Nya lagen om märkning

Vänt upp och ned på huset i jakt på katternas chipnummer. Hittade den enas besiktningspapapper och kom då på öronmärkningen för den andra (båda reggade via Djur-ID) så nu är jag redo när Jordbruksverket är det 😎

(Mina hönor är också reggade. Eller inte per individ men att det finns en flock).
 
Är helt slut efter alla som ringer och dels bokar chipmärkning men även ber mig kolla upp tatuering/chipnummer 😅 Är ett riktigt skitgöra om jag ska vara ärlig, ingen vet vilket personnummer kattens journal står i så då får man ringa fram och tillbaka. Är redan less på det 🤮😅
 
Läste nånstans att man måste veta vem som chipmärkt katten. Det har ju jag ingen aning om. Har jag tur kanske det står i vaccinationsintyget, men tvivlar på det. Är det så eller jag som fattat fel?
 
Kanske missat om det står i tråden men finns det något sistadatum på att regga dem? Har inte papper på nya katten så måste in och läsas av och vet inte när det kan bli.
 
Kanske missat om det står i tråden men finns det något sistadatum på att regga dem? Har inte papper på nya katten så måste in och läsas av och vet inte när det kan bli.
Nej, det finns inget sista datum. Jordbruksverket har sagt att det är en ny lag som de förväntar sig att det tar lång tid innan alla kattägare är medvetna om och att de därför kommer att vänta med att se till att den efterföljs.
 
Nej, det finns inget sista datum. Jordbruksverket har sagt att det är en ny lag som de förväntar sig att det tar lång tid innan alla kattägare är medvetna om och att de därför kommer att vänta med att se till att den efterföljs.

Ja, plus att eftersom det har strulat med inloggningen för många måste de ju definitivt ha en "grace period" innan det blir grinigt över ej registrerade katter.
 
Ja, plus att eftersom det har strulat med inloggningen för många måste de ju definitivt ha en "grace period" innan det blir grinigt över ej registrerade katter.

Vi som bedriver katthem rekommenderas ju att inte börja anmäla våra katter förrän i april. Så jag tänker att även privatpersoner kommer att ha gott om tid på sig. Så det dröjer nog innan det kan bli ett fungerande kattregister där jordbruksverket kan gå in och granska.
 
Mina reggades imorse. Men en sak undrar jag. Kattungar, är det uppfödaren eller köparen som ska se till att dessa reggas? På raskatter är det uppfödarens ansvar enligt Sveraks regler. Men här?
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 843
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 239
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp