Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Just nu är jag mest sur för att jag inte har mer att handla för :cautious:
Jag med!
Hela vintern har det varit en djävla massa räkningar för mig som jag inte riktigt hade planerat med. Veterinären 8.800:-, bilen 4.031:-, och ett par andra riktigt fula räkningar. Hade ju varit skönt att kunnat ha stoppat 20.000:- i portföljen istället för att betala räkningar, men vad gör man? Bara betala och se glad ut.
 
Har under senaste året insett att hela min hopsparade hög med pengar nog inte behöver finnas tillgänglig för katastrofer längre (min kaostillvaro är numera väldigt mycket stabilare).

Nu ligger pengahögen på ett bankkonto och minskar i värde istället för att föröka sig så jag kanske slipper bli fattigpensionär när den tiden kommer. Har länge läst försökt läsa på (både här och på andra ställen) och har mognat till jag tänkte öppna ett ISK och investera i "billiga indexfonder". Dock snubblar jag över det här med "Investerarskyddet" - om t.ex. avanza går i konkurs så är jag garanterad att max 250 000 kr av det aktuella värdet av mina fonder? Eller har jag missförstått ngt? Är förkyld och seg i skallen.

Läste på riksgälden där det står att "förvaringsinstitutet" (är det t.ex. avanza?) ska hålla isär mina grejer och deras grejer, men hur vet JAG att de gör det? Satte igång att öppna konto på just Avanza och det står inget om det där? Behöver man alltså dela upp sitt fondsparande på flera olika banker/institut och ha max 250 000 kr i varje? Det verkar orimligt? Eller kan man ha flera ISK på varje och det gäller per ISK? Verkar ju skitskumt! Och roddigt! Inte för att jag är jätterik - långt därifrån!, men hoppas ju på att pengarna ska yngla av sig en del ialla fall iom långsiktigheten.
 
Avanza-problem! Är det någon som vet vad som felar när Avanza lägger beställningar på fonder som man inte vill ha?

Jag skapade en framtidsportfölj i deras portföljakapare, men jag tyckte det var så rörigt många olika fonder så jag sålde och bytte några så att det blev som jag ville ha det. Jag har autogiro varje månad och har skrivit in hela beloppet på olika fonder jag valt, men ändå ligger det ordnar på andra fonder vid månadsskiftet? Jag hittar ingenstans var jag skulle kunna ta bort dessa från att automatiskt läggas. Någon som har koll på vad jag missat?
 
Avanza-problem! Är det någon som vet vad som felar när Avanza lägger beställningar på fonder som man inte vill ha?

Jag skapade en framtidsportfölj i deras portföljakapare, men jag tyckte det var så rörigt många olika fonder så jag sålde och bytte några så att det blev som jag ville ha det. Jag har autogiro varje månad och har skrivit in hela beloppet på olika fonder jag valt, men ändå ligger det ordnar på andra fonder vid månadsskiftet? Jag hittar ingenstans var jag skulle kunna ta bort dessa från att automatiskt läggas. Någon som har koll på vad jag missat?
Hänger inte alls med på var det kan vara fel men skicka meddelande till deras support när du är inloggad, de brukar vara både snabba och väldigt hjälpsamma tycker jag :)
 
Vad välja: enskilda aktier eller indexfond? En fond är ju simplare men att köpa motsvarande enskilda aktier är kanske roligare? Finns det fler fördelar eller nackdelar med de två alternativen? Tanken är att köpa långsiktigt och behålla åtminstone något år.
 
Vad välja: enskilda aktier eller indexfond? En fond är ju simplare men att köpa motsvarande enskilda aktier är kanske roligare? Finns det fler fördelar eller nackdelar med de två alternativen? Tanken är att köpa långsiktigt och behålla åtminstone något år.
Det kan ju bara du själv avgöra.
En aktie-indexfond har riskspridning inbyggd så till vida att den äger flera olika aktier. Hur många och mot vilka marknader och branscher beror på vilken fond det är. En aktie är ju exponerad mot just det bolaget. Är det ett investmentbolag så exponerar de i och för sig mot flera bolag i sin affärsidé. Finns även utdelande fonc, men det vet jag typ inget om.

Så svaret är nog att du får läsa på mer om de olika varianterna, bedöma din egen risknivå och agera utifrån det :)
 
Det kan ju bara du själv avgöra.
En aktie-indexfond har riskspridning inbyggd så till vida att den äger flera olika aktier. Hur många och mot vilka marknader och branscher beror på vilken fond det är. En aktie är ju exponerad mot just det bolaget. Är det ett investmentbolag så exponerar de i och för sig mot flera bolag i sin affärsidé. Finns även utdelande fonc, men det vet jag typ inget om.

Så svaret är nog att du får läsa på mer om de olika varianterna, bedöma din egen risknivå och agera utifrån det :)
Jag var mest ute efter hur ni andra ser på enskilda aktier kontra fonder för egen del.
 
Ställer frågan här, där det är många kunnigare än mig. Tänker mig att jag ska ge bort 5-6tusen i aktier eller fond. Det är till en relativt ung vuxen och tänkt som en grund till något långsiktigt.
Tankar och råd hur jag ska tänka och välja mottages tacksamt.
 
Vad välja: enskilda aktier eller indexfond? En fond är ju simplare men att köpa motsvarande enskilda aktier är kanske roligare? Finns det fler fördelar eller nackdelar med de två alternativen? Tanken är att köpa långsiktigt och behålla åtminstone något år.
Jag kör med båda. Det finns inget som säger att du måste välja :) Jag började med indexfonder och har därefter fått upp intresset och börjat handla med aktier och ju mer jag lär mig desto mer skjuter jag över i aktierna. Men har ändå kvar en del av mitt regelbundna sparande i fonderna.
 
Jag har månadssparat ett lågt belopp i en indexfond under tre-fyra år och efter dagens ras är hela uppgången borta. Men är sugen på att köpa mer nu när börsen sjunker. Hur gör ni: Säljer, köper eller avvaktar?
 
Jag har månadssparat ett lågt belopp i en indexfond under tre-fyra år och efter dagens ras är hela uppgången borta. Men är sugen på att köpa mer nu när börsen sjunker. Hur gör ni: Säljer, köper eller avvaktar?

Jag köper så ofta jag kan, dvs när jag får lön samt om jag sålt nåt på tex tradera. Struntar i om börsen nyss dykt eller stigit, jag är väldigt långsiktig.
 
Just nu går jag inte ens in på mitt avanzakonto är ju bara deprimerande. Har gjort lite köp de sista dagarna iallafall fast blev lite trött när det gick ner 10 procent till dagen efter jag köpte lite olika aktier. Var iallafall bara utdelningsaktier så jag får ju tillbaka en del iallafall. Tror iallafall att det blir bra på längre sikt. Hur gör ni andra just nu?
 
Just nu går jag inte ens in på mitt avanzakonto är ju bara deprimerande. Har gjort lite köp de sista dagarna iallafall fast blev lite trött när det gick ner 10 procent till dagen efter jag köpte lite olika aktier. Var iallafall bara utdelningsaktier så jag får ju tillbaka en del iallafall. Tror iallafall att det blir bra på längre sikt. Hur gör ni andra just nu?
Skrattar åt eländet :laugh: månadssparandet sker automatiskt, i övrigt rör jag ingenting. Jag har inget extra att handla för, men hade absolut kunnat köpa lite mer annars.
 
Ja, alltså. Jag och sambon beslutade oss förra fredagen för att sluta ha våra gemensamma sparpengar på banken och köpte aktier för en ganska stor summa. Liiiite dålig tajming. Det började rasa samma dag. Med mitt eget tidigare sparande så kan man säga att jag blev nästan 50000 kr fattigare på mindre än en vecka. :grin:
 
Just nu går jag inte ens in på mitt avanzakonto är ju bara deprimerande. Har gjort lite köp de sista dagarna iallafall fast blev lite trött när det gick ner 10 procent till dagen efter jag köpte lite olika aktier. Var iallafall bara utdelningsaktier så jag får ju tillbaka en del iallafall. Tror iallafall att det blir bra på längre sikt. Hur gör ni andra just nu?

Jag går inte in och kollar om jag inte ska köpa nåt. Så har ingen koll hur det går. Längtar till lönen dock, så jag kan köpa på mig lite mer. Funderar på om jag ska köpa mer Investor, Industrivärden och Latour eller om det blir fonder som vanligt. Det är ju roligt med utdelningen...
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 641
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp