Min storpudel hade också åkt då, hon hade nog gärna tagit smådjur och liknande och går inte ha lös eftersom hon inte nödvändigtvis lyssnar på rösten. Behövs inget strypkoppel, men hon har definitivt en del jaktinstinkter (har bland annat dödat en höna, som kom över hönsgårdsstaketet, på någon sekund genom att slita upp halsen). Och hade också försvarat sig fysiskt mot andra främmande hundar som kommer fram till henne.Terriers, vinthundar, flera spetsar/urhundar etc ska ju också bort då förutom många brukshundar.
Fattar inte, är den generella uppfattningen att dom flesta hundar ute skulle kunna gå lösa överallt och styras med röst och alla andra som kan agera på sina drifter är olämpliga i samhället?![]()
Min 12-åriga labradorblandning (mer åt jaktlabbehållet) lyckades ta sig in i hönsgården tidigare i höst, troligtvis på jakt efter råttor, och hade då ihjäl alla hönsen när hon var fast med dem i ett instängt utrymme. Det är ju inte heller "lämpliga drifter i samhället", och jag har någon släkting som är förvånad över hundens beteende. Men, det är ju rovdjur och instinkter det handlar om - oavsett hur snäll och enkel hon är annars. (men, visst var jag också förvånad när jag kom ut och såg vad hon gjorde - pudeln hade jag inte varit förvånad över om hon gjort det).