Nya regler i dressyr 2005

Sv: Nya regler i dressyr 2005

har för mig att det är 130 kr/styck.
finns att köpa hos förbundets förlag. titta på ridsportförbundets hemsida: www.ridsport.se och klicka sedan på 'shopen' i menyn till vänster.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jag fick tillsägelse av dommaren för att jag hade martingalstoppar på tyglarna. Jag har tävlat på dem (lokalt) i flera år utan att någon har nämt det. Är det nytt?

Undrar också om man får tävla på magic betten, alltså två delade, men de går ju inte att vika ihop helt. Räknas det som ett vanligt ledat tränsbett?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det där med martingal stoppar är ju intressant, det har jag på mina nya tyglar. Stod det någonting i TR om att tyglarna måste vara "släta"? På mina lädertyglar har jag "stoppar", se bild. Läste att det är tillåtet att blanda material i betten och att eggbett är tillåtet. Är eggbett med kopparrullar tillåtet? Se bild.
bett_tyglar.jpg

/Mari
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det måste ha varit en övernitisk domare. Om martingalstopparna sitter på från början och inte går att ta av så har jag aldrig (förrän nu) hört om någon domare som sagt något om det. Är det däreomt gummistoppar som man kan sätta på och ta av själv (om än med mycket möda och besvär) så kan jag förstå domaren.
Magic betten kan jag inte uttala mig om, vet ej hur de ser ut.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Tyglarna behöver inte vara släta.
Bettet på bilden är inte tillåtet. Det får inte vara rörligt annat än i leden/lederna och vid skarven bettring-bett. Jag har specifikt frågat om rullar på bettet på domarkursen och det är inte tillåtet.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det var släta lädertyglar med läderstoppar. Jag har nu tagit av dem i alla fall.
Här är en bild på magicbetten och dess funktion.
pessoa_magic_bid.jpg
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

men det är inte så svårt att ta av vanliga läder stoppar heller, det är bara att sprätta upp.. har aldrig haft dem på några tyglar, jag tycker det ser så fullt ut när man tävlar dressyr.. har ju ingen användning för dem heller eftersom jag som sagt inte behöver nån martingal..
men jag har aldrig hört att man MÅSTE ta bort dem, isånnafall måste det ju vara något nytt?!
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ok, främst gäller det det vanliga tränsbettet som det gäller. Betten längst ner förstår jag att de inte är godkända eftersom de har olika rullar och inte runda delar på det tredelade. Men det översta ser ju precis ut som ett vanligt tvådelat tränsbett men det går inte att "nötknäppa" ihop helt. Hoppas att de är godkända för hon går bra på dem.

Vem ska man vända sig till om man är osäker?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Tack :bow:
ska ju kanske börja tävla dressyr :smirk:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

i nya TR finns bilder på de bett som är tillåtna. finns det inte på bild är det således inte tillåtet att tävla på.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det ser ju dock ut som ett helt vanligt tvådelat bett, det är bara när man försöker vika ihop det som det tar stopp. Min häst går jättebra på det så jag hoppas man kan tolka det som godkänt :smirk:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Hehehe, visst får man bara ha 15 mm sporrar och inte 15 cm på ponny??:smirk:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Hej!
Min dressyrtränare har för sig att man får tävla på rakt bett (skulle vara en relativt ny TR-ändring enl henne), själv har jag aldrig gjort det då det tidigare varit (och fortfarande är?) förbjudet. Är det ngn som vet ngt om detta (själv tror jag ej på min tränares påstående, som dock skulle innebära en positiv överraskning för mig).

Ylva, du verkar ju vara en riktig ekpert, vad säger du eller någon annan kunnig?:d
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Måste man ha sporrar om man rider L:B? en del säger att man måste andra inte..:confused:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Såg att man numer inte ens får ta in spöt på banan eller rida runt banan med det innan start, då blev man utesluten.

Det här med att spöt får vara max 110 cm på häst, är det nytt från i år? Jag har för mig att det var det som gällde, men blev tillsagd på en framridning i somras då spöt med flärp var 110 cm. Enligt funktionären fick det vara max 100 cm inkl flärp. Hon sa dock inte till någon annan som red med spö, många hade längre spö än mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp