Nya regler i dressyr 2005

Sv: Nya regler i dressyr 2005

Får man tävla lokalt med hackamore till storhäst?
Bara typ lätt b nivå.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jäklar, de blir till att skena igenom Lätt b:2an då :smirk:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Hmm, jag har ett kieffer kandar med plastlänk i guld på pannbandet och likadana infällningar i nosgrimman, har inte tänkt på det förrän i helgen då en vän undrade om jag fick tävla med det sådär.. Ingen har sagt något och jag har ridit fyra tävlingar i år men jag blir ju lite osäker nu.. Ska se om jag lyckas lägga in en bild.

huve1.jpg
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det är väl ingen guldlänk på det tränset?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

pascalle skrev:
det går väl inte ens köpa dressyrspön som är under 1 m?

Visst gör det det! Det finns tom dressyrspön som är kortare.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jo, både det som syns på sidorna om nosgrimman och på pannbandet är plast och i guld. Men med tanke på vad det kostade så tänker jag min själ inte byta om ingen säger till mig. Dessutom tycker jag ju det är snyggt! Svårt att hitta kandar över huvud taget som passar min häst - eller snarare med tillräckligt smala sidostycken- de glider lätt upp i ögonen på honom om de är för tjocka. :smirk:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det är internationella ridsportförbundet -FEI - som har infört regeln. Det handlar bara om djurskydd - det ska inte verka som om man piskar hästen med långt spö....
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

nån som vet om man får tävla med stubbman..? hörde av en kompis att man var tvungen att knoppa nu...
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Nej, knoppar/flätor är fortfarande frivilligt. Du kan rida med utsläppt man om du vill.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

på Elit och internationella tävlingar oxå??
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Elittävlingar ja de ska också följa svenska TR.
Internationella däremot vet jag inte, de följer FEI:s reglemente som kan vara strängare, de kräver bl.a vita ridbyxor i dressyr medan det på svenska tävlingar är valfri färg. Vad FEI:s reglemente säger om knoppar vet jag inte, jag har inte läst det så noga.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Får man ha det här tränset på tävling?
Eller räknas läderflätorna på nosgrimman & pannremmen som för mycket utsmyckning?

dressyrtrans.jpg
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Särskilt diskret är det ju inte. TR säger inte heller uttryckligen att det är tillåtet med dekorationer på nosgrimman, så här kan det nog vara olika från domare till domare. Vill du vara säker så byt till en slät nosgrimma och ett mer diskret pannband.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Illa, enda som passar på honom =/ Har ett annat med rätt smal helt slät nosgrimma, men han får så stor näsa i den :p


En annan fråga, får man klappa sin häst när man rider programmet? Eller är det lika mycket förbjudet som att öppna munnen?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Lorelie skrev:
Får man ha det här tränset på tävling?
Eller räknas läderflätorna på nosgrimman & pannremmen som för mycket utsmyckning?

dressyrtrans.jpg

Med SVART flätning så hade du nog kommit undan med det, jag hade i alla fall inga problem, men då var det bara på lokal nivå. Men flätningen syns ju mycket mera när det är vit flätning (fast det är snyggare med ;))
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jag brukar klappa min och har i alla fall inte fått avdrag för det så det tror jag nog. Om man inte överdriver alltså... du behöver ju inte slänga dig om halsen på honom.. men en liten smekning då och då tror jag snarare både domare o häst uppskattar. :)
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Så bra =)
Så jag iaf kan tala om för honom att han är duktig :) (om han nu är det :angel: ).
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Hej! Inte för att det tillhör de nya reglerna, men jag undrar hur mkt det kostar att köpa TR (antar att det kostar :P) och vart man kan få tag på det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp