Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?

Det är ju väldigt märkligt att det ännu inte ens finns någon information. Det borde finnas klart redan så att ni vet ju! :(

Hade jag varit stamkund hade jag kunnat betala för pant på mugg eller matlåda, beroende på pris- jag kan köpa en matlåda på typ ica för 20 kr eller nåt så 50 kr för en på ett matställe känns dyrt, om den inte är i betydligt mycket bättre kvalitet.
Precis, jag fick rekommenderat ca 50kr och jag höll på att sätta i halsen.


Jag tror att för min del får man sätta sej ner kallt i båten och bara vänta in vad som händer. Köpa in minsta setet och avvakta hur poppis det kommer bli.
 
Jag har inga problem att lägga halva portionerna en helportionslåda tex, så precis som du säger ska man inte krångla till det i onödan.

men allt kommer nog handla om vad panten ligger på. Om det kommer vara olika för olika storlekar och förpackningar.
Och, det jag fått till mej är att panten sätter man själv som säljställe.
Jag har inte den blekaste aning om hur vi ska göra på tisdag när vi öppnar för det finns ingen information.

Och, förpackningarna är d y r a i inköp. Vilket kommer läggas på priset ut till kund.


Uselt att det inte finns någon information till er 🙁 förstår ju också att ni måste ta hem kostnader för inköp av förpackningar någonstans och det blir ju på kunden helt naturligt.

Precis som @sjoberga påpekar så blir det ju också svårt att hantera kraven på livsmedelssäkerhet när man inte vet hur den hanterats, särskilt med ett pantsystem.

Frågan är väl också vad som händer om någon blir sjuk av takeawaymat med en låda som har återanvänts som hanterats dåligt av kunden som återanvänder den. Frågan är ju om matstället kan lastas för det om det egentligen är att maten legat i en återanvänd matlåda där själva matlådan är upphovet till att man blir till exempel matförgiftnin?
 
Men flergångsförpackningar är riktigt dyra.
Priserna skulle skjuta i höjden och folk skulle sluta handla för det inte är värt det.
Folk tänker till så idag redan.
Jag tänker att det här bitvis kan vara på grund av låg volym. Högre volymer skulle kunna leda till lägre pris, misstänker jag. Men problemet är ju hur sådant som livsmedelshygien ska kunna uppfyllas på ett korrekt sätt.
 
Skulle absolut använda det när det passar. Men tycker att pantsystem är bättre än straffavgift.

När vi köper färdiglagad mat är det oftast för att äta hemma eller tex i en park i närheten, då ser jag bara fördelar med att lämna tillbaka förpackningen. Men bra om det finns engångsalternativ också om man köper mat "på språng". På snabbmataresturanger där engångsförpackningar används även om man äter på plats ser jag det som en stor fördel.

Jag köper redan nu allt som går i mergångsförpackningar (läsk, mjölk, Juice, öl) och mycket i en affär där man fyller sina egna medhavda burkar/påsar.

Har alltid med mig egen påse/kasse minns inte ens när jag köpte en i en affär senast.
 
Jag tänker att det här bitvis kan vara på grund av låg volym. Högre volymer skulle kunna leda till lägre pris, misstänker jag. Men problemet är ju hur sådant som livsmedelshygien ska kunna uppfyllas på ett korrekt sätt.
Vi använder höga volymer engångs (men inte som exempelvis McDonalds då) men några billigare priser är det inte tal om. Även om man försöker förhandla kring det..
 
Uselt att det inte finns någon information till er 🙁 förstår ju också att ni måste ta hem kostnader för inköp av förpackningar någonstans och det blir ju på kunden helt naturligt.

Precis som @sjoberga påpekar så blir det ju också svårt att hantera kraven på livsmedelssäkerhet när man inte vet hur den hanterats, särskilt med ett pantsystem.

Frågan är väl också vad som händer om någon blir sjuk av takeawaymat med en låda som har återanvänts som hanterats dåligt av kunden som återanvänder den. Frågan är ju om matstället kan lastas för det om det egentligen är att maten legat i en återanvänd matlåda där själva matlådan är upphovet till att man blir till exempel matförgiftnin?
Ja och kraven på livsmedelssäkerhet är höga, det ska de vara.
Ju repigare och mer använda de blir ju större risk är det..
 
Vi använder höga volymer engångs (men inte som exempelvis McDonalds då) men några billigare priser är det inte tal om. Även om man försöker förhandla kring det..
Nu tänkte jag inte så mycket volym per matställe, utan mer att om alla matställen i Svreige/EU kommer behöva efterfråga flergångslådor, då kommer fler tillverkare och/eller större volymer tillverkas, vilket brukar leda till lägre priser i förlängningen.
 
En annan sak jag tänkte på var det dör med att lämna tillbaka lådan/muggen igen. Det kräver ju ett helt nytt system för rengöring och bedömning av restaurangen/caféet om när en plastmugg är för repig för att vara hygienisk. Porslin och glas är ju lättare där.
 
Hm, ska nog leta reda på gamla plåtlådan som pappa använde att värma upp maten i, innan mikrougnarnas tid.
Leta reda på? De används flitigt på mitt jobb av 10 st anställda är vi 3 st som använder. :banana: :banana: :banana: :banana: några av mina är närmare 50 år. Brukar använda dem hemma med. In i ugnen en stund bara.
 
Men flergångsförpackningar är riktigt dyra.
Priserna skulle skjuta i höjden och folk skulle sluta handla för det inte är värt det.
Folk tänker till så idag redan.

Det läggs avgifter på engångsartiklar redan.

Eller så gör man bra engångsartiklar tex bagasse , billigare för att slippa ifrån mer plast exempelvis. Bagasse är också ett för dyrt alternativ för många ställen idag tyvärr.



Och ja, problemet är att som restaurang måste det diskas igen och vara helt livsmedelssäkert att använda och sälja. Det är ju därför man köper in förpackningar för livsmedel med särskilda märkningar som ÄR livsmedelssäkra.

Hur vet jag vad folk har haft i sina flergångsmatlådor liksom, känns rätt osäkert 🙈
Får man som kund ta med sin egna matlåda och be dem fylla på i?
 
Jag har alltid med mig egen påse till affären. men de så mycket mindre plats och jag har en i varje väska. En mugg/matlåda tar mer plats.
Samma här. Nitisk med egen påse sedan många år.

Det jag önskar är att fler erbjöd att fylla på kundens egen termos/matlåda! Jag har nästan alltid en termosmugg med mig när jag ska ut i samhället ( :p ) och älskar till exempel att jag kan betala en tia för att få fylla den med kaffe på mitt universitets kafé. Engångsmugg finns men kostar 15 kr istället. Hade varit kanon att kunna ta med sin matlåda till de lokala take away-ställena och få den fylld med mat mot rabatterat pris!

Men biblioteksvariant med flergångsförpackning och förseningsavgifter… nej, det skulle inte vara användbart för mig. Då får man vara stammis på ett specifikt take away-ställe (eller kedja) och det tror jag aldrig att jag kommer bli.
 
Samma här. Nitisk med egen påse sedan många år.

Det jag önskar är att fler erbjöd att fylla på kundens egen termos/matlåda! Jag har nästan alltid en termosmugg med mig när jag ska ut i samhället ( :p ) och älskar till exempel att jag kan betala en tia för att få fylla den med kaffe på mitt universitets kafé. Engångsmugg finns men kostar 15 kr istället. Hade varit kanon att kunna ta med sin matlåda till de lokala take away-ställena och få den fylld med mat mot rabatterat pris!

Men biblioteksvariant med flergångsförpackning och förseningsavgifter… nej, det skulle inte vara användbart för mig. Då får man vara stammis på ett specifikt take away-ställe (eller kedja) och det tror jag aldrig att jag kommer bli.
Förseningsavgifter tror jag aldrig varit påtänkt. Köper man en flergångs kan man behålla den men tanken är ju att det ska vara nåt sorts pantsystem.
 
Förseningsavgifter tror jag aldrig varit påtänkt. Köper man en flergångs kan man behålla den men tanken är ju att det ska vara nåt sorts pantsystem.
Ah, jag missförstod och läste inte hela tråden, missade att den var så lång. Pantsystem låter intressant men som flera har påpekat är det oklart hur det skulle gå till med hygien och sånt. Pantburkar/-flaskor används ju inte i befintligt skick flera gånger utan det är materialet som återanvänds = systematiserat och hygieniskt. Att ett gäng underbetalda anställda på det lokala thaihaket eller Espresso Houset ska fatta beslut om när förpackningarna ska kasseras känns inte alls bra.
 
Förseningsavgifter tror jag aldrig varit påtänkt. Köper man en flergångs kan man behålla den men tanken är ju att det ska vara nåt sorts pantsystem.

Det sa en från Espresso House som sa att det skulle vara det.

1000003184.jpg
 
Det sa en kvinna i SVTs video att det skulle vara.
Ok, det är ingen info vi fått som måste tillhandahålla detta.

Det betyder ju att alla enheter måste märkas på nåt sätt.... alla kunder ska ju också då registreras och det ska då göras enligt gdpr. Tänka sej det registret, och som ska in i allas kassasystem.
 
Som många skrivit, föreskriften/lagen är inte till för användare som kanske köper take out en eller några gånger i månaden utan de som regelbundet går till samma ställen. Jag kan också tänka mig ett system där, när man får det hemkört, personen som kör ut tar med sig kartongen tillbaka igen.

Det var ett herrans liv i USA för några år sedan när man försökte införa sugrör i papper istf plast och de lättare gick sönder inte hade samma sug. Det kanske inte har en stor klimatpåverkan, men det har ett symbolvärde att ja, vi kan påverka till en liten del.

Bara det inte blir som sopsortering att eftersom man sopsorterar kan man flyga till Thailand på semester två gånger om året.
 
Ok, det är ingen info vi fått som måste tillhandahålla detta.

Det betyder ju att alla enheter måste märkas på nåt sätt.... alla kunder ska ju också då registreras och det ska då göras enligt gdpr. Tänka sej det registret, och som ska in i allas kassasystem.

Mitt inlägg är uppdaterat. Det var en från Espresso House som sa det. Gissar att de inte kommer vara ensamma om detta system. Iaf inte bland de stora kedjorna.
 
Det var ett herrans liv i USA för några år sedan när man försökte införa sugrör i papper istf plast och de lättare gick sönder inte hade samma sug. Det kanske inte har en stor klimatpåverkan, men det har ett symbolvärde att ja, vi kan påverka till en liten del.
Poängen med just sugrör är att de, som jag förstått, är överrepresenterade bland plastskräp som hamnar i havet. Sugrör, tops och några andra grejer som därför är extra angelägna att ha i ett annat material.
 
Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar också måste erbjuda det i flergångsförpackningar. Engångsförpackningarna kommer alltså också att finnas kvar.

Här finns ett bra klipp om det om du vill veta vad det innebär: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...re-engangsartiklar-har-ar-de-nya-lagarna-2024

Kommer ni köpa snabbmat och dryck i flergångsförpackningar? Det låter bra i teorin för att minska antalet engångsförpackningar men frågan är hur praktiskt det blir? Jag har svårt att se att jag skulle välja det om jag till exempel vill ha med mig mat på en tågresa eller liknande., Skulle jag direkt till kontoret eller är på väg hem så kanske det fungerar bättre. Men faktum kvarstår att jag ändå står där med en kladdig matlåda eller kopp som jag måste skölja ur nånstans. Har jag köpt det på espresso house måste jag dessutom ta med det tillbaka för att inte få en avgift., de kommer att använda sig av ett bibliotekssystem (se klippet).

Tror ni att ni kommer välja detta? Någon som jobbar med detta?, hur går isåfall resonemanget i branschen, bra eller dåligt?

Nej, jag kommer välja engångsprodukter. Vi är en familj på fyra och utemat är oftast en spontan sak som jag dessutom ringer och beställer innan. Om jag nu har med mig rätt emballage till rätt restaurang, så kan de ju ändå inte använda den eftersom maten är packad när jag kommer dit.

Dryck i mugg är inget jag köper så det berör inte mig.

Ärligt talat är inte snabbmatsförpackningar något som utgör en stor avfallskälla procentuellt hemma hos oss, och det har inget med hur ofta vi äter ute. Mängden förpackningar jag får med mig från butikerna är däremot groteskt.
 

Liknande trådar

Samhälle Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 577
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp