver nalla fonder. Vilket känns skittrist och jag vet inte riktigt hur jag ska minska på mina utgifter. Det blev liksom lite dyrt att bo när kostnaden för boende gick upp med 72 %. :crazy: Nu ökar dessutom hästarnas stallhyra med 11 % och den var för hög redan innan.
 
Går +-0 i värdeutveckling just nu (men inte + annars eftersom jag fått ta ut 2/3 av av det jag sparat ihop.. nåväl).
Snart klar med min utbildning och hoppas bli anställd snart därefter, så ser fram emot att börja spara ordentligt igen!

Blir fokus på lite mindre spännande grejer så, mest stabila fonder och typ investmentbolag att börja med.
Tajmade verkligen med att köpa allt på toppen när jag väl började spara, men men, it's a long game. 😅
 
Mäh. Sålde ett ipo-innehav idag, en riktig förlustaffär. Surt men som tur ingen större investering.

Befarar att bolaget kommer att gå i konkurs så lika bra att rädda några ören istället för att förlora precis allt.
 
Hur går det för er?

Intressant tid just nu tycker jag, som är försiktigt optimistisk.

Jag har mycket bankaktier och bankerna har ju gått väldigt bra sedan årsskiftet. Jag köpte på mig massor av Swedbank under 2022. Sammanlagt har mitt innehav på börsen, fonder inkluderade, stigit med 12 procent sedan årsskiftet. Många av dessa är dock utdelningsaktier som säkert kommer sjunka rejält efter X-dag. Faktum är att jag sålde mina Avanza igår, trots hög utdelning, men jag chansar på att jag kommer tjäna på att sälja nu och köpa tillbaka den till betydligt lägre pris efter utdelning.
 
Det går bättre än väntat här :)
Gjorde ett överslag för ett par år sedan hur mycket jag behöver ha sparat för att kunna sluta jobba vid 55 och ta ut tjänstepension och leva på sparade medel från då. Har uppnått 83% av den summan :banana:
Kommer inte nå upp till 100% genom sparande (om inte börsen börjar tokrusa men det känns inte så sannolikt), men å andra sidan är inte planen att sluta jobba vid 55 heller så det gör inget. Tänker att jag fortsätter jobba så länge det känns meningsfullt och kul och inte är negativt för mitt välmående.
 
Jag har bara fonder och började sätta in en lite större slant, cirka 15% av månadslönen, från förra årsskiftet (inte så kul tid att börja i) men nu är det roligt att se att jag går plus även på Avanza 👍
Hade sedan tidigare ett månadssparande på ynka 200 kr i månaden som jag haft sen jag tog studenten, i en rätt usel fond men man ser ju nu (23 år senare) hur stor skillnad det gjort att ha den där slanten på en fond istället för ett konto (och tänk om jag hade sparat 2000 istället för 200… men jag har använt mina pengar till bra och roliga saker, är ju ingen mening att spara pengar man har bra användning för heller ;) )

Tänker varken bli ekonomiskt oberoende eller beräknar att gå i pension jättetidigt men gillar tanken på att faktiskt tjäna något på att ha pengarna ”i arbete”.

Jag har några summor som jag har lagt som mål för mig själv, både på hur mycket jag vill ha ”i lösa pengar” för att kunna köpa nästa bil, häst och transport men numera också en summa som jag skulle vilja ha i arbete i fonder. Aktier vore kanske kul men jag är för försiktig och mesig så fonder känns lättare.
 
Jag har bara fonder och började sätta in en lite större slant, cirka 15% av månadslönen, från förra årsskiftet (inte så kul tid att börja i) men nu är det roligt att se att jag går plus även på Avanza 👍
Hade sedan tidigare ett månadssparande på ynka 200 kr i månaden som jag haft sen jag tog studenten, i en rätt usel fond men man ser ju nu (23 år senare) hur stor skillnad det gjort att ha den där slanten på en fond istället för ett konto (och tänk om jag hade sparat 2000 istället för 200… men jag har använt mina pengar till bra och roliga saker, är ju ingen mening att spara pengar man har bra användning för heller ;) )

Tänker varken bli ekonomiskt oberoende eller beräknar att gå i pension jättetidigt men gillar tanken på att faktiskt tjäna något på att ha pengarna ”i arbete”.

Jag har några summor som jag har lagt som mål för mig själv, både på hur mycket jag vill ha ”i lösa pengar” för att kunna köpa nästa bil, häst och transport men numera också en summa som jag skulle vilja ha i arbete i fonder. Aktier vore kanske kul men jag är för försiktig och mesig så fonder känns lättare.

Ibland när jag diskuterar mitt sparande med andra brukar jag få mothugg att ”men du vet ju inte om du kommer vilja göra x eller y om 20 år”. Då brukar jag svara att det nog aldrig finns nån människa som säger ”men så synd att jag sparade de där pengarna för 20 år sen, för de har jag ju inte behov av idag”.

Dvs jag tror det viktiga är ATT spara, för oavsett vad man vill göra om 20 år lär man vara tacksam för att det finns pengar. Lite som för mig nu, om jag inte hade börjat spara för snart tio år sedan, så hade jag inte kunnat ha tre hästar idag.
 
Jag har fått lite mer utgifter än jag trott, insåg att jag behöver renovera uthuset på stugan i år så har valt att spara lite mer på hög och investera lite mindre, tänker det är dumt att sätta in på ISK och skatta på pengar som ändå ska tas ut och användas till sommaren.

Men nu börjar snart utdelningssäsongen och jag får en hel del utdelningar i april och maj, så då jag kommer ändå få in en del på mitt ISK som jag kommer att återinvestera.
 
Jag ändrar ingenting. Det som ligger i fonder får ligga kvar och månadssparandet fortsätter i samma takt.

Inte jag heller, även om det blev lite trist när värdet på mina bankaktier sjönk med nästan 80000 kr på en vecka. Planen har ursprungligen varit att ha bankaktier för utdelningen, men att till nöds sälja om det behövs när vi köper fritidshus. Hur som helst, så länge berörda banker inte kraschar så finns det ingen anledning till oro.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
125 965
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp