Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Jag tänkte kolla hur (om) ni sparar till era barn?

Skulle vilja spara i aktier till mitt barn men vet inte riktigt hur jag går till väga? Jag vill alltså att det ska vara separat från mitt eget ISK. Måste man ha två olika banker för det? Ska det stå i hennes namn (kan det göra det när hon inte har bankID och allt det där)?

Ärligt, hur gör man när man sparar till sitt barn?

/hälsningar pinsamt dålig koll
Jag tipsar om www.avanza.se, där finns jättebra och lättförståelig läsning om sparande, aktier och fonder. :)
 
Min bank tyckte att det var bäst med en kapitalförsäkring som står i mitt namn med dottern som förmånstagare. Eftersom sparandet kommer ske över lång tid så valde jag aktiefonder. Jag kan alltså bestämma över vad som händer med pengarna tills jag väljer att låta dottern få dem.

Bankkvinnan ansåg att många 18-åringar inte är mogna att hantera den summan pengar.

Själv ångrar jag lite att jag inte startade ett ISK i dotterns namn. Visserligen hade pengarna varit låsta tills hon fyller 18 år då men då hade hon själv kunnat välja att fortsätta spara i samma fond på ännu längre sikt. Som det är nu kommer jag ju få avsluta kapitalförsäkringen och ge henne pengarna så hon kan spara i något eget när hon är vuxen och då mister hon ju fördelen med det långa sparandet som varit. (Vet inte riktigt om jag uttryckt mig rätt...)

Lite flummigt men jag hoppas det går att läsa.

Kan du inte överlåta kapitalförsäkringen när det är dags? Vet inte vad du har för bolag men det ska inte vara något problem med det egentligen.
 
@nickan1 jag har själv Nibe och det är den aktie jag prioriterar hårdast att köpa fler av, mitt råd är därför att köpa fler av den;)

På vilka grunder, har du analyserat det på något vis? Jag är ganska ny på detta med att spara på börsen så tar tacksamt emot råd och tips om hur man bäst analyserar ett företag och det lönar sig att köpa aktier eller inte.
 
På vilka grunder, har du analyserat det på något vis? Jag är ganska ny på detta med att spara på börsen så tar tacksamt emot råd och tips om hur man bäst analyserar ett företag och det lönar sig att köpa aktier eller inte.
Stadig utveckling uppåt, bransch med rätt få konkurrenter men där det ändå finns behov av produkten :)
 
Nöjd idag, köpte aktier i Lagercrantz group för ett kort tag sen och efter deras kvartalsrapport så gick de upp med nästan 10 procent idag. Har ju i vanlig ordning inte köpt in mig i så många aktier men ändå lite kul att de lyfte med så mycket. Har ju dessutom utdelning att vänta där såsmåningom. Köpte intervacc för ett tag sen men de har gått ner med över 6 procent sen köp men tror ändå de är värda att behålla på sikt.
 
Totalt nybörjare på detta, men sugen på att prova köpa lite aktier. Vad ska man se upp med.

Väcker väl liv i denna tråden då! Jag undrar samma sak!

Jag sparar på ett vanligt konto, vilket tydligen inte är bra alls?
Lyssnade på en podd (Rika tillsammans) och de pratade om fondrobotar, är det nåt bra?

Hur mkt behöver man veta själv för att få ut något av ett möte med sin bank?
 
Väcker väl liv i denna tråden då! Jag undrar samma sak!

Jag sparar på ett vanligt konto, vilket tydligen inte är bra alls?
Lyssnade på en podd (Rika tillsammans) och de pratade om fondrobotar, är det nåt bra?

Hur mkt behöver man veta själv för att få ut något av ett möte med sin bank?
Jag tipsar som alltid om avanza.se. Dels kan man handla med aktier och fonder där, men framförallt finns där mycket bra och lättförståelig info om hur man gör det.
 
Tack!

Gick in där nu och har bara hunnit kika som hastigast än, men alltså detta såg ju för bra för att vara sant ut?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190529-215710_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20190529-215710_Samsung Internet.jpg
    81,8 KB · Visningar: 128
Tack!

Gick in där nu och har bara hunnit kika som hastigast än, men alltså detta såg ju för bra för att vara sant ut?
Jag har i år en utveckling på 11%, vilket ju är några % bättre än i exemplet till och med. Då har jag både fonder och aktier, en del är långsiktiga men jag har också ett isk där jag köper och säljer kortsiktigt och för att jag tycker det är kul. Just nu har jag en aktie som ligger på - 70% där. :D
Men väljer man säkrare kort, blandar fonder och aktier och köper månadsvis så stiger värdet i takt med börsen. Eller sjunker, och det är då det gäller att inte få panik. ;)
 
Tack!

Gick in där nu och har bara hunnit kika som hastigast än, men alltså detta såg ju för bra för att vara sant ut?

Helt osannolikt är det inte att 100 000 kronor kan växa till 230 000 kronor på 10 år även om det naturligtivs kräver en klok strategi och att vara lite påläst. Man ska ju inte investera allt i en fond eller en aktie t.ex. och inte allt i samma marknad.
 
I år har jag en utveckling på 13.38 procent hittills men det ska naturligtvis ses i ljuset av att de sista månaderna förra året var riktigt uselt för börsen som helhet och det gick ner kraftigt. . Så totalt har jag inte så hög uppgång på mitt Avanzakonto men jag började ju spara under förra året så perspektivet är lite för kort för att kunna säga något på längre sikt. Utöver detta har jag fått en del utdelningar på aktier så även direkavkastningen ska räknas in utöver det.
 
Jag har i år en utveckling på 11%, vilket ju är några % bättre än i exemplet till och med. Då har jag både fonder och aktier, en del är långsiktiga men jag har också ett isk där jag köper och säljer kortsiktigt och för att jag tycker det är kul. Just nu har jag en aktie som ligger på - 70% där. :D
Men väljer man säkrare kort, blandar fonder och aktier och köper månadsvis så stiger värdet i takt med börsen. Eller sjunker, och det är då det gäller att inte få panik. ;)

Köper du aktier varje månad till någon fast summa? Själv har jag gått in och punktköpt aktier vid olika tillfällen som jag tror på men det kanske inte är den bästa strategin funderar jag på nu.
 
Helt osannolikt är det inte att 100 000 kronor kan växa till 230 000 kronor på 10 år även om det naturligtivs kräver en klok strategi och att vara lite påläst. Man ska ju inte investera allt i en fond eller en aktie t.ex. och inte allt i samma marknad.

Nej, det vet jag dom sa i podden också och det låter ju såklart klokt.

Jag ska nog boka ett möte med min bank, jag kan ju inte vara den enda med typ noll koll...
 
Köper du aktier varje månad till någon fast summa? Själv har jag gått in och punktköpt aktier vid olika tillfällen som jag tror på men det kanske inte är den bästa strategin funderar jag på nu.
Nej, summan varierar, och även tidpunkten. Däremot sparar jag en summa varje månad i Lysa.
 
Mitt aktie-isk har som bäst legat på 91% plus i år, men det har vänt ner lite de senaste veckorna och ligger nu på 76%. Det är ju rätt bra ändå ;) Även fondkontona har utvecklats rätt bra i år. Jag har inga utdelningsaktier utan har köpt lite förhoppningsaktier. Inte jättemycket pengar, men en av aktierna ligger på 232% avkastning just nu och har varit uppe på nästan 300% och jag tror att den mycket väl kan öka en hel del till. Sånt är roligt!

Aktierna är dock mest lekpengar. Fondsparandet är väl egentligen mer långsiktigt.
 
Mitt aktie-isk har som bäst legat på 91% plus i år, men det har vänt ner lite de senaste veckorna och ligger nu på 76%. Det är ju rätt bra ändå ;) Även fondkontona har utvecklats rätt bra i år. Jag har inga utdelningsaktier utan har köpt lite förhoppningsaktier. Inte jättemycket pengar, men en av aktierna ligger på 232% avkastning just nu och har varit uppe på nästan 300% och jag tror att den mycket väl kan öka en hel del till. Sånt är roligt!

Aktierna är dock mest lekpengar. Fondsparandet är väl egentligen mer långsiktigt.

Wow det är ju fantastisk bra utveckling! Grattis bra jobbat! Själv har jag köpt en del som har gått ganska bra men också gjort några felköp som kostat mig lite. Dock investerar jag inga jättepengar försöker hitta framtidsaktier med låg kurs och dels köpt några stabila utdelningsaktier. Jag har två framtidsakier jag tror på den ena har gått upp med 15 procent på mindre än en månad, Den andra har backat lite och jag ser över nu om jag ska ligga kvar i den. En tredje sålde jag dock stod den under en krona aktien när jag köpte så förlusten var 20 kronor ca så det kan jag leva med. Jag hade haft den ett år och den gick både upp och ner under den tiden. Fondsparande har jag med långsiktigt och sätter in i varje månad i fem olika fonder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 710
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp