Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

30,57% för det jag har på Avanza i år(aktier+ fonder), Det på nordnet ligger +25,84% (aktier)och fonderna på länsförsäkringar på ca 20%, har inte räknat ut det exakt än. Känns bra och ligger på en risknivå som känns bra för mig och jag har under året nått en av mina milstolpar för att bli ekonomiskt oberoende :D
Har du lust att utveckla lite kring hur du tänker med ekonomiskt oberoende?

Från början var det mer "fuck-off"-pengar för mig, det kändes orimligt att jag skulle kunna få till ett verkligt oberoende. Nu är det mer att hitta nivån där jag antingen kan gå ner mycket i arbetstid eller fortsätta på heltid ett tag till och sedan sluta lönearbete i någon slags tidig pension. Men svårt att räkna på tycker jag, och svårt att släppa trygghetstanken...
 
Har du lust att utveckla lite kring hur du tänker med ekonomiskt oberoende?
Jag är 40 år och vill inte känna mig tvungen att jobba till pensionen. För att få ut ca 25000 kr i utdelning i månaden behöver man ett kapital på ungefär 6 miljoner i utdelningsaktier så det är mitt långsiktiga mål. Är ensamstående med bra lön och har ingen häst så sparar mycket varje månad. (och har ett fantastiskt roligt jobb så är inte sugen på att sluta än ;) )
 
Jag är 40 år och vill inte känna mig tvungen att jobba till pensionen. För att få ut ca 25000 kr i utdelning i månaden behöver man ett kapital på ungefär 6 miljoner i utdelningsaktier så det är mitt långsiktiga mål. Är ensamstående med bra lön och har ingen häst så sparar mycket varje månad. (och har ett fantastiskt roligt jobb så är inte sugen på att sluta än ;) )
Då är jag med på hur du tänker, tack för förklaring.

Jag tänker ju lite åt det hållet, men inser att jag inte kommer hinna spara de summor jag skulle behöva för att bli helt ekonomiskt oberoende. Därav funderingen hur jag ska räkna kring brytpunkt inför pension, då jag ju efter 66 (67? 69?) kommer få ut en del i pension. Men får inte ihop i huvudet hur jag ska räkna 🙈😄
 
Då är jag med på hur du tänker, tack för förklaring.

Jag tänker ju lite åt det hållet, men inser att jag inte kommer hinna spara de summor jag skulle behöva för att bli helt ekonomiskt oberoende. Därav funderingen hur jag ska räkna kring brytpunkt inför pension, då jag ju efter 66 (67? 69?) kommer få ut en del i pension. Men får inte ihop i huvudet hur jag ska räkna 🙈😄
Men behöver du räkna? Börja spara, känn på vad som är bästa sparformen för dig, jag rekommenderar stabila utdelningsaktier, återinvestera utdelningen och lägg in lite extra när du har möjlighet. Huvudsaken är att du kommer igång med sparandet, jag förstår att det låter som stora summor men många bäckar små.
 
Mitt sparår har gått super tycker jag! Nu har jag väl högst rimliga förväntningar men endå;)
Månadsspar på Lysa har ökat ca 11%. Startades i juni.
Avanza säger en utveckling på 34%. I rena pengar är värdeökningen knappt 10%. Där månadsparar jag i fonder och köper även aktier några gånger i månaden.
Har även fått ihop en buffert till hem och bil, vilket jag troligen kommer att behöva använda under kommande året.
Är taggad på min fortsatta väg till ekonomiskt oberoende. Kommer inte hända på rätt många år än men kul att kämpa mot.
 
Det jag tycker är knepigast att räkna, är för oss som inte vill efterlämna nåt kapital. Alltså inte köra enligt 4 %-regeln, utan som är helt ok med att pengarna är slut (antingen när man dör, vilket är svårt att veta när det blir, eller när man får pension). Jag har dessutom svårt att gissa mig till vad jag vill göra om 10 år, än mindre om 30-40 år.

Tills vidare sparar jag på och om allt går enligt plan, så kommer jag garanterat kunna sluta jobba när jag är 55 år, kanske tom redan när jag är 50 år.
 
Men behöver du räkna? Börja spara, känn på vad som är bästa sparformen för dig, jag rekommenderar stabila utdelningsaktier, återinvestera utdelningen och lägg in lite extra när du har möjlighet. Huvudsaken är att du kommer igång med sparandet, jag förstår att det låter som stora summor men många bäckar små.
Jag är igång med mitt sparande, har både utdelningsaktier och fonder. Det jag försöker få en bild av är vad mitt långsiktiga mål bör landa.

Ska jag komma upp till 25000:- ut/månad kommer jag behöva spara till jag går i pension. Och då får jag ju ändå pension och behöver inte 25 extra ut varje månad. Då jag försöker hitta brytpunkten, när kan jag sluta jobba alternativt hur lite kan jag jobba utan att påverka mitt sparade kapital.
Har försökt med lite olika tankemodeller men får inte till det ändå. Får fundera vidare 😊
 
Jag är igång med mitt sparande, har både utdelningsaktier och fonder. Det jag försöker få en bild av är vad mitt långsiktiga mål bör landa.

Ska jag komma upp till 25000:- ut/månad kommer jag behöva spara till jag går i pension. Och då får jag ju ändå pension och behöver inte 25 extra ut varje månad. Då jag försöker hitta brytpunkten, när kan jag sluta jobba alternativt hur lite kan jag jobba utan att påverka mitt sparade kapital.
Har försökt med lite olika tankemodeller men får inte till det ändå. Får fundera vidare 😊
Ah jag förstår. Här är en bra artikel som kan vara inspiration/hjälp att komma igång och räkna på det du vill, du får fundera ut hur mycket pengar du tycker du behöver för att leva som du vill: https://blogg.avanza.se/ekonomiskt-oberoende/
 
Ny i tråden, har läst en del men inte skrivit.

Ni som satsar stora delar av ert kapital på börsen, har ni nån strategi om det skulle bli någon form av totalt börsras? Oavsett orsak (klimatkollaps, krig o konflikter etc) - hur tänker ni? Jag kan oroa mig för att ha min"trygghet" i fonder, tänk om det är ett luftslott... 😳
 
Ny i tråden, har läst en del men inte skrivit.

Ni som satsar stora delar av ert kapital på börsen, har ni nån strategi om det skulle bli någon form av totalt börsras? Oavsett orsak (klimatkollaps, krig o konflikter etc) - hur tänker ni? Jag kan oroa mig för att ha min"trygghet" i fonder, tänk om det är ett luftslott... 😳

Jag brukar läsa det här inlägget och sen är jag lugn igen. ;)

http://efficientbadass.blogspot.com/2019/08/frueb-investment-school-for_5.html?m=1
 
I förra veckan sålde jag även av två av mina favoriter: Bure och Nibe när de låg på topp. Jag hade rätt stor vinst där som jag ville håva in. Jag köpte Swedbank och mera Ratos. Stor chansning, men Swedbank måste ju bara öka på sikt och har bra utdelning under tiden.
 
I förra veckan sålde jag även av två av mina favoriter: Bure och Nibe när de låg på topp. Jag hade rätt stor vinst där som jag ville håva in. Jag köpte Swedbank och mera Ratos. Stor chansning, men Swedbank måste ju bara öka på sikt och har bra utdelning under tiden.

Ratos.... Ser du verkligen någon ljusning där?
 
Tack vare den här tråden och superbloggen som nämndes tidigare på den här sidan har jag gjort ett konto på Avanza och köpt min första fond och min första aktie. :idea: Aktien bara på kul dock. Borde nog skaffa mig något konkret mål men det vore fint att kunna spara undan såpass att pensionen går att leva på och gärna att jag kan jobba deltid åren innan pension. Jag gick in på minpension.se och fick se att jag kommer få lite över 7000 kr i månaden om jag fortsätter som jag gör, och då är det ju inte medräknat att jag planerar att vara hemma med barn ganska länge och inte jobba heltid. Det känns lite lågt, även om jag lever rätt snålt. :p Lite trist att starta med att spara i fonder när ekonomin är skral dock, det hade varit trevligt att ha börjat göra det när jag jobbade istället! Men bättre sent än aldrig.
 
Fråga: Jag har en fond mina föräldrar satte in 10 000 kr på när jag var liten och nu (typ 20-ish år senare) är vinsten 16 000 kr. Bör jag sälja allt och sätta på ISK istället? Surt med tanke på att skatten väl är 30 % om jag säljer... :crazy: Men det kanske "snabbt" tjänas in igen och sedan växer bättre?
 
Fråga: Jag har en fond mina föräldrar satte in 10 000 kr på när jag var liten och nu (typ 20-ish år senare) är vinsten 16 000 kr. Bör jag sälja allt och sätta på ISK istället? Surt med tanke på att skatten väl är 30 % om jag säljer... :crazy: Men det kanske "snabbt" tjänas in igen och sedan växer bättre?
Tillväxten på fonden beror inte på om den sitter på ISK eller inte. Tillväxten beror på vad det är för fond, vilken risk du är beredd att ta och vilken avgift du betalar för fonden.

Ska du flytta en fond från utanför ISK till ett ISK får du alltid betala skatt på vinsten och ja, den är 30% just nu.
 
Tillväxten på fonden beror inte på om den sitter på ISK eller inte. Tillväxten beror på vad det är för fond, vilken risk du är beredd att ta och vilken avgift du betalar för fonden.

Ska du flytta en fond från utanför ISK till ett ISK får du alltid betala skatt på vinsten och ja, den är 30% just nu.
Förvaltningsavg är 1,55 😬 Handelsbanken multi asset 100 ligger dem i. Jag hade väl i så fall tänkt lägga dem i Avanza zero och global och någon mer. Jag har inte tänkt ta ut dem på länge så jag antar att jag är ok med risk eftersom det väl lär styra upp sig åt rätt håll med åren?
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
127 086
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp