Nya regler för hästpass från den 1 juli

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Från och med den 1 juli införs nya regler för hästpass, efter att en ny passförordning tas i bruk. Detta innebär att inga hästar, oberoende av ras, ålder eller användningsområde, får hållas utan ett giltigt pass.

Läs mer...

Sv: Nya regler för hästpass från den 1 juli

Vad är det för, rent ut sagt, jävla trams!! Om man är ute och rider ska man kunna visa upp passet inom tre timmar? Var då? Ska man åka till nån inspektör och visa passet, eller ska de komma ut och kolla det? Har inte våra djurskyddsinspektörer viktigare saker att hålla på med?

Nya passet? Jaha nu ska man få betala för ett pass till då, eller kommer det gamla att gälla.

Tänk att du har ett större inackorderings stall, ska du då behöva hålla reda på kanske 20-30 pass. Som ska plockas fram när hästen ska åka någonstans, tävla eller träna.

Tycker det verkar hysteriskt. Jag tror att det här är ett försteg för att det ska komma en häst skatt. Då gäller det ju att hitta alla hästar som kan finnas ute i landet.

MVH Russin8 som tycker att det räcker nu.

Här blir det jävlar inget pass, har det funkat utan pass förut så funkar det i fortsättningen också. :mad:

Surgubben Ridde!

Det kommer inte att funka i praktiken hur sjutton ska man göra om tex stallägren är borta i mer än 3 timmar och man inte kan komma åt passet.

Man kan ju knappast räkna med att få en nyckel så man får gå in i huset och hämta det och förvara det i stallet tycker jag känns osäkert... som gjort för att det ska bli problem. :mad: :confused:

Jag fattar inte dom här jäkla skitreglerna! Var inne och läste på länken som fick från ridsports hemsida och såg att min hästs pass antaglien inte är giltligt då eftersom framsidan och ståendes och grå. lixom va fan spelar det för roll för handlingarna? Alla annat stämmer ju. Det är helt jävla sanslöst sjukt. Finns det en protestlista så skriver jag gladerligen på den.
Och det här UELN-nummer som inte "äldre hästar" behöver, vad räknas som äldre hästar då?

Fast detta var ju vad som gällade enligt asvh, min häst är impoterad BWP, är det ändå det som står på asvh som gäller?

Senast ändrad:

Hur utsidan av passet ser ut spelar ingen roll. Det viktiga är innehållet, alltså att de obligatoriska sidorna finns med, och det ska de göra även i äldre pass. Så om ditt pass är godkänt idag så är det det efter 1 juli också.

UELN-numret är inget annat än hästens registreringsnummer, så de hästar som kallas "äldre" är sådana som redan har ett registreringsnummer. Deras pass kommer inte att bytas ut. Inga gamla pass kommer att bytas ut.

Att passet ska följa hästen och att alla hästar ska ha pass är ju inte heller någon nyhet, så jag förstår inte vad alla är så upprörda för?

Jag trodde först det var ett aprilskämt, fast 2 veckor sent...

Ska man behöva ha passen redo i en sadelväska när man ger sig ut och rider OM det skulle komma nån nyinstiftad 'hästpolis' och kräva att se hästens pass?
Som sagt, vid tävlingar och hos veterinär/klinikbesök har man ju alltid passet med ändå. Det räcker väl så? Fjantigt tycker jag det verkar och jag lämnar ICKE mina hästars pass hos någon annan, oavsett hur mkt jag litar på stallägaren. Skulle olyckan vara framme och veterinären kommer ut, utringd av stallägaren, ser min häst ligga med brutet ben i hagen (eller något) men passet är hos mig och jag kan inte komma på två timmar. Ska veterinären då vägra hjälpa hästen för att passet saknas även om de kan läsa av chippet som de är märkta med? Låter hemskt.
*en för dagen tjurig Angelwings*

suck, säger bara suck. detta finns pengar till, att jaga hästägare. men våra stackars pensionärer, hur har dom det?
Man blir lätt mållös. Nu förstår man varför EU-parlamentariker har så höga löner och pensioner.
Dags för en protestlista.

Nu blir jag lite orolig, vad finns på sidorna för livsmedelsbehandling?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat