ny travkarriär trots känningar på senorna båda fram?

Lena

Trådstartare
Har ganska nyligt fått en varmblodsvallack på 7år där förra ägaren har gett upp pga av hästens skadeproblem. det är en häst med väldigt snygg trav och bra fart under hovarna och den ägaren har själv sagt till mig att han skulle bli jätteglad om jag lyckas få hästen till start. Tror ni det finns någon chans att hästen kan hålla?

Som det är nu har han svullnad båda fram, ingen hälta, smärtindikation vid tryck eller andra problem. Misstänkt överansträngt gaffelband. Vidare fick han för ca ett år sen hovsprickor båda fram (gick upp så långt att det blödde) blev plastat och sista spåren kommer att försvinna nu vid nästa verkning. I övrigt känns hästen fräsch. han springer i hagen och har ett helt rent steg.
jag kommer att jobba med att rida in honom nu den närmsta tiden, kanske skritta ut med vagn då och då och bara ta det lugnt. Det vore bara roligt att höra om ni tror det finns någon chans att hästen kan klara av att göra någon mer start på travet bara han får byggas upp långsamt eller om ni tror det är bättre att låta honom gå in i ett riktigt skogsmulle liv :smirk: och bli hobbyhäst istället med lite ridturer m.m
 
Sv: ny travkarriär trots känningar på senorna båda fram?

Personligen skulle jag inte lägga tiden, om det inte vore så att hästen har extrem kapacitet eller redan har tjänat några hundra tusen och är en matlappsplockare i varje lopp... Men har man många hästar, som jag, får man solla lite och då går sådana bort.

Självklart kan den komma till start, om du har mycket tid, engagemang, är beredd och kan ta ett bakslag (det är inte roligt att få ett gaffelband och ha en häst som man tänkt göra ridhäst av i hagen i ett halvår, tro mig, jag vet) och tålamod...

Som jag ser det är det gaffelbandet som ställer till problem. Kotor kan man för det mesta hålla i schack genom att värma, linimenta, linda (jag har väldigt god erfarenhet av back-on-track), lägga våtvarma omslag över natten och så vidare, och vara väldigt noga med. Gaffebandet är värre, det gäller att träna mycket långsamt. Har hästen gjort en hel del starter kan den redan springa fort, då skulle jag jogga den ett par mil varannan dag i lugna, lugna tempon. Brukar räcka på en äldre kuse, åtminstone har jag den erfarenheten.

Har hästen inte så mycket pengar på sig är det kanske bättre att låta han få vara ridhäst, det brukar kosta mer än det smakar. Annars önskar jag dig lycka till...
 
Sv: ny travkarriär trots känningar på senorna båda fram?

först får du försöka komma tillrätta med svullnaderna tycker jag...åk o ultraljuda senorna...det din häst visar är att cirkulationen inte fungerar ordentligt och att det är båda fram kan indikera på att det sitter högt, kolla maken och partiet runt där......men jag skulle ultraljuda först o främst så man vet vad man utgår ifrån....
 
Sv: ny travkarriär trots känningar på senorna båda fram?

tack så mycket båda två för svaren. Jag kommer nog att sikta på att "göra om" hästen till ridhäst, men det skulle kännas roligt om han skulle kunna komma till start. han har ingen officiell karriär, men däremot har han vunnit på bygdetrav några gånger, så hans förra ägare tyckte det vore skoj om han skulle kunna få se hästen på bana igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·
Hästvård Kanske ska ta det från början. Jag köpte min häst för två år sedan. En jättefin varmblodsvallack som var elva år. Han hade startat på...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: hermulen
·
Dressyr Ja, jag har ett tränarproblem. Eller, inte problem egentligen, men behöver råd hur jag ska göra.. Jag har en D-ponny, 8 år gammal...
2
Svar
30
· Visningar
2 662
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp