Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Vill ni i förväg planera in ett tal eller liknande under middagen?

Hör av er till vår toastmaster XX på XX@XXX.se

Vi är jätteglada bara ni kommer, men har ni några funderingar kring bröllopspresenter kan ni höra av er till YY på YY@YYY.se

Kyrkan och Festlokalen ligger ca 2 km från varandra och ca 1,5 mil från Staden. Parkering finns i anslutning till båda ställen och vägbeskrivning går att få på Eniro.se
Möjlighet finns att ställa upp husvagn/husbil och annars finns många övernattningsmöjligheter i Staden.

Barn är givetvis välkomna i kyrkan, men middagen ser vi helst blir en barnfri tillställning.

Har ni några övriga frågor är det naturligtvis bara att ni hör av er till oss!"

Jag hade valt att skicka ut informationen EFTER att de tackat ja, alltså inte tillsammans med inbjudningskortet. Det framgick inte riktigt av det du skrev hur ni planerar att göra, så jag nämner det ändå.

Personligen hade jag helt utelämnat detta med presentalternativ utan nöjt mig med "vi ser gärna att ni avstår presenter, den största gåvan är att ni närvarar vid vår vigsel". Om ni nu inte är ute efter att styra presenter till en registrerad lista eller liknande. Om de återkommer om att absolut vilja ge något, kan man hinta om att det finns några tänkbara alternativ. Eller ännu bättre, meddela toastmaster som ju är den enda ni uppger kontaktuppgifter till i informationen.

Att skriva att det är en barnfri tillställning och sedan ändå ha bjudit in vissa barn tycker jag är hyckleri i kubik och bäddar för massor av dålig stämning. Varför inte vara ärliga, vad tjänar ni på att ljuga om det bara skapar irritation?

Jag hade anslagit en annan grundton i informationen, för en mer välkomnande approach, men man känner ju sin egen krets bäst.

Och vi fick hem inbjudningskorten häromdagen! Nu sitter jag och filar på ett infoblad att skicka med, men det är ju görsvårt att formulera sig på ett vettigt sätt :nailbiting:

Tänker mig något i denna stil:

"Vill ni i förväg planera in ett tal eller liknande under middagen?

Hör av er till vår toastmaster XX på XX@XXX.se

Vi är jätteglada bara ni kommer, men har ni några funderingar kring bröllopspresenter kan ni höra av er till YY på YY@YYY.se

Kyrkan och Festlokalen ligger ca 2 km från varandra och ca 1,5 mil från Staden. Parkering finns i anslutning till båda ställen och vägbeskrivning går att få på Eniro.se
Möjlighet finns att ställa upp husvagn/husbil och annars finns många övernattningsmöjligheter i Staden.

Barn är givetvis välkomna i kyrkan, men middagen ser vi helst blir en barnfri tillställning.

Har ni några övriga frågor är det naturligtvis bara att ni hör av er till oss!"

Det är i alla fall den infon som känns relevant, men hur sjutton får man det att låta bra? Speciellt biten med presenter (det känns lite obekvämt, jag är verkligen glad bara folk dyker upp, men är det så att någon vill ge oss något så tänkte jag ge en lista till en vän med vad vi skulle uppskatta och så får hon styra upp det, men hur formulerar man det liksom?) och barn (vi har många småbarn i släkten, och vill undvika att det blir ett barnkalas av det hela samtidigt som vi tänkt bjuda in syskonbarnen då de är så nära, men det känns också lite känsligt att skriva).

Och är det något mer man borde ha med? (klädkod, OSA och adresser står på inbjudningen)

Jag hade ändrat meningen men middagen ser vi helst blir en barnfri tillställning, till, men middagen firar vi i vuxet sällskap. Upplagt för egentolkning när ni har ett helst med ;). Vi hade barnfritt men undantag syskonbarn. Det hade känts jättekonstigt annars. Men jag vet att bröllopet vi ska till i sommar (min mans bror som gifter sig) där kommer inte ens brudparets 4 barn få vara med. De får absolut göra som de själva vill, men hade jag haft barn så hade de självklart fått vara med på mitt bröllop. Samma sak, jag skulle absolut inte kunnat utesluta mina syskonbarn, jag är ju en del i deras liv och de i mitt.

Jag hade valt att skicka ut informationen EFTER att de tackat ja, alltså inte tillsammans med inbjudningskortet. Det framgick inte riktigt av det du skrev hur ni planerar att göra, så jag nämner det ändå.

Personligen hade jag helt utelämnat detta med presentalternativ utan nöjt mig med "vi ser gärna att ni avstår presenter, den största gåvan är att ni närvarar vid vår vigsel". Om ni nu inte är ute efter att styra presenter till en registrerad lista eller liknande. Om de återkommer om att absolut vilja ge något, kan man hinta om att det finns några tänkbara alternativ. Eller ännu bättre, meddela toastmaster som ju är den enda ni uppger kontaktuppgifter till i informationen.

Att skriva att det är en barnfri tillställning och sedan ändå ha bjudit in vissa barn tycker jag är hyckleri i kubik och bäddar för massor av dålig stämning. Varför inte vara ärliga, vad tjänar ni på att ljuga om det bara skapar irritation?

Jag hade anslagit en annan grundton i informationen, för en mer välkomnande approach, men man känner ju sin egen krets bäst.

Men är det ändå inte brudparet som väljer att sätta sina egna regler? Varför skulle det vara hyckleri att bara välja sina egna syskonbarn men inte alla vänners barn? Det hade varit knasigt om man bjudit in vissa vänners barn men inte andras. Men här är det syskonbarn, det är en helt annan grej, enligt mig iaf.

Att man kan göra det efteråt hade jag inte ens tänkt på! Var ju en jättebra ide! :idea:

Det är väl just styra presenterna till en lista som vi har tänkt oss, däremot tänker jag att toastmaster ska slippa styra detta utan därför vill jag ha med vännens kontaktuppgifter. Det är inte så att vi vill avsäga oss presenter egentligen, man jag vill göra det tydligt att det absolut inte är ett måste!

Det känns samtidigt så himla omständligt att skriva typ att det kommer närvara två barn vid middagen men att resten gärna får stanna hemma, så somsagt hur vi ska formulera oss om barn känns jättesvårt! :confused:

Själva tonen är bara vad jag fick till när jag skrev upp all info jag ville ha med, men jag ska absolut försöka få till den lite bättre :up:

Att man kan göra det efteråt hade jag inte ens tänkt på! Var ju en jättebra ide! :idea:

Det är väl just styra presenterna till en lista som vi har tänkt oss, däremot tänker jag att toastmaster ska slippa styra detta utan därför vill jag ha med vännens kontaktuppgifter. Det är inte så att vi vill avsäga oss presenter egentligen, man jag vill göra det tydligt att det absolut inte är ett måste!

Det känns samtidigt så himla omständligt att skriva typ att det kommer närvara två barn vid middagen men att resten gärna får stanna hemma, så somsagt hur vi ska formulera oss om barn känns jättesvårt! :confused:

Själva tonen är bara vad jag fick till när jag skrev upp all info jag ville ha med, men jag ska absolut försöka få till den lite bättre :up:

Men behöver du skriva att det kommer att närvara två barn vid middagen? Deras föräldrar vet väl reda om det? :)

Jag hade ändrat meningen men middagen ser vi helst blir en barnfri tillställning, till, men middagen firar vi i vuxet sällskap. Upplagt för egentolkning när ni har ett helst med ;). Vi hade barnfritt men undantag syskonbarn. Det hade känts jättekonstigt annars. Men jag vet att bröllopet vi ska till i sommar (min mans bror som gifter sig) där kommer inte ens brudparets 4 barn få vara med. De får absolut göra som de själva vill, men hade jag haft barn så hade de självklart fått vara med på mitt bröllop. Samma sak, jag skulle absolut inte kunnat utesluta mina syskonbarn, jag är ju en del i deras liv och de i mitt.

:up: Det är precis så vi tänkt oss. Vi har inga egna barn, men syskonbarnen skulle det kännas jättekonstigt att inte ha där!

Men behöver du skriva att det kommer att närvara två barn vid middagen? Deras föräldrar vet väl reda om det? :)

Det var mer ett svar på Lovisaleonoras förslag på att försöka undvika "hyckleri". På något sätt vill jag ju att det ändå ska framgå att vi i första hand tänkt oss att bjuda de vuxna i de familjer vi bjuder in.

Men är det ändå inte brudparet som väljer att sätta sina egna regler? Varför skulle det vara hyckleri att bara välja sina egna syskonbarn men inte alla vänners barn? Det hade varit knasigt om man bjudit in vissa vänners barn men inte andras. Men här är det syskonbarn, det är en helt annan grej, enligt mig iaf.

OM man skriver att det är en barnfri tillställning, är det ju utan barn. Att då ändå ha VISSA barn med är ju hyckleri. Självklart sätter man sina egna regler för sin egen fest, men varför inte formulera det annorlunda? Själv vill jag ogärna gå på fester med ungar, så jag tycker det är jättebra om det är barnfritt. Och ur det perspektivet suger det ju att upptäcka att barnfritt innebär utvalda ungar.

Det var mer ett svar på Lovisaleonoras förslag på att försöka undvika "hyckleri". På något sätt vill jag ju att det ändå ska framgå att vi i första hand tänkt oss att bjuda de vuxna i de familjer vi bjuder in.
Kan ni inte skriva något i stil med att "Middagen firar vi i vuxet sällskap, med undantag för de allra närmaste barnen"?

Jag är tokstressad att hitta nått å dessutom hinna få ut inbjudningarna! Gahhh impulsiv sambo som vill att saker ska hända nu

Vart har ni haft/ska ha festen? Jag klickar inte med bygdegård. De som är "lite finare" måste man använda deras kock å meny, Vi har ju redan maten klar!

Jag är tokstressad att hitta nått å dessutom hinna få ut inbjudningarna! Gahhh impulsiv sambo som vill att saker ska hända nu

Vart har ni haft/ska ha festen? Jag klickar inte med bygdegård. De som är "lite finare" måste man använda deras kock å meny, Vi har ju redan maten klar!

Vi ska ha våran på en hembygdsgård i närheten, men de har absolut ingen kock eller meny eller något sådant O_o tror det är väldigt ovanligt häromkring att de har det på sådana ställen. Vill man ha det får man typ catera en restaurang, men vi (ehm.. pappa.. :p) fixar egen mat.

Alla jag pratat med älskar vårt upplägg, men allt faller på den där j-vla maten (ursäkta mig)
Nu håller jag tummarna på ett sista ställe. Men kontakten är dålig med ägaren istället.
Mailade vårt upplägg och önskemål, att vi vill ha ett prisförslag.
Får tillbaka att hon preliminär bokat det datum vi önskat men inga priser! Hoppas de dyker upp snart, samtidigt kollar jag andra alternativ ifall att de blir för dyrt.

Nu har det äntligen hänt lite - idag postade vi inbjudningarna! 21 inbjudningskort går ut varav 19 inrikes. Korten blev rätt så bra, enkla och utan så mycket krusiduller men det var så vi ville ha det.

En fråga. Om man ska byta efternamn, skickas det in tillsammans med hindersprövning eller hur gör man?

Nu har det äntligen hänt lite - idag postade vi inbjudningarna! 21 inbjudningskort går ut varav 19 inrikes. Korten blev rätt så bra, enkla och utan så mycket krusiduller men det var så vi ville ha det.

En fråga. Om man ska byta efternamn, skickas det in tillsammans med hindersprövning eller hur gör man?

Yes, det är två blanketter som ska in varav den ena är ang. namnbyte (oavsett om man byter namn eller ej). De finns på samma ställe på skatteverkets hemsida och skickas med fördel in tillsammans :up:

(Vi fick tillbaka våra godkända häromdagen :bump:)

Måste lämna in papperna på Stadskontoret och boka restaurangen. Är expert på att skjuta upp saker och ting :banghead:

Hotellrummet är bokat och inbjudningarna är beställda iallafall, det gjorde jag snabbt en kväll i helgen.

Vilket datum har ni andra bestämt? Vi har 4/7.

Yes, det är två blanketter som ska in varav den ena är ang. namnbyte (oavsett om man byter namn eller ej). De finns på samma ställe på skatteverkets hemsida och skickas med fördel in tillsammans :up:

(Vi fick tillbaka våra godkända häromdagen :bump:)

Ok, tack! :) Hur lång tid innan borde man skicka in dem? Jag vet att de gäller i 4 månader men så långt innan lär ju inte behövas :p

Ok, tack! :) Hur lång tid innan borde man skicka in dem? Jag vet att de gäller i 4 månader men så långt innan lär ju inte behövas :p

Vi skickade våra lite knappt tre månade innan ifall det skulle vara lång handläggningstid (+ att det känns skönt att kunna bocka av någonting på listan :p ) så döm om vår förvåning när det var godkänt och tillbaka hos oss typ två dagar efter att vi skickat in det :laugh:

Vi skickade våra lite knappt tre månade innan ifall det skulle vara lång handläggningstid (+ att det känns skönt att kunna bocka av någonting på listan :p ) så döm om vår förvåning när det var godkänt och tillbaka hos oss typ två dagar efter att vi skickat in det :laugh:

Haha :laugh: Då kan vi nog vänta en bra stund till ;)

Måste lämna in papperna på Stadskontoret och boka restaurangen. Är expert på att skjuta upp saker och ting :banghead:

Hotellrummet är bokat och inbjudningarna är beställda iallafall, det gjorde jag snabbt en kväll i helgen.

Vilket datum har ni andra bestämt? Vi har 4/7.

Vi kommer (nog) också gifta oss den 4/7!

Väntar dock fortfarande på offert från ett ställe vi vill vara på. Hur mkt ska man tjata? Jag har haft lite mailkontakt och lämnat våra önskemål. Fick tillbaka att hon prel.bokar och återkommer. Fick inget mer svar men sambon letade upp numret och ringde i fredags och pratade med henne. Och hon skulle prata med sin anställda (bekant till oss) och sen återkomma.
Fortfarande inget svar!

Har börjat kolla efter andra alternativ men har inte hitta nått som passar än. Men om någon har tips tar jag gärna emot det. Område typ Knivsta-Sigtuna-Märsta-Vallentuna-Rimbo.
Registreade mig på ett bröllopsforum men shit där är ju folk helt galna så de la jag ner! (Ett par skulle låna 250.000kr till sitt bröllop!!!!!!!)

Klänning kommer jag beställa på nätet. Jag har inga jättekrav så det ska nog bli bra.
Hindersprövning och efternamn skickade vi in i söndags.

Funderar på mat, vi kommer vara och nosa på jakttema, Det kommer bli grillat vildsvin till mat. Så får man väl bjuda på dricka till och typ potatissallad på färskpotatis *mums*

Ska man ha förrätt och efterrätt också? Vi tänkte ha lite snittar att bjuda på när vi kommer tillbaka efter vigseln. Tillsammans med nått och skåla i. Men vad? Champagne? Jag tycker de smakar vidrigt!

Har man efterrätt eller går man direkt på tårtan?
Och vem ska baka den? Funderar på att bara beställa extra fina prinsesstårtor och låna ett uppläggningsfat. För att hålla ner prislappen. De lär ju typ lägga på en extra nolla om man beställer en bröllopstårta.

Vi kommer ha barnen med oss och det kommer komma barn. Funderar på om man ska fixa typ bio åt dem? Mysa till nått litet rum med projektor, chips å popcorn sen på kvällen/natten.

Och skor! Jag vill ha klackar, men då kommer 2 problem. 1 vi ska ju vara utomhus. Klackarna kommer bli förstörda av att gå i gräset. 2. Jag är redan en bit längre än sambon. Och jag vill inte vara typ flera dm längre än honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka