Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Kan kan man ju men hur lämpligt det är beror ju helt klart på vem man frågar. Vill man inte ha en massa fula vaser kan man ju vänligt men bestämt avsäga sig presenter.

I min värld så ställer man till med ett bröllop som man har råd med, men som tur är så gör ju folk som de vill. Men man kan ju tänka på att det kan bli reaktioner från gästerna.

Vad man helt klart inte kan göra iaf är att be sina gäster betala för bröllopsfesten och i samma veva hävda att man bjuder dem :)

Fast att vara begränsad av ekonomin av olika anledningar tycker inte jag nödvändigtvis behöver vara en anledning till att inte ha bröllop. Eller ska en nöja sig med att bjuda alla "måsten" i form av familj och sen inte ha råd att ha med vänner för att en råkar ha stor släkt men taskig ekonomi känns ju väldigt tråkigt också.

Jag tänker att det kan bli väldigt tråkigt och jobbigt om ekonomin måste styra såpass mycket att det inte går att ha ett "vettigt" bröllop, bara för att vissa anser det fult att önska sig kuvertavgift. Vissa har taskigare ekonomi än andra och att helt behöva avstå från att fira sin kärlek för att ekonomin inte är på topp känns ju jättetråkigt.

Om jag blir bjuden på bröllop så går jag ju dit för att jag vill vara med och fira de som gifter sig och att de har varandra. Om jag då kan hjälpa till att förgylla deras dag genom att bidra till min egen mat så känns det inte tokigt alls. Hellre det än att paret känner sig tvingade att ha ett bröllop som inte blir så bra på grund av ekonomin. Sen är det klart att det är skillnad på kuvertavgift och kuvertavgift, men jag har inte känt mig mindre bjuden på bröllopet bara för att jag betalat för maten. Det är ju fortfarande så att paret vill ha mig där och därför bjudit in mig till en ceremon/ett arrangemangi som de troligtvis har lagt en hel del pengar på oavsett.

Så ja, folk tänker olika och det är inte alls säkert att det blir sura miner eller andra reaktioner bara för att det önskas en kuvertavgift. Men jag misstänker att det också beror till stor del på hurdan umgängeskrets en har, ekonomisk situation etc (jag hade t.ex tänkt att det var konstigare att betala min egen mat på ett prinsessbröllop än ett studentbröllop men utan att det varit särskilt konstigt alls i det stora hela)

kl
Vi avsa oss presenter.
Vi har fått några ändå, och faktiskt bara en som inte var något bra. Så det var ju tur!

Vi bestämde i juni/juli någon gång att vi skulle gifta oss och bokade då datum, 17 augusti.

Vi hade bara min familj med, och gick ut och åt tillsammans på restaurang efteråt. Det hade vi tänkt att vi skulle betala, men det fick vi inte, utan det gjorde mina föräldrar! :love:

Vet inte om jag visat några bilder? Hade också glömt bort den här tråden!

Fast det där är ju under förutsättning att ett bröllop måste kosta en massa pengar. Vad går gränsen för vad som är ett vettigt bröllop? "Vi måste ha kuvertavgift annars har vi inte råd att hyra ett slott och ha femrätters middag"?. Jag tycker snarare att det är tråkigt att resonera som att allt som inte kostar massa pengar inte är ett vettigt bröllop. Att hamna i situationen att brudparet vill ha en fest de inte har råd med så de tar betalt av gästerna vilket gör att gästerna tackar nej för att de inte har råd. Då kanske man borde fundera lite över syftet med bröllopsfesten.

Sen tycker jag att det är minst lika märkligt som vissa resonerar att det tar ut kuvertavgift istället för att önska sig presenter. Som att presenten vore någon sorts betalning för festen O_o

Om man blir bjuden på ett bröllop så blir man bjuden. Blir man bjuden betalar man inte för sig. Ungefär som att Ica inte bjuder mig på en liter mjölk om jag går dit och betalar 10 kronor för den. Att man fått en inbjudan till att få vara med kanske, men bjuden på festen är man inte.

Senast ändrad:

Skrev för ganska längesedan i denna tråden om att jag och min sambo planerade att gifta oss i hemlighet och just nu är jag mitt uppe i att vara "Sambo-på-låtsas". Vi gifte oss 6 september förra året och än så länge är det bara jag och min man som vet om att vi gift oss. Vi gifte oss borgligt i stadshuset och lånade vittnen och sedan åkte vi bort och bodde på hotell över helgen och bara kopplade av. Blev så bra som vi tänkt oss och så här efteråt var det nog ett sätt att gifta sig som passade oss.

Nu börjar det så smått bli dags att börja planera för vår bröllopsfest som vi tänkt ha 6 september i år, på vår första bröllopsdag. Skall bli spännande och se reaktionerna när inbjudningarna kommer ut, misstänker att många kommer bli minst sagt förvånade :D. Känns faktiskt ganska skönt att planera för bröllopsfesten utan att behöva tänka på själva vigseln...tillräckligt mycket att tänka på som det är.

Då tycker vi olika helt enkelt :) De bröllopen vi varit på har absolut inte varit "5 rätters på slott" men däremot med många gäster eftersom paren haft stor släkt och väldigt stor bekantskapskrets. Så när vi har betalat för oss har det inte känts konstigt alls utan bara vettigt eftersom det inte har varit några astronomiska summor för oss men som då har möjliggjort en fin kväll för paret.

Och alltså, det handlar ju inte om att presenten är någon betalning för festen. Tycker en som du så är det ju bara att stanna hemma vid tillfällen där kuvertavgift önskas :) Men förhoppningsvis så tycker inte alla som du (en känner ju sina vänner och sin familj tänker jag) och då är det inte fel att önska sig kuvertavgiften.

Jämförelsen med Ica är ju bara töntig, det är ju inte riktigt samma sak..

Senast ändrad:

Fast man kan ju ha bröllop på många olika sätt som kostar olika mycket men inte behöver vara bättre eller sämre för det.
Även om man är många.

Absolut! Men fortfarande så behöver det inte, enligt mig, vara fel att önska sig kuvertavgift om det nu är det som passar bäst i sammanhanget.

Är det lika fel då att önska sig gratis hjälp under bröllopet? Typ som musiker, fotograf eller bartendern? Då bjuder en ju inte sin gäst heller utan villkorar deltagandet med något som de flesta antagligen har rätt svårt att säga nej till.

Håller med dig! Tycker att man skall hålla ett bröllop efter sin budget, inte låta folk betala för sig! :crazy:
Hellre att gå på ett bröllop med 2 rätters än ett med 5 rätters och så får man betala sin egen mat, känns så himla fel! (Även om jag givetvis förstår tanken)

*kl*

Hur ser alla till det här med lista? Att man istället för att skriva rätt ut (som ett nära par till mig gjorde, "Hej vi vill ha en apdyr kamera, vill ni ge pengar till detta sätt in på #######" O_o) så kan man göra en lista på olika delar ur tex George Jensen´s kollektion och så får man (om man vill!) köpa något därifrån, fördelen är ju att man ser exakt vad brudparet önskar sig.

Sen känner jag, som med många, att gästen gör festen, men visst är det fint att få presenter, jag älskar att köpa presenter till andra och tror inte att jag är ensam! ;)

Absolut! Men fortfarande så behöver det inte, enligt mig, vara fel att önska sig kuvertavgift om det nu är det som passar bäst i sammanhanget.

Är det lika fel då att önska sig gratis hjälp under bröllopet? Typ som musiker, fotograf eller bartendern? Då bjuder en ju inte sin gäst heller utan villkorar deltagandet med något som de flesta antagligen har rätt svårt att säga nej till.

Det är ju ÄNNU värre än kuvertavgift! :crazy:

Först blir man bjuden på bröllop och sen inser man att man måste jobba på detta! Hua, skulle stannat hemma! :cautious:

Jag har inte sagt att det är fel. Men däremot så tycker jag själv att det är lite märkligt och hade nog inte valt att göra så personligen.

Och inte för att det är fel det heller men nog är det skillnad på att bjuda in gäster och att bjuda in folk som sen får "jobba" hela kvällen.

Fast att vara begränsad av ekonomin av olika anledningar tycker inte jag nödvändigtvis behöver vara en anledning till att inte ha bröllop. Eller ska en nöja sig med att bjuda alla "måsten" i form av familj och sen inte ha råd att ha med vänner för att en råkar ha stor släkt men taskig ekonomi känns ju väldigt tråkigt också.

Jag tänker att det kan bli väldigt tråkigt och jobbigt om ekonomin måste styra såpass mycket att det inte går att ha ett "vettigt" bröllop, bara för att vissa anser det fult att önska sig kuvertavgift. Vissa har taskigare ekonomi än andra och att helt behöva avstå från att fira sin kärlek för att ekonomin inte är på topp känns ju jättetråkigt.

Om jag blir bjuden på bröllop så går jag ju dit för att jag vill vara med och fira de som gifter sig och att de har varandra. Om jag då kan hjälpa till att förgylla deras dag genom att bidra till min egen mat så känns det inte tokigt alls. Hellre det än att paret känner sig tvingade att ha ett bröllop som inte blir så bra på grund av ekonomin. Sen är det klart att det är skillnad på kuvertavgift och kuvertavgift, men jag har inte känt mig mindre bjuden på bröllopet bara för att jag betalat för maten. Det är ju fortfarande så att paret vill ha mig där och därför bjudit in mig till en ceremon/ett arrangemangi som de troligtvis har lagt en hel del pengar på oavsett.

Så ja, folk tänker olika och det är inte alls säkert att det blir sura miner eller andra reaktioner bara för att det önskas en kuvertavgift. Men jag misstänker att det också beror till stor del på hurdan umgängeskrets en har, ekonomisk situation etc (jag hade t.ex tänkt att det var konstigare att betala min egen mat på ett prinsessbröllop än ett studentbröllop men utan att det varit särskilt konstigt alls i det stora hela)
Jag håller helt och hållet med dig!

Jag har inte sagt att det är fel. Men däremot så tycker jag själv att det är lite märkligt och hade nog inte valt att göra så personligen.

Och inte för att det är fel det heller men nog är det skillnad på att bjuda in gäster och att bjuda in folk som sen får "jobba" hela kvällen.

Nej alltså jag menar att bjuda in sina vänner och sen förvänta sig att dessa ska "jobba gratis" under hela kvällen trots att vännerna är inbjudna som gäster. Det blir ju också som att vännerna får betala för sig?

Nej alltså jag menar att bjuda in sina vänner och sen förvänta sig att dessa ska "jobba gratis" under hela kvällen trots att vännerna är inbjudna som gäster. Det blir ju också som att vännerna får betala för sig?

Men gör man det? Kan det inte vara så att folk erbjuder sig att hjälpa till med något? Som min bästa vän, hon ska sjunga, men det vill hon ju själv göra. Jag skulle inte vilja att en vän fotade, även om vännen var jätteduktig. Vännen är en gäst, den måste ju få njuta också av festen.

Fast det där är ju under förutsättning att ett bröllop måste kosta en massa pengar. Vad går gränsen för vad som är ett vettigt bröllop? "Vi måste ha kuvertavgift annars har vi inte råd att hyra ett slott och ha femrätters middag"?. Jag tycker snarare att det är tråkigt att resonera som att allt som inte kostar massa pengar inte är ett vettigt bröllop. Att hamna i situationen att brudparet vill ha en fest de inte har råd med så de tar betalt av gästerna vilket gör att gästerna tackar nej för att de inte har råd. Då kanske man borde fundera lite över syftet med bröllopsfesten.

Sen tycker jag att det är minst lika märkligt som vissa resonerar att det tar ut kuvertavgift istället för att önska sig presenter. Som att presenten vore någon sorts betalning för festen O_o

Om man blir bjuden på ett bröllop så blir man bjuden. Blir man bjuden betalar man inte för sig. Ungefär som att Ica inte bjuder mig på en liter mjölk om jag går dit och betalar 10 kronor för den. Att man fått en inbjudan till att få vara med kanske, men bjuden på festen är man inte.

Håller helt med! Känns jätteknasigt att ta betalt för att folk kommer, som vi har bjudit!

Mer planering:

Såhär såg vara Save-the-date ut som jag beställde från Etsy!

1476801_10152063097973834_1481603233_n.jpg

Det är en magnet påklistrad på baksidan, så den kan sitta på kylskåpet om man vill :)

Det låter ju helt galet. Visst om man försiktigt frågar om någon skulle kunna tänka sig att hjälpa till lite med exempelvis fotografering men att förvänta sig en massa arbete under kvällen? Låter riktigt otrevligt!

Delvis KL

Jag förstår inte att man engagerar sig så mycket i hur andra vill göra. Själv bryr jag mig inte så hårt, om jag blir bjuden med kuvertavgift så går jag om jag känner att jag har råd och lust, inte svårare än så.

Folk får väl göra som de vill, kunde inte bry mig mindre. Däremot vore det tråkigt om dem som planerat att ta kuvertavgift inte vill skriva i tråden pga kölhalningsrisk :p.

Knappen

Ojdå här var det många reaktioner. Det här med kuvertavgift var ett nytt tänk men ändå ganska snart. Jag pratade med sambon om det igår och vi kom fram till att vi förmodligen gör en alternativ lösning. Vi tar inte ut en avgift, av den anledning att vi vet att det är väldig spridning på "betalningsmöjligheten" i vårt sällskap. Däremot kommer vi nog skriva att present undanbedes. Vi har allt och önskar oss inget. Men istället kommer det vara välkommet med ett bidrag av valfri storlek in på ett konto fram till bröllopet. Och gör man sig inte till känna blir ju avsändaren anonym. Dvs man kan skänka ju lite eller mycket man vill.
Vi vill ha en BRÖLLOPSFEST, inte vilken kräftskiva i trädgården som helst. Det ska vara speciellt, och därför kanske det blir lite utöver vår budget.
Ekonomin löser sig alltid i slutändan, men vi vill ändå att så många som möjligt ska komma och dela vår dag.
Lägger en gäst 500kr på ett fruktträd kan de lika gärna lägga det på ett konto så att det blir just en dag att minnas. Vi är inte bortskämda med massor av bröllop i släkten så jag tror inte någon kommer ta illa upp utan tycka det är helt okej. :)

Det är mycket bättre än avgift! :)

Det blir ju som att ge en present fast att man ger den innan, helt okej! Runt 500kr per/par är väl ganska vanligt att ge om man ger pengar så då lär ni kunna få ett ganska hyffsat tillskott om ni har ett par gäster! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka