Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant att folk fortfarande tar för givet att det är mannen i en heterosexuell relation som har friat.
Jag tycker inte att det är så märkligt faktiskt i och med att det nog i nio fall av tio är just mannen som friar i heterosexuella relationer.

För mig gå planeringen framåt, idag är det två månader kvar till bröllopet :) Känns jättenervöst, men kul!! Imorgon är sista osa:dag, men folk verkar har problem att förstå hur man gör :p Så det kommer bli lite runtringning för att kolla av läget.

@ninsan Kul! Berätta mer :D Kyrkligt eller borgerligt, hur många gäster med mera med mera!

Mvh nördar bröllop just nu :o

Borgerligt, inte mer än 50 gäster:) Ett ganska soft bröllop, alla ska ha kul och vara avslappnade liksom :) Vi ska vara på ett pensionat utanför Växjö, nästan alla gäster som reser från Sthlm (andra hälften är från Växjö) kommer bo där, fredag till söndag:) Det blir buffe, efterrätt, tårta och snacks, samt vickning.. Hmm, vad mer vill du veta? :)

Borgerligt, inte mer än 50 gäster:) Ett ganska soft bröllop, alla ska ha kul och vara avslappnade liksom :) Vi ska vara på ett pensionat utanför Växjö, nästan alla gäster som reser från Sthlm (andra hälften är från Växjö) kommer bo där, fredag till söndag:) Det blir buffe, efterrätt, tårta och snacks, samt vickning.. Hmm, vad mer vill du veta? :)

Låter jättehärligt! :)

En mer allmän fråga: Nån som vill visa bilder på era ringar? :bump: :D:D
img_4274.jpg

img_4258.jpg

Hmm kunde visst inte både lägga in bilder o skriva från mobilen :p
Har inga bilder på hans ring men den är lite bredare än min förlovningsring annars lika dan :)

Kuvertavgift, vad ligger det vanligtvis på? Är en kuvertavgift på ca 1000 SEK rimligt eller lite högt?

Kuvertavgift, vad ligger det vanligtvis på? Är en kuvertavgift på ca 1000 SEK rimligt eller lite högt?

Det vanligaste verkar fortfarande vara (tack och lov enligt mig ) att kuvertavgiften är 0 kronor.

I det fall där jag har hört och läst om folk som har haft kuvertavgift så har det rört sig om 2-300 kronor per person. Högsta är nog 500 sek. Så 1000 sek skulle jag säga är inte bara lite högt. Men detta är bara min uppfattning från att ha läst på framför allt Bröllopstorget. Jag har själv varken gått på eller blivit bjuden till ett avgiftsbröllop.

Högt som fan, skulle jag säga.

Jag har hittills inte varit på något bröllop med kuvertavgift, så jag tror att det är ganska ovanligt (eftersom jag utgår från mig själv och egna erfarenheter) och att det definitivt är ovanligt att det är så dyrt.

@Blueberry och @Breaktown : Ja, jag häpnade när jag hörde att den låg så högt. Vi ska på ett "billigt" bröllop också, där ska vi betala 90€ per person.

Jag har heller aldrig varit på ett bröllop där man betalar kuvertavgift men här är det tydligen väldigt vanligt. Jag kan ju känna att 2000 spänn hade vi kunnat lägga på något fan så mycket roligare, typ världens lyxigaste middag någonstans eller hotell över en helg i nån fin stad eller nåt. Men men, jag hakar på och är glad, är inte så mycket mer att göra.

Menar du kuvertavgift som restaurangen ger er i pris eller kuvertavgift som tas ut av gästerna istället för present? Om du menar det senare så anser jag att det är extremt högt (jag skulle tacka nej).

Om du menar pris från restaurangen så tycker jag att det är helt okej men då ska det vara bra mat. Vårt kuvertpris (2012) låg på 1100 kr för trerätters inklusive dryck och tårta. Den restaurangen är rekommenderad av White Guide. Jag vet att de höjt priset sedan dess.

@hvala Öhm, nu blir jag lite förvirrad. Jag menar alltså det brudparet ber alla gäster att betala. Vi betalar alltså på det ena bröllopet mer än 1000 kr/person för att gå och fira deras bröllop och jag tyckte att det var otroligt saftigt. Här anses det dock helt normalt, och det andra bröllopet (90€) anses billigt.

@bollen__ Ja, jag är som sagt skeptisk. Men nu är det för sent att backa ur.

En mer allmän fråga: Nån som vill visa bilder på era ringar? :bump: :D:D

Här är en bild på min förlovningsring, sambon har en likadan:
bild.jpg

@ninsan Vi planerar att ha ett bröllop i ungefär samma storlek som ert. Hur lång tid har det tagit för er att planera och hur mycket har ni kvar?

@niphredil Jösses vilken hög kuvertavgift :eek:. När jag och sambon räknar på hur mycket det skulle kosta för oss så blir det runt 200-250 kr per person (inkl. mat och vin/öl till maten), men det är inget vi hade tänkt begära av våra gäster.

Sjukt högt!! Kuvertavgift tycker jag kan vara ok, men då runt 300 kr. Oftast tar man väl kuvertavgift istället för presenter, så då låter drygt 1000 kr mycket. En sån dyr present får man ju knappast av alla när man gifter sig liksom...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur