Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Bukefalos 30 år!

Jag var tvungen att sälja av en del av mitt sparande (allt jag hade på ett sparkonto med fast ränta) för att betala kontantinsatsen till en stuga! Trots att världen svajar känns det ändå bra att nästan alla mina tillgångar finns i fonder (främst) och aktier. Det kommer liksom alltid att svaja, så jag håller mig i den formen av sparande som historiskt gått bäst.

Kan eventuellt behöva sälja av en del inom kort, om jag räknat fel på skatten (sålt fastighet) och om jag eventuellt måste anlita hantverkare för tilläggsisolering. Men det känns ok det med!

Hur känner ni andra om kaoset i världen? Jag har alltså en (något för liten) buffert samt allt mitt sparande på fonder och aktier. Jag tycker ett vanligt sparkonto inte var speciellt givande den tiden jag hade det.
Jag bara sparar på i mitt fondsparande. Det dras automatiskt. Läser ej nyheter, det underlättar nog en del. Har inte alls mycket sparat just nu heller dock 😅

Jag har tidigare köpt aktier för 500-1000 kronor per månad, hur vågar en köpa för större summor? :nailbiting:

För mig har det hjälpt (obs fonder, inte aktier) att fortsätta dela upp det i 1000 kr per gång. Skitfånigt att dela upp ett köp för 10 000 kr på tio arbetsdagar, men det gjorde mig lugnare. Sen vänjer man sig vid summan och tycker att det bara är ”siffror” så då blir det lättare.

Rent ekonomiskt är det dock bättre att bara stoppa in alla pengarna direkt. :)

För mig har det hjälpt (obs fonder, inte aktier) att fortsätta dela upp det i 1000 kr per gång. Skitfånigt att dela upp ett köp för 10 000 kr på tio arbetsdagar, men det gjorde mig lugnare. Sen vänjer man sig vid summan och tycker att det bara är ”siffror” så då blir det lättare.

Rent ekonomiskt är det dock bättre att bara stoppa in alla pengarna direkt. :)
Det gäller mer än 10 000 (det är en slutlön), men det kanske "bara" är att köpa.

Jag sparar genomgående 30% i fonder och 70% i högutdelande aktier. Undantaget är semestersparandet och vårt bostadskonto (för renoveringar och dylikt) som av ganska uppenbara skäl ligger på vanliga sparkonton 😁

Sparar varje månad och återsparar utdelning.
Just nu sparar jag, i aktier och fonder, barnbidraget till barnen och 4000kr till mig och mannen (räknar med att pensionssystemet inte längre finns när vi är i pensionsåldern). Tanken är att höja vårt egna sparande ngt i år. Vi ska bara renovera lite först 🙈

Men spara i fonder istället då? Betydligt mindre risk än aktier? En global indexfond med låg avgift.
Jag tycker om mina aktier ;) men valde att sätta hälften i aktier och hälften i fonder. Har tidigare bara köpt aktier för 500 per månad, då det är pengar jag har råd att förlora

Tidigare bara haft fonder, men har nu börjat läsa på mer, och spanar på aktier.

Vilka funderar ni på just nu eller är extra nöjda att ni äger?

Någon med Siver eller Simex?

Jag köper "tråkiga" aktier som inte har potential som raketer, men som ger utdelning år efter år samtidigt som kursen går upp. Jag är nöjd över att jag lärt mig att det är det som funkar bäst för mig, och ger bra stabil avkastning över tid. Jag tar sällan in något nytt i portföljen utan fyller på efter den befintliga planen.

Jag har en del aktier men har eg insett att jag är lite för ointresserad/tar mig för lite tid för att hålla på med det, ska det ge något så ska/bör man ju hänga med och köpa och sälja för att det ska ge pengar.
Är man inte aktiv så tycker jag att det är bättre att hålla sig till fonder och därigenom låta någon annan göra jobbet.

Jag gör likt Kakis, köper stabila aktier i stora svenska bolag. Jag har bara en mindre del aktier, mest för att det är kul, för jag vet att det över tid är väldigt svårt att slå index med en aktieportfölj.

Jag har köpt på mig lite utdelningsaktier, enligt "prinsessan Estelle" som grund men gjort lite egna val. Jag har Boliden (vet inte om de är med i Estelles portfölj faktiskt) pga att jag bor i närheten, så det känns kul. Sen har jag till exempel saab som har gått riktigt bra. Jag har tagit ut 15 k i utdelning (har fått mer, vet inte exakt siffra) i år och finansierat lite grejer som gått över budget.

Jag skaffade aktier efter MÅNGA år med bara fonder. Det är en liten del av min totala portfölj. Men det är kul med utdelning! Jag har återinvesterat allt tidigare. Jag har sålt några dom jag tycker har gått lite för dåligt men har i nuläget 15 olika aktier. En ligger på sälj.

Måste bara berätta att jag faktiskt köpte några aktier januari 2020. Tänkte såhär, jag köper något som historiskt gått bra och aldrig kommer sluta gå bra! Så jag köpte SAS för kanske 1500 kr? Sen kom covid och aktierna var värda 0 kr 😅 jag blev avskräckt och köpte aktier nästa gång förra året. Så man måste ha med sig att det alltid finns en risk. Pengarna jag har i aktier är jag beredd att de kommer kunna tappa hela sitt värde. Sen är sannolikheten inte jättestor men det händer.

Boliden som exempel. Det blev en krasch efter den stora branden på Rönnskär. Den dyker efter ett ras i gruvan. Men jag tror på den långsiktigt, så jag sitter still i båten.

Sitter på en mycket liten påse Sivers och håller i hatten, det har gått undan 🚀

Är ju bara småslantar så ingen stor vinst (eller förlust om det vänder), men kul att vara med på resan 😁!

Den har gått +70% som mest idag.

Fortsätter det såhär lär jag väl gräma mig över en så liten position 😂.

Det går fortsatt jättebra! Har sålt en aktie jag inte riktigt var förtjust i, så nu har jag cirka 25k som ligger som inte investerat på Avanza. Har dock en del hantverkare att ta ut i år, så vi får se om jag måste ta lite av dom pengarna. En extra liten buffert. 😊 Men jag sålde av ganska mycket i våras till en kontantinsats (hade även pengar på ett vanligt sparkonto öronmärkt för det) och det värdet har nästan återhämtat sig sett på hela det här året. Kul när pengarna börjar jobba ordentligt!

Jag är lite nervös över att det går så bra, men samtidigt tacksam. Det konto jag har där jag hela tiden tar ut avkastning har nu gått så bra så jag har råd med semester på Göta kanal. :love:

Resten av pengarna får fortsätta att växa. Minus de jag redan tagit ut som ska täcka extra kostnader för dubbelt boende och häst.

Det går fortsatt jättebra! Har sålt en aktie jag inte riktigt var förtjust i, så nu har jag cirka 25k som ligger som inte investerat på Avanza. Har dock en del hantverkare att ta ut i år, så vi får se om jag måste ta lite av dom pengarna. En extra liten buffert. 😊 Men jag sålde av ganska mycket i våras till en kontantinsats (hade även pengar på ett vanligt sparkonto öronmärkt för det) och det värdet har nästan återhämtat sig sett på hela det här året. Kul när pengarna börjar jobba ordentligt!
Jag har tagit ut mycket pengar i år, men trots ganska stora summor (sexsiffriga summor) ligger totalt sparande "bara" på -20 k i år. Kul att kunna använda lite av de pengar som genereras utan att gå back, som man hade gjort om de legat på ett vanligt sparkonto. Jag har två hantverkare kvar att betala samt en utlandsresa så finns en risk att jag behöver ta ut lite till, men det är inte helt säkert.

En annan fråga såhär i lönesamtals-tider, har det gått bra för er? Mitt jobb har gjort en extra satsning på mitt arbetslag, så min lön går upp med 3000 kr. Jag är väldigt tacksam och det är helt klart en ökning som kommer märkas! Jag tänker att inkomsterna är en stor del i hur mycket man klarar av att spara.

Det har gått vansinnigt mycket pengar det senaste 1,5 åren för mig, det är dyrt att separera 😬 jag har fått förståelse för att folk biter ihop i dåliga förhållanden kan jag lugnt säga, vilket är väldigt tragiskt! Men nu känner jag att jag börjar kunna landa lite rent ekonomiskt. Jag har en skoter och traktor jag ska sälja, sen borde läget vara lite lugnare framöver och jag hoppas att jag lyckas fylla upp min "vanliga" buffert igen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka