"Vill ni i förväg planera in ett tal eller liknande under middagen?
Hör av er till vår toastmaster XX på XX@XXX.se
Vi är jätteglada bara ni kommer, men har ni några funderingar kring bröllopspresenter kan ni höra av er till YY på YY@YYY.se
Kyrkan och Festlokalen ligger ca 2 km från varandra och ca 1,5 mil från Staden. Parkering finns i anslutning till båda ställen och vägbeskrivning går att få på Eniro.se
Möjlighet finns att ställa upp husvagn/husbil och annars finns många övernattningsmöjligheter i Staden.
Barn är givetvis välkomna i kyrkan, men middagen ser vi helst blir en barnfri tillställning.
Har ni några övriga frågor är det naturligtvis bara att ni hör av er till oss!"
Jag hade valt att skicka ut informationen EFTER att de tackat ja, alltså inte tillsammans med inbjudningskortet. Det framgick inte riktigt av det du skrev hur ni planerar att göra, så jag nämner det ändå.
Personligen hade jag helt utelämnat detta med presentalternativ utan nöjt mig med "vi ser gärna att ni avstår presenter, den största gåvan är att ni närvarar vid vår vigsel". Om ni nu inte är ute efter att styra presenter till en registrerad lista eller liknande. Om de återkommer om att absolut vilja ge något, kan man hinta om att det finns några tänkbara alternativ. Eller ännu bättre, meddela toastmaster som ju är den enda ni uppger kontaktuppgifter till i informationen.
Att skriva att det är en barnfri tillställning och sedan ändå ha bjudit in vissa barn tycker jag är hyckleri i kubik och bäddar för massor av dålig stämning. Varför inte vara ärliga, vad tjänar ni på att ljuga om det bara skapar irritation?
Jag hade anslagit en annan grundton i informationen, för en mer välkomnande approach, men man känner ju sin egen krets bäst.