Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Jag förstår dig precis, jag hade nämligen tänkt ha ett par riktigt lila (om jag hittar några!) :D

En följdfråga på ditt svar till Glittra om inbjudningarna; Bor de flesta av gästerna i närheten? Vi velar lite här hemma, hela min släkt är ju från Östersund, en nätt resväg på 120 mil... :angel: Sambon propagerar för att skicka inbjudningarna i januari, jag tycker det känns lite hysteriskt tidigt... Men ja, det är ju också mitt i semestertider och en del ska planera för resa och boende. :confused:

Nej, min släkt och en del av mina kompisar bor 50 mil bort så de kommer att behöva planera in (minst) en övernattning.

I vissa checklistor står det 6 månader innan, vilket skulle innebära februari för vår del. Sambon tycker att april vore lagom att skicka ut (vi kommer hem från en längre resa i mitten av april), men jag är så orolig för att folk ska ha blivit inbjudna på något annat eller att någon bokar in en annan fest/bröllop på det datum som vi har valt. (Vi har i och för sig inte valt datum än, utan det finns tre helger som är aktuella.)

Då har ni lite samma dilemma som oss alltså...

Jag tycker att vi har spridit datumet (som redan är bestämt) rätt väl bland vänner och familj, men man vet ju aldrig. Som du säger vore det ju inte kul om de redan bokat in något då.

Vi gifte oss i slutet av juni. Inbjudningskorten gick ut i månadsskiftet februari/mars och sista dag för OSA var mitten av maj. Vi hade dock förvarnat i princip alla vi skulle bjuda om vilket datum det skulle bli för att de inte skulle boka in något annat den dagen.

Mina bröder bor 11-30 mil bort, mina föräldrar 30-100 mil bort, min släkt i ett grannland. En del av våra vänner bor här eller nära, en del på andra sidan landet. Många av gästerna bodde på vandrarhem, hotell eller släktingar/vänner i stan. Därför valde vi att vara ute i god tid. Jag skrev maj tidigare, men jag vet ärligt talat inte om det var maj eller april...eller mars...eller ja. :D

Jag får väl också slänga mig in i bröllopsplanerna. Jag var så otraditionell att jag friade själv, på skottdagen när det är kvinnornas friardag. Han sa JA. Vi hade pratat om det innan men inte bestämt något.
På midsommarafton 2013 ska det ske. Under högst enkla former.
Vi har ett alldeles underbart sommarställe som ligger vid ett sund. Det är en hel gård, faktiskt en liten by med gamla anor, som vi har helt för oss själva. Där finns en liten udde (som vi nu har börjat kalla bröllopsudden eller bröllopsudden) där vi tänkte ha själva vigseln.
Maten kommer att bestå av en buffé med många kalla rätter. Möjligheten till omfattande matlagning är begränsad på detta ställe då det bara finns 12v el där. Så maten får bli enkel. Vi har inte ännu bestämt om vi ska ha någon alkohol. En släkting till min man har problem så om denne kommer så avstår vi alkohol. För oss spelar det ingen roll.
Vi kommer bara att ha bröllopet för vår närmaste släkt och närmsta vänner så vi blir inte så många.
Vi har möjlighet att kunna äta inomhus.

Musiken får en av mina söner stå för. Han brukar frilansa som trubadur och nu har han fått en spellista av oss med fina låtar på temat kärlek, som vi vill att han ska spela.

Min mor är frisör så hon får fixa frisyren. Svärdottern får sminka.

Det som kommer att kosta är inbjudningskort, brudbukett, bröllopstårta, klänning, ringar och ev fotograf.

Så vi hade nog tänkt komma undan ganska billigt.

Om någon har haft ett "friluftsbröllop" får ni gärna komma med tips och erfarenheter. Lämplig mat tex.

Det är väl inte bröllopstider såhär inför julen kanske.
Men ett julbröllop, det kanske vore nåt :)

Jag och fästmannen kommer inte gifta oss förrän om några år, men vi diskuterar fram och tillbaka hela tiden. Kyrka eller borgerligt, med eller utan familj osv.

Nä det förstås. Men förberedelserna för oss som ska gifta oss till sommaren pågår ju för fullt..... ;)

Det är en hel del folk som gifter sig 12/12, men de jag känner till som gör det har inte så mycket förberedelser eller stora fester.

Missade att det kommit fler inlägg i tråden, välkommen :D Och grattis!
Det låter ju helt ljuvligt med sommarstället på udden, tänk om man hade den möjligheten... :p
Är det tänkt att din son ska spela hela kvällen? Tänker att det kanske kan vara bra att ha typ Spotify eller något att ha igång när han pausar, eller om han vill vara med på festen en stund :)

Våra förberedelser är också i full gång, Vi får vara på den plats vi tänkt oss, nu hoppas vi att få ett okej på den inomhuslokal vi tänkte ha i reserv (som ligger på samma plats) om vädret sviker oss.
Sambons morfar har börjat kolla med sina kontakter inom restaurangbranchen, för catering av huvud- och efterrätt och min släkt samlar på sig jämtländska delikatesser vi tänkte ha till förrätt! :)
Den 12 januari ska jag och några kompisar äta en lyxig brunch och prova klänningar :love: Kommer med största sannolikhet beställa en klänning men tänkte prova för att hitta rätt stil på klänning!
Inbjudningskorten vet vi ungefär hur de ska se ut, ska försöka hitta papper på Gekås på fredag (eller Panduro-outleten som ligger bredvid).

Hur långt komna är ni i planeringen? :)

Det låter som att ni ska ha ett lite lyxigare och mer påkostat bröllop än vad vi ska ha. Det blir säkert helt underbart. Å vad kul att gå o prova brudklänning. Det har jag tyvärr inte möjlighet till där jag bor. Ska beställa på nätet. Har hittat vilken jag vill ha så den beställer vi efter jul.

Vi kommer inte att ha någon dans på vårt bröllop då det inte blir så stort sällskap. Jag tror att de som kommer är mer intresserade av att prata med varann än av att dansa. Men Spotify är absolut något att ta till om det skulle behövas. Annars får vi låta oss roas av sonen, det tror jag alla kommer att tycka.

Vi som ska gifta oss är inga ungdomar direkt. Ingen av oss har varit gifta tidigare men har haft andra familjer tidigare och vi har stora barn på var sitt håll. Hittade mannen med stort M för dryga 2 år sedan. :love:

Just nu planeras inbjudningskorten och exakt vilka som ska bjudas. Vad vi ska ha för mat med tanke på att mycket måste lagas innan.

Den blivande maken tar det hela med ro, jag är lite mer "stressad" :angel: Typiskt kvinnor kanske.
Även om vi ska ha ett enkelt bröllop så vill man att det ska vara lite speciellt.

Jag vet inte hur påkostat det blir, som tur är har vi många kontakter! Det är verkligen guld värt för den ekonomiska aspekten.. :p
Jag tänkte också beställa klänningen från nätet, från nån kinasida :angel: Har spanat in ett par som verkar ha nöjda kunder.

Det låter jättemysigt med sonen spelandes, inser att det kan tolkas fel :p Min pappa (som är hobbytrubadur) ska spela vid vigseln :love: Och sambons syster ska sjunga, hon är superduktig!

Vi tänkte laga förrätten själva, så det måste också planeras... Men det är ett senare problem :angel:

Haha, ja jag är kanske lite mer stressad än sambon, men faktiskt inte mycket. Å andra sidan brukar vi skämta om att han är bruden i förhållandet ;)

Tänkte ni ha kyrklig eller borglig vigsel förresten?

Vi har inte bestämt oss angående det. Ingen av oss är speciellt religiös av oss så det känns som att borgerlig vigselförrättare kanske blir bäst. Men dock har gubben en han känner som är präst som vi skulle kunna fråga. Kanske kan man göra det lite enkelt ändå även om man har präst.

Ni kommer att gifta er i kyrkan förstås?

Nejnej, vi ska absolut inte gifta oss i kyrkan. Då hade jag inte gift mig alls faktiskt, jag hade känt mig som en hycklare ifall jag som gått ur svenska kyrkan och verkligen inte tror på någon gud, skulle stå och deklarera att jag inför gud lovar bla bla bla... Jag hade liksom inte kunnat tro på mina egna ord. :)
Sen förstår jag att många väljer att göra det även om de inte tror på gud, pga tradition och så vidare. Men personligen vill jag inte, och inte sambon heller förstås.

KL

Vad har allas förlovningsringar kostat? Jag undrar om jag är dumsnål? Vi hittade ringar som jag tyckte var skitsnygga!!! men de kostade ca 8 500 tillsammans. Är det dyrt, billigt eller normalt? Ringarna är av guld.

KL

Vad har allas förlovningsringar kostat? Jag undrar om jag är dumsnål? Vi hittade ringar som jag tyckte var skitsnygga!!! men de kostade ca 8 500 tillsammans. Är det dyrt, billigt eller normalt? Ringarna är av guld.

Jag tycker att det var ett ganska bra pris. Minns inte exakt, men jag har för mig att när vi köpte våra ringar 2010 så kostade dom ungefär detsamma. Vi hittade våra ringar på Guldfynd, så jag kollade Blocket och köpte ett par "begagnade" Guldfynd-presentkort därifrån och på det viset sparade vi 1300 kr.

Om det är era drömringar och ni har råd; KÖP! :laugh:

I mina ögon lite dyrt. Men som sagt, är det drömringarna och ni har råd, så köp.

MÅSTE man förlova sig egentligen? :confused:
Det har inte jag och min blivande man gjort.

Vi köpte enkla släta guldringar som förlovningsringar (min 3 mm, mannens 5 mm bred) och de gick på ca 7500 kr för båda, så jag tycker inte det låter dyrt om det är något "mer" än bara släta ringar.

Våra kostade ungefär lika mycket! Lokal guldsmed i stan, vitguld o helt släta.

Så mycket pengar tänker jag dock inte lägga på vigselringen...

Lyckan - Det finns väl inga måsten alls? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur