Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Det låter ju helt galet. Visst om man försiktigt frågar om någon skulle kunna tänka sig att hjälpa till lite med exempelvis fotografering men att förvänta sig en massa arbete under kvällen? Låter riktigt otrevligt!

Men inte helt ovanligt hos mig, det var därför jag frågade ang det också :) Jag tror iofs att personerna som frågat inte riktigt förstått hur mycket jobb det inneburit men t.ex så blev min sambo tillfrågad om han kunde sitta i baren när några av hans bästa vänner gifte sig. Resultatet av det var att han satt i baren och blandade en mängd olika typer av drinkar från efterrätten till slutet av kvällen utan någon direkt möjlighet att ta paus från det (eftersom paret hade öppen bar och det var min sambo plus ytterligare en som fick ansvaret). Så jo, folk gör så helt uppenbart och då känns det ju inte heller som att en är bjuden som gäst utan som något annat.

Då tycker vi olika helt enkelt :) De bröllopen vi varit på har absolut inte varit "5 rätters på slott" men däremot med många gäster eftersom paren haft stor släkt och väldigt stor bekantskapskrets. Så när vi har betalat för oss har det inte känts konstigt alls utan bara vettigt eftersom det inte har varit några astronomiska summor för oss men som då har möjliggjort en fin kväll för paret.

Och alltså, det handlar ju inte om att presenten är någon betalning för festen. Tycker en som du så är det ju bara att stanna hemma vid tillfällen där kuvertavgift önskas :) Men förhoppningsvis så tycker inte alla som du (en känner ju sina vänner och sin familj tänker jag) och då är det inte fel att önska sig kuvertavgiften.

Jämförelsen med Ica är ju bara töntig, det är ju inte riktigt samma sak..

Nej självklart behöver det inte vara på slott, det var mer för att illustrera hur konstigt det blir att säga att man måste få kunna ta betalt för att kunna ha ett vettigt bröllop. Vad är det liksom?

En eller två eller tre eller hur många det nu är. Ja självklart har man möjlighet att stanna hemma om man inte villl gå på bröllop där man måste betala för sig. Och självklart kan varje brudpar göra som de själva vill. Men man bör ju vara medveten om att gästerna kan tycka det är märkligt att påstås bli bjuden på bröllop men samtidigt få ett inbetalningskort med inbjudan. Och att folk kan komma att tycka att man ställer till med en fest som man har råd med. Åsikten är knappast ovanlig om man surfar runt på BT och annat.

Jämförelsen med Ica var inte alls töntig. Du bjuder inte någon på något om du samtidigt kräver betalt för det. Om man vill bjuda sina gäster på bröllop eller ej är ju upp till var och en att bestämma :)

Jag tycker alltsammans låter finfint :D Vi är heeeelt tvärtom i princip, även om vi inte heller vill ha ett fancy bröllop, och det är så himla bra tycker jag att man kan göra precis exakt som man vill.

Jag vill ha vit klänning, gärna med spets på, men vill att den ska vara väldigt enkel. SÅ jädrans dyrt kan det väl inte vara att få en uppsydd till sig, eller?
Jag beställde min klänning från en sömmerska i USA, och det blev betydligt mycket billigare än att sy här i Sverige. Jag betalade runt 7500 kr för min, och då var det ett fint hantverk och sjukt mycket tyg i klänningen.
[5507-5709=http://s120.photobucket.com/user/annaalthen/media/image_zpsbbfdb67e.jpg.html]
image_zpsbbfdb67e.jpg
[/URL]

Jeklar vad fin!!!! Har du en bild där man ser hela framifrån? Vilken färg är det, typ creme/ivory?

Jättefin klänning verkligen!! :love:
Får man fråga hur mycket involverade hästarna var? Var de bara med vid fotograferingen eller var de med vid vigseln på nåt sätt också?

Såååå himla vacker, det är verkligen ngt sådant jag vill ha, men tyvärr räcker inte min budget till det.. Verkligen, verkligen jättefin :)

Självklart får du fråga, det är bara att ösa på med frågor :) Vi gifte oss hemma på den gård vi bor på, och där hästarna också står. Några tjejer från stallet gjorde i ordning hästarna åt oss, och vi red från stallet till vigselplatsen som är någon kilometer från stallet. När vi kom fram hoppade vi av, och hästarna leddes bort. Sedan fick de inte vara med mer, eftersom vi ville vara så närvarande som möjligt under själva vigseln. Det var dock riktigt lyckat att rida till vigseln, både för att det alltid är underbart att rida men framförallt för att vi inte hann bli nervösa inför vigseln- vi hade fullt sjå att se till så att hästarna inte åt upp hela parken på vägen dit :D Fotografen var med under hela dagen, så hon plåtade också under ridturen.

Åh men gud så vacker klänning! Och vilket rimligt pris! Hur hittade du och valde sömmerskan?

Jag tycker det är helt ok, var på ett bröllop där de skrev nåt i stil med att de valde att ha kuvertavgift för att kunna bjuda alla sina vänner. Tror vi betalade 300kr/person, maten och vinet var värt betydligt mer, och framför allt så var det så fantastiskt kul att de kunde bjuda alla. Vi var närmare 300 personer på utomhusbröllop, det grillades massor av gott, goda viner, och långbord en masse.

Jag tycker det är helt ok, var på ett bröllop där de skrev nåt i stil med att de valde att ha kuvertavgift för att kunna bjuda alla sina vänner. Tror vi betalade 300kr/person, maten och vinet var värt betydligt mer, och framför allt så var det så fantastiskt kul att de kunde bjuda alla. Vi var närmare 300 personer på utomhusbröllop, det grillades massor av gott, goda viner, och långbord en masse.

Jamen precis! Ofta är ju maten, vinet osv värt betydligt mer än vad som önskas i kuvertbidrag/avgift och det är ju verkligen jätteroligt när det blir en så bra fest för att alla kan vara med! :)

Åh men gud så vacker klänning! Och vilket rimligt pris! Hur hittade du och valde sömmerskan?

En kompis tipsade om att det fanns en hemsida med vintageklänningar, och jag googlade runt och fann denna: http://www.weddingdressfantasy.com/vintage-inspired-celebrity/?sort=pricedesc

Eftersom jag ville rida ville jag ha mycket tyg i kjolen, och alla klänningar jag hittade i vår stads bröllopsbutiker hade för lite tyg, var för stela eller i för trist kvalitet. Efter att ha mailat en del med Tova Marc, som sömmerskan hette, skickade jag över två bilder på klänningar jag gillade: en hade en bra modell på kjol och dena andra det spetsliv jag ville ha. Sedan kombinerade hon ihop dem, och valde tyg i den färg jag ville ha. Hon hade fått tre mått av mig, och sedan var det bara att vänta. Efter ett par månader stod den på verandan, i ett STORT paket. Jag hade flax, för den passade jättebra. Det enda som är synd är att jag skulle vilja ha den igen, och hade från början en tanke om att champagnefärgen skulle göra att jag kunde haft den på typ baler, men det blev lite väl mycket bröllopsklänning över den för det. Så nu får jag antingen sälja den vidare, eller hoppas på att några barnbarn någon gång vill ha den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka