Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Förvaltningsavg är 1,55 😬 Handelsbanken multi asset 100 ligger dem i. Jag hade väl i så fall tänkt lägga dem i Avanza zero och global och någon mer. Jag har inte tänkt ta ut dem på länge så jag antar att jag är ok med risk eftersom det väl lär styra upp sig åt rätt håll med åren?
Det är ju inte en låg-avgiftsfond du har nu i varje fall... Men som sagt, gå in och läs på Avanza om fonder. Eller lyssna på Sparskolan via Spotify, så du kan ta väl grundade beslut. Det är ju lätt för någon som inte sitter med dina pengar att komma med tankar och råd, men du måste ju känna till tillräckligt mycket så du kan känna dig trygg med dina val.

Med det sagt har jag själv flyttat en del av mina tidigare fonder som legat utanför ISK till min ISK på Avanza. Men inte alla, beroende på avgift, hur länge de stått på vänt mm. Däremot nysparar jag inte i någon fond utanför ISK.
 
Ny i tråden, har läst en del men inte skrivit.

Ni som satsar stora delar av ert kapital på börsen, har ni nån strategi om det skulle bli någon form av totalt börsras? Oavsett orsak (klimatkollaps, krig o konflikter etc) - hur tänker ni? Jag kan oroa mig för att ha min"trygghet" i fonder, tänk om det är ett luftslott... 😳

Man behöver ju inte ha alla ägg i en och samma korg. För egen del så pensionssparar jag och tänker att jag inte har råd att inte göra det. Och jag tänker att det är stor skillnad att spara i aktier och fonder och att bestämma sig för att tömma sparkontot och börja spekulera på börsen.
 
Jag köpte lite aktier för ett år sen. Och någon fond. Gick upp någon hundralapp på ett år. Läste på lite och insåg att jag kanske skulle prova billiga indexfonder. På några veckor har värdet ökat med 500kr. Och då har jag bara lagt in 10 000kr. Sambon la in ett tag efter 50 000kr och har en ganska rejäl ökning.

Så jag kommer nog satsa på att sprida mina pengar i några indexfonder, det fungerar bra för mig helt enkelt!
 
Jag letar fler utdelningsaktier. Vilka har ni i portföljen?
Axfood
Castellum
Investor
Latour
SEB
Swedbank
Handelsbanken
Industrivärden
Hufvudstaden
Skanska
Svolder
Peab
SKF

Det var nog de flesta. Vet inte riktigt vilka av dem som kvalificerar som utdelningsaktier. Har även fonden Xact högutdelande som ger utdelning.
 
Axfood
Castellum
Investor
Latour
SEB
Swedbank
Handelsbanken
Industrivärden
Hufvudstaden
Skanska
Svolder
Peab
SKF

Det var nog de flesta. Vet inte riktigt vilka av dem som kvalificerar som utdelningsaktier. Har även fonden Xact högutdelande som ger utdelning.

De flesta finns i portföljen, ska kika på de andra 🙂.
 
De flesta finns i portföljen, ska kika på de andra 🙂.
De flesta har gått upp ganska mycket sista året eller så, mina Svolder har gått upp 50 %, likaså Skanska och även Latour tror jag. Vet inte riktigt om det är köpläge.
 
Jag letar fler utdelningsaktier. Vilka har ni i portföljen?

Jag har
Nibe industrier
SEB A
Clas Ohlson B
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden har än så länge liten utdelning men jag köpte dem som framtidsaktie och har haft en jättebra värdeutveckling på dem hittills på över 100 procent sen jag först köpte och har sen köpt på mig lite mer aktier efterhand.
Lagercrantz group B

Sen har jag intervacc som jag hoppas kan ge en utdelning i framtiden. Haft en bra utveckling på dem också.

Tycker det är kul att gå in i bolag som jag ser som framtidsaktier eftersom jag har valt att inte ha så stor del av mitt sparkapital på börsen och då inte har så mycket pengar att satsa.
 
Jag letar fler utdelningsaktier. Vilka har ni i portföljen?

Activision Blizzard
EQT
MIllicom
Nordic Entertainment Group
Atlas Copco
Tele 2
Nobina
Samhällbyggnadsbolaget i Norden
Volvo
Nordic Waterproof Holding
H&M
Swedbank
Thule
HiQ
Investor
Axfood
Cloetta
Castellum
Duni
 
Lagt upp nytt månadssparande i fonder och köpt lite aktier för att ha kvar många år förhoppningsvis. Mest för att jag är ledig och äntligen har tid med sånt här 😉. Jag säljer inte nu, inte ens Tesla 😁.
 
Jag har
Nibe industrier
SEB A
Clas Ohlson B
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden har än så länge liten utdelning men jag köpte dem som framtidsaktie och har haft en jättebra värdeutveckling på dem hittills på över 100 procent sen jag först köpte och har sen köpt på mig lite mer aktier efterhand.
Lagercrantz group B

Sen har jag intervacc som jag hoppas kan ge en utdelning i framtiden. Haft en bra utveckling på dem också.

Tycker det är kul att gå in i bolag som jag ser som framtidsaktier eftersom jag har valt att inte ha så stor del av mitt sparkapital på börsen och då inte har så mycket pengar att satsa.

Jag är så vansinnigt glad i intervacc. Gick in med 10’ och har en regel att går den upp mer än ett par tusen så får jag sälja av till 10’ igen. Det har inte hänt nåt öht på ett par år och sen ifjol kunde jag sälja av så pass mycket att jag kunde köpa en ny vagn till ponnyn. :love:

Alla andra innehav är ”köp och behåll”, så då blir det såklart extra skoj med intervaccs resa. Sen hoppas jag att vaccinet mot kvarka kommer ut snart!
 
All time high på Stockholmsbörsen. Ligger ni kvar eller stuvar om?

Jag minns fö när jag skulle gå in på börsen med en större summa pengar (efter lägenhetsförsäljning). Minns inte om det var 2017 eller 2018, men de flesta tyckte att jag skulle avvakta för ”nu kommer kraschen snart”. Jag valde att gå in ändå och jösses vad glad jag är för det nu! Såklart kommer det komma krascher även framåt, men när är ju omöjligt att förutsäga. Bättre med time in the market än timing the market. ;)
 
Mina PowerCell var uppe och nosade på strax över 800% i avkastning sedan köp i går. Sen gick den ner lite igen och ligger på 763 nu, men det är ju inte så tokigt det heller. Mest bara synd att jag har så få... Jag har bestämt mig för att inte investera mer pengar i aktier, utan köra på fonder istället. Det går ju också rätt bra för tillfället och kräver inte riktigt lika mycket tankeverksamhet :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
127 103
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp