Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Bankmötet avklarat. Det lutar åt ett ISK. Fick papper att läsa och ska kolla bankens hemsida också och sen boka ett nytt möte :).

Han tyckte jag verkade påläst och jag tyckte jag hängde med :). Det är ju intressant tycker jag. Men jag vill inte investera för mycket eller ta för stora risker.

Men ett ISK med medelrisk där jag investerar max hälften av mina sparpengar kanske...
 
Bankmötet avklarat. Det lutar åt ett ISK. Fick papper att läsa och ska kolla bankens hemsida också och sen boka ett nytt möte :).

Han tyckte jag verkade påläst och jag tyckte jag hängde med :). Det är ju intressant tycker jag. Men jag vill inte investera för mycket eller ta för stora risker.

Men ett ISK med medelrisk där jag investerar max hälften av mina sparpengar kanske...

Låter klokt själv har jag bara 1/3 av mina sparpengar på börsen men har inte sparat så länge och vill öka lite långsamt och lära mig mer innan jag investerar mer. Har ju dock månadssparande också i fonderna och punktköper aktier.
 
Bankmötet avklarat. Det lutar åt ett ISK. Fick papper att läsa och ska kolla bankens hemsida också och sen boka ett nytt möte :).

Han tyckte jag verkade påläst och jag tyckte jag hängde med :). Det är ju intressant tycker jag. Men jag vill inte investera för mycket eller ta för stora risker.

Men ett ISK med medelrisk där jag investerar max hälften av mina sparpengar kanske...
Du kan ju ha flera ISK, med olika risknivåer, om du vill.
 
Hur hittar man lättast aktier inom de områden man är intresserad av? Har börjat kika lite och har inlogg på Avanza. Letat efter aktier som har med cykel att göra, sökt på olika märken tex men lyckas inte så bra. Har hittat temalistor på Avanza sida som hjälper lite, fler enkla tips?
 
Jag drömmer med bli ekonomiskt oberoende;) Mitt sparande mot det (eller ja, kanske mer mot att få en dräglig pension) började på riktigt i januari i år. Jag började visserligen inte helt på noll, men största delen senaste årens sparande gick till ny lägenhet och oväntade renoveringskostnader. Så i år öppnade jag konto på Avanza för främst fondsparande men även lite aktier. Fonder är mestadels valda utifrån Rika tillsammans och låga avgifter. Starta även precis ett månadssparande på Lysa.
Utveckling på Avanza har varit över förväntan, 22%. Spännade att se hur det går varje dag, även om planen är att pengarna ska sitta där länge.

Har nån ett bra tips på ekonomipodd eller blogg så tipsa gärna! Lyssnar redan på Rika tillsammans, På riktigt och Avanzas ekononoskola.
 
Jag hör till dem som tror att det kommer att braka neråt på börsen hyfsat snart, så jag har sålt av en del på sistone. Nu låter det som om jag har miljoner i portföljen, och så är ju inte fallet tyvärr! :D Men i och med det så omstrukturerar jag lite och gör av med en del utdelningsaktier som jag ändå aldrig känt något vidare för. Tex Industrivärden, som "alla" har som utdelare. Behåller mina REITar och några få svenska bolag. Sen får det bli fonder för resten!
 
Är väldigt nöjd en av mina aktier har jag haft en utveckling på plus 104 procent. :D tyvärr har ju inte resten av mina aktier gått lika bra men ändå kan man väl få vara lite nöjd med att man köpte in sig i rätt tid. Har en total avkastning på kontot på fonder och aktier på 20 procent just nu och det är jag nöjd med som ganska mycket rookie på börsen. . :)
 
Jag ligger på 122% avkastning på mitt aktiekonto... Den bästa ligger på lite drygt 400%. Det är ju roligt, men också rätt nervöst... Funderar på att sälja av en del av innehaven och lägga i fonder istället, men samtidigt är de flesta av mina aktier framtidssatsningar, så jag vet inte. Kul iaf att Intervacc har gått så bra det senaste!
 
Jag ligger på 122% avkastning på mitt aktiekonto... Den bästa ligger på lite drygt 400%. Det är ju roligt, men också rätt nervöst... Funderar på att sälja av en del av innehaven och lägga i fonder istället, men samtidigt är de flesta av mina aktier framtidssatsningar, så jag vet inte. Kul iaf att Intervacc har gått så bra det senaste!

Fantastiskt bra resultat! Har också intervacc och så har jag en annan framtidsaktie också. Sen har jag några stabila utdelningsaktier också. I övrigt fonder. Letar efter någon mer framtidsaktie att investera i men inte riktigt hittat rätt ännu.
 
Fantastiskt bra resultat! Har också intervacc och så har jag en annan framtidsaktie också. Sen har jag några stabila utdelningsaktier också. I övrigt fonder. Letar efter någon mer framtidsaktie att investera i men inte riktigt hittat rätt ännu.
Ja, det är ju det. Problemet är att jag blir så nervös :D Har inget stabilt alls, för jag bestämde mig för ett tag sedan för att inte lägga mer pengar på rena aktier, utan hålla mig till fonder. Så jag kör instabila framtidsaktier :D:angel:
 
Ja, det är ju det. Problemet är att jag blir så nervös :D Har inget stabilt alls, för jag bestämde mig för ett tag sedan för att inte lägga mer pengar på rena aktier, utan hålla mig till fonder. Så jag kör instabila framtidsaktier :D:angel:

Låter bra när man ligger åt det nervösa hållet. ;):)
 
Dags för årets summering - hur har det gått för er?
Jag satsar ju mest på utdelningsaktier (utöver annat sparande som fonder och vanligt sparkonto...) och årets utdelning har varit 7,5% av insatt kapital :banana:
Värdet av mina aktier har också ökat, men det bryr jag mig mindre - eller inte alls - om, jag köper för att behålla och återinvestera utdelning.

Har nu under julledigheten även lyssnat på boken "Ut ur ekorrhjulet" av Oskar Lindberg och Maribell Leander Lindberg, vilken ger motivation till att försöka spara ännu mer! Vore skönt att verkligen kunna bli ekonomiskt oberoende innan pension!

De säger att man behöver ha investerat så pass mycket att man kan leva på 4% av sitt sparade kapital, utan att det då urholkar sparandet. Men jag inser ju att jag inte behöver spara så mycket som de gjort, då jag inom 20 år kommer få pension. Frågan är bara var min gräns går?? Hur räknar man på detta?
 
Dags för årets summering - hur har det gått för er?
Jag satsar ju mest på utdelningsaktier (utöver annat sparande som fonder och vanligt sparkonto...) och årets utdelning har varit 7,5% av insatt kapital :banana:
Värdet av mina aktier har också ökat, men det bryr jag mig mindre - eller inte alls - om, jag köper för att behålla och återinvestera utdelning.

Har nu under julledigheten även lyssnat på boken "Ut ur ekorrhjulet" av Oskar Lindberg och Maribell Leander Lindberg, vilken ger motivation till att försöka spara ännu mer! Vore skönt att verkligen kunna bli ekonomiskt oberoende innan pension!

De säger att man behöver ha investerat så pass mycket att man kan leva på 4% av sitt sparade kapital, utan att det då urholkar sparandet. Men jag inser ju att jag inte behöver spara så mycket som de gjort, då jag inom 20 år kommer få pension. Frågan är bara var min gräns går?? Hur räknar man på detta?
Jag har än så länge ett ganska litet sparande, men ligger på 11,5% plus de fonder jag har på min bank, dom tror jag har gått ännu bättre faktiskt! Fonder verkar gå bättre än aktier för mig än så länge. :)
 
Dags för årets summering - hur har det gått för er?
Jag satsar ju mest på utdelningsaktier (utöver annat sparande som fonder och vanligt sparkonto...) och årets utdelning har varit 7,5% av insatt kapital :banana:
Värdet av mina aktier har också ökat, men det bryr jag mig mindre - eller inte alls - om, jag köper för att behålla och återinvestera utdelning.

Har nu under julledigheten även lyssnat på boken "Ut ur ekorrhjulet" av Oskar Lindberg och Maribell Leander Lindberg, vilken ger motivation till att försöka spara ännu mer! Vore skönt att verkligen kunna bli ekonomiskt oberoende innan pension!

De säger att man behöver ha investerat så pass mycket att man kan leva på 4% av sitt sparade kapital, utan att det då urholkar sparandet. Men jag inser ju att jag inte behöver spara så mycket som de gjort, då jag inom 20 år kommer få pension. Frågan är bara var min gräns går?? Hur räknar man på detta?


Har både fonder och aktier. På mina aktier har jag en utveckling i år på 89,83 procent då båda mina aktier som jag har investerat i som framtidsaktier gått fantastiskt bra. Nu är året inte riktigt slut så sett ett år bakåt från idag har jag en utveckling på aktierna på 94,28%. Det får jag väl känna mig nöjd med.

På mina fonder har jag en avkastning på 9,18%. Där har jag blandat lite högre risk med ganska låg risk och gått på låga avgifter.

Har inte räknat på utdelningen av insatt kapital eftersom inte alla mina aktier är utdelningsaktier ännu men jag hoppas på att några ska bli det i framtiden.
 
Men visst är det en handelsdag kvar?

Mitt år har varit riktigt fantastiskt sparmässigt, skiftade om från aktier till fonder och de har gått riktigt bra i år. :)
 
Jag är också jättenöjd med mitt börsår, med en ökning på 39%. Har typ 60% aktier och 40% fonder, men har tänkt att vikta över mer mot fonder under nästa år.

Var kan man se hur mycket utdelningarna motsvarar av portföljen? :)
 
Med tanke på mitt dåliga engagemang för portföljen så känner jag mig väldigt nöjd med en uppgång på nästan 37%. :)
 
30,57% för det jag har på Avanza i år(aktier+ fonder), Det på nordnet ligger +25,84% (aktier)och fonderna på länsförsäkringar på ca 20%, har inte räknat ut det exakt än. Känns bra och ligger på en risknivå som känns bra för mig och jag har under året nått en av mina milstolpar för att bli ekonomiskt oberoende :D
 
Jag är också jättenöjd med mitt börsår, med en ökning på 39%. Har typ 60% aktier och 40% fonder, men har tänkt att vikta över mer mot fonder under nästa år.

Var kan man se hur mycket utdelningarna motsvarar av portföljen? :)
Jag ser det i mitt Excel-doķument 😊 Vet inte om man kan få fram det under analys (Avanza) kanske?
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 906
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp