Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej! Jag hoppar in här. Sambon och jag har äntligen bestämt oss för att gifta oss, efter snart 10 ar tillsammans och 3 barn. Det kommer bli ett borgligt minibröllop. Bara vi och vara barn ev. svägerskan med man i under cermonin och sen kommer vi ha en liten fest här i Österrike och en i Sverige i sommar.

Eftersom jag bor utomlands sa blir det lite mer att fixa, sa i fredags var vi pa svenska konsulatet och fixade med första papprena. Sa fort jag vet hur lang tid det tar bokar vi en tid, men vi siktar pa maj.

Jag kommer inte ha ngn brudklänning och jag vet inte om jag vill ha en klänning alls. Jag trivs inte alls i klänning. Men vad finns det för alternativ som känns lite festligare?

Ringar har vi börjat kolla lite pa, men bara pa internet än sa länge. Det blir ocksa ngr enkla ringar.

Hej! Jag hoppar in här. Sambon och jag har äntligen bestämt oss för att gifta oss, efter snart 10 ar tillsammans och 3 barn. Det kommer bli ett borgligt minibröllop. Bara vi och vara barn ev. svägerskan med man i under cermonin och sen kommer vi ha en liten fest här i Österrike och en i Sverige i sommar.

Eftersom jag bor utomlands sa blir det lite mer att fixa, sa i fredags var vi pa svenska konsulatet och fixade med första papprena. Sa fort jag vet hur lang tid det tar bokar vi en tid, men vi siktar pa maj.

Jag kommer inte ha ngn brudklänning och jag vet inte om jag vill ha en klänning alls. Jag trivs inte alls i klänning. Men vad finns det för alternativ som känns lite festligare?

Ringar har vi börjat kolla lite pa, men bara pa internet än sa länge. Det blir ocksa ngr enkla ringar.

Byxor och kavaj? Finns ju i typ alla prisklasser, olika matrial och färger! Jag kände mig jättefin och lyxig här för nån helg sen då hade jag så enkelt som kostymbyxor och en ljus stickad tröja med paljetter.

Och skor! Jag vill ha klackar, men då kommer 2 problem. 1 vi ska ju vara utomhus. Klackarna kommer bli förstörda av att gå i gräset. 2. Jag är redan en bit längre än sambon. Och jag vill inte vara typ flera dm längre än honom.

Kilklackar. Dock skitsvårt att hitta snygga utan att de är i satin (fungerar tydligen inte utomhus). Hojta om du hittar några snygga kilklackar, jag letar ihjäl mig...

Vi tänkte ha sangria på cava och små söta påsar med finare chips/snacks i att servera innan det är dags att sätta sig till middagen, under tiden som det minglas och vi har någon enklare aktivitet kanske (i stil med tipspromenad kring gårdsplanen). Det bästa med Projekt Sangria är att vi håller på att ta fram det bästa receptet genom upprepade provsmakningskvällar tillsammans med vänner, nästa omgång är försök #3 och vi har bara ett par mindre detaljer kvar att prova oss fram kring :angel:

Annars händer det inte så mycket här, vi har bokat det mesta av sånt som behöver planeras i god tid innan och väntar väl mest på att se hur många gäster det blir. Jag ska byta efternamn så att vi kan skicka in de andra papperna sen. Och dricka lite mer sangria då :p

Vi har fått en första offert på ett ställe, jag har nästan övertalat sambon ;)
Eftersom vi ska fixa en del med maten själva så kommer kuvertkostnaden bli lite lägre så de väntar vi på å se vad de kan göra med. Och vi ska ha öl/cider istället för vin.

Sitter med inbjudningstexten..

Det klockslag man skriver, är det då vigseln sker eller när man ska samlas?
Vi kommer ha vigsel utomhus och vill ju att alla ska vara på plats.

Blir väl jättekonstigt att skriva
Välkommen *blablabla*
den *datum* klockan 15:00 *plats*

Och sen i informationen
Samling kl 14:45 vid fontänen för vidare promenad

Men om vi nu när vi åker dit å hälsar på hittar en annan plats 2 km bort från festplatsen.
Bjuder vi dit alla då? Eller kan man skriva att enbart våra närmaste närvarar vid vigseln och vi träffas kl 15:00 i parken.

Och om gästerna kan få handla i baren och även sova över (de får de betala själva) tycker de e skitsvårt så de inte blir
"Baren är öppen" *tjohooo* Men betala själva
Festa gärnet och sov över....Men de får ni oxå betala själva.
Låter lite snålt om ni förstår hur jag menar.

Sitter med inbjudningstexten..

Det klockslag man skriver, är det då vigseln sker eller när man ska samlas?
Vi kommer ha vigsel utomhus och vill ju att alla ska vara på plats.

Blir väl jättekonstigt att skriva
Välkommen *blablabla*
den *datum* klockan 15:00 *plats*

Och sen i informationen
Samling kl 14:45 vid fontänen för vidare promenad

Men om vi nu när vi åker dit å hälsar på hittar en annan plats 2 km bort från festplatsen.
Bjuder vi dit alla då? Eller kan man skriva att enbart våra närmaste närvarar vid vigseln och vi träffas kl 15:00 i parken.

Och om gästerna kan få handla i baren och även sova över (de får de betala själva) tycker de e skitsvårt så de inte blir
"Baren är öppen" *tjohooo* Men betala själva
Festa gärnet och sov över....Men de får ni oxå betala själva.
Låter lite snålt om ni förstår hur jag menar.

Jag hade bara skrivit ett klockslag.

Välkommen XX att närvara vid vigsel mellan YY och ZZ den *datum*.
Samling kl 14:45 vid fontänten för vidare promenad till vigselplatsen.

Anger man två platser och två klockslag finns det risk både för förvirring och för tidsoptimister ;) Om samlingstiden dessutom står längre ner är det alltid någon som missar att läsa det..

Gällande det andra tycker jag att det är bäst att vara rakt på sak, inga krusiduller eller "ursäkter".

"Efter middagen öppnar baren som accepterar både kort och kontanter"
"Efter middagen öppnar baren där dryck finns till självkostnadspris"

eller vad som nu är aktuellt.

"Övernattningsmöjligheter finns på XXXX. Kontakta *adress*/*telefonnummer* för prisuppgifter och mer information".

Jag tycker absolut att ni kan välja att endast bjuda de närmaste på vigseln, det är väl vad ni själva önskar. Men då gäller det att vara tydlig med det i inbjudan. Att till de som endast bjuds till festen skriva att det enbart är bröllopsfest/middag och att vigseln äger rum tidigare på dagen tillsammans med närmaste familjen.

Jag tycker absolut att ni kan välja att endast bjuda de närmaste på vigseln, det är väl vad ni själva önskar. Men då gäller det att vara tydlig med det i inbjudan. Att till de som endast bjuds till festen skriva att det enbart är bröllopsfest/middag och att vigseln äger rum tidigare på dagen tillsammans med närmaste familjen.

Är det inte trevligare att skicka olika inbjudningskort? En till de som bjuds in att närvara både vid vigseln och festen, och en annan till de som enbart bjuds till festen? Det minskar risken för missförstånd, och det kan upplevas lite småtråkigt att läsa om vigseln utan att vara bjuden till den, tror jag. Om jag inte är bjuden till vigseln, behöver jag ju heller inte information om hur och när jag ska ta mig dit.

Är det inte trevligare att skicka olika inbjudningskort? En till de som bjuds in att närvara både vid vigseln och festen, och en annan till de som enbart bjuds till festen? Det minskar risken för missförstånd, och det kan upplevas lite småtråkigt att läsa om vigseln utan att vara bjuden till den, tror jag. Om jag inte är bjuden till vigseln, behöver jag ju heller inte information om hur och när jag ska ta mig dit.

Hade inte ens tänkt på det!

Alltså folk får ju gärna komma till vigseln, oftast är den i parken men vi ska försöka hitta en plats vid vattnet 2 km bort. För att sen åka finbil till parken där gästerna sen får ta emot oss och de kommer bli mingel med champagne och snittar innan vi går in för att äta middag.

Ja det menade jag att man skulle göra! Skicka olika inbjudningar, men att till de som enbart bjuds på festen skriva att vigseln äger rum innan med närmaste familjen.

Får man en inbjudan enbart till fest utan ett ord om vigseln kommer nog en del undra ifall vigseln sker på festen, eller vad som är tanken :)

Att inte nämna något alls om det tycker jag vore märkligare. Dels eftersom jag inte alls ser det som något konstigt att man bara vill ha några få på vigseln, och dels eftersom det lär ju knappast hållas hemligt om hur vigseln ska hå till :)

Vi gifter oss borgerligt eftersom vi inte är medlemmar i svenska kyrkan.

Nu kom nästa problem, klädkoden! Googlat massor och de är tydligen ajabaja med "sommarfin" som jag tyckte lät så bra. Vill ju inte att nån ska behöva köpa nya kläder bara för festen! Men samtidigt att alla tar de på allvar att vi inte vill att man kommer i typ jobbarkläder eller mjukisbyxor.
Skriver man inget om klädsel kanske alla ringer å frågar.
Barn nämner vi är välkomna, men jag vill inte råka bli nån som måste vara barnvakt eller oroa mig för nån ungen ramlar ner i nån fontän eller välter bröllopstårtan. Måste man skriva nått att de ska ha koll på sina barn annars lämna dem hemma?

Barn nämner vi är välkomna, men jag vill inte råka bli nån som måste vara barnvakt eller oroa mig för nån ungen ramlar ner i nån fontän eller välter bröllopstårtan. Måste man skriva nått att de ska ha koll på sina barn annars lämna dem hemma?

Jag är lika clueless som du, men inte kan väl någon rimligen förvänta sig att ni ska se efter deras barn på er bröllopsdag? :confused: Skulle nog inte skriva något utan bara förvänta mig att folk håller reda på sina egna barn.

Jag är lika clueless som du, men inte kan väl någon rimligen förvänta sig att ni ska se efter deras barn på er bröllopsdag? :confused: Skulle nog inte skriva något utan bara förvänta mig att folk håller reda på sina egna barn.

Vill ju bara bara säker! De kanske tror att vi fixat barnvakt för våra 4 barn ska vara med och deras lixom kan hänga på. Fast de jag oroar mig för är ganska blyga bland okända, så de kanske inte vågar härja runt ;)

Kommer ha en hemsida för info, de känns smidigast. En enkel men snygg inbjudan och sen kan man "skriva noveller" på hemsidan.

Men samtidigt att alla tar de på allvar att vi inte vill att man kommer i typ jobbarkläder eller mjukisbyxor.
Tror du att någon du känner skulle göra det?

För mig är det helt självklart att om det inte finns någon klädkod, så klär man sig lagom fin, helt enkelt. Om det finns klädkod, tvingas man klä sig fin på ett särskilt sätt, vilket jag ogillar mycket.

Idén med klädkod är att alla ska slippa känna sig "för fina" eller "för enkelt" klädda, men det är ju bara till hjälp om folk faktiskt känner så, och om folk rent allmänt trivs med den nivå och de konventioner som en klädkod innebär.

Jag kan ju faktiskt skriva i den här tråden, jag och min sambo ska gifta oss 16 maj. :)

Vi satsar på ett bröllop helt i vår stil, det vill säga litet, roligt och praktiskt. Min klänning ska vara en som jag kan använda mer än en gång - alltså ingen klassisk brudklänning. I övrigt är det enda kravet att jag ska se sjukt snygg ut i den. Jag beställde den härför några dagar sedan och hoppas att den passar:
11_0597101116100000_pro_mod_frt_01_1108_1528_1061447.jpg

Eftersom det är Kristi Himmelfärdshelgen så hoppas vi att så många av gästerna som möjligt kan komma redan på torsdagen så att vi kan köra lite avslappnat möhippe/svensexe/lära-känna-varandra-aktiviteter då. Tärna och marskalk skippar vi, det är ju vi som gifter oss och vi behöver ingen backup. :p Bröllopet blir i ett kapell med en präst som vi lärt känna och gillar och som också är gäst. Förutom den närmaste familjen är gästerna just vänner som vi båda tycker är trevliga oavsett om vi känt dem i ett halvår eller en halv evighet. Maten lagas också av en gäst som bröllopspresent till oss, han är kock och menyn är fantastisk. Bröllopstårtan ersätts av glaserade brownies, godare att äta efter en maffig måltid och lättare att baka själva.

Jag kan ju faktiskt skriva i den här tråden, jag och min sambo ska gifta oss 16 maj. :)

Vi satsar på ett bröllop helt i vår stil, det vill säga litet, roligt och praktiskt. Min klänning ska vara en som jag kan använda mer än en gång - alltså ingen klassisk brudklänning. I övrigt är det enda kravet att jag ska se sjukt snygg ut i den. Jag beställde den härför några dagar sedan och hoppas att den passar:
11_0597101116100000_pro_mod_frt_01_1108_1528_1061447.jpg

Eftersom det är Kristi Himmelfärdshelgen så hoppas vi att så många av gästerna som möjligt kan komma redan på torsdagen så att vi kan köra lite avslappnat möhippe/svensexe/lära-känna-varandra-aktiviteter då. Tärna och marskalk skippar vi, det är ju vi som gifter oss och vi behöver ingen backup. :p Bröllopet blir i ett kapell med en präst som vi lärt känna och gillar och som också är gäst. Förutom den närmaste familjen är gästerna just vänner som vi båda tycker är trevliga oavsett om vi känt dem i ett halvår eller en halv evighet. Maten lagas också av en gäst som bröllopspresent till oss, han är kock och menyn är fantastisk. Bröllopstårtan ersätts av glaserade brownies, godare att äta efter en maffig måltid och lättare att baka själva.

Vilken jättesnygg klänning! Hoppas att den visar sig passa. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka